مروری بر آمار معاملات دیروز

۱۳۹۶/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۴۳۹

گروه بورس|

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز گذشته با ۳۵واحد کاهش به رقم ۹۶هزار و ۲۳۴واحد رسید. همچنین ارزش روز بازار به بیش از 384هزارمیلیارد تومان رسید. روز یک‌شنبه معامله‌گران بورس بهادار تهران بیش از 708میلیون برگه بهادار در قالب حدود 58 هزار نوبت معامله و به ارزش 164میلیارد تومان دادوستد کردند. افزون بر این، روز گذشته شاخص قیمت با معیار وزنی- ارزشی 11واحد افت کرده و به رقم 30هزار و 843 واحد رسید، شاخص کل با معیار هم‌وزن 141واحد افزایش یافته و به رقم 17هزار و 306واحد رسید. همچنین شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 106تقویت شده و به 13هزار و 49واحد رسید و شاخص آزاد شناور 34واحد تقویت شده و به رقم 103هزار و 477واحد رسید. این درحالی است که شاخص بازار اول بورس با 65 واحد افت به رقم 68 هزار و 220واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با 135واحد تقویت به 205هزار و 650 واحد رسید. بر این اساس دیروز نمادهای فولاد، فملی، کگل، شپنا، فارس و ومعادن در افت شاخص بورس اثرگذار بودند و تنها نماد بانک ملت به نام وبملت در تقویت شاخص اثرگذار بودند. علاوه بر این نمادهای پربیننده مربوط به شرکت‌های سایپا، تامین سرمایه امید، ایران‌خودرو، فولاد مبارکه اصفهان، ماشین‌سازی اراک، شرکت ملی صنایع مس ایران و بانک ملت بودند.

 مهمان جدید بازار پایه

در سویی دیگر، معاملات هفدهمین روز دی ماه در فرابورس ایران با دادوستد بیش از 530 میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 301میلیارد ریال دنبال شد که در مقایسه با روز شنبه از افزایش حجم معاملات در برابر کاهش ارزش آن حکایت داشت. بر این اساس روز یک‌شنبه شاخص کل با رشدی 4.7واحدی تا ارتفاع 1068واحدی افزایش یافت که عمده بار مثبت بر آیفکس از جانب نمادهای فلزات اساسی و پالایشی رقم خورد. همچنین این نماگر بازار از جانب نمادهای «ذوب»، «هرمز»، «شرانل» و «ارفع» تا سطح حداکثر 2.17واحد تحت تاثیر مثبت قرار گرفت و در پایان بازار با رشد 4.7واحدی مواجه شد. نمادهای «میدکو»، «مارون» و «زاگرس» نیز تا یک واحد تاثیر منفی بر آیفکس داشتند. نگاهی به معاملات انجام شده در بازارهای اول دوم فرابورس نشان می‌دهد در مجموع این دو بازار شاهد جابه‌جایی 236میلیون سهم به ارزش حدود 435میلیارد ریال بودیم و نماد ذوب‌آهن به عنوان پربیننده‌ترین نماد معاملاتی بیشترین میزان حجم و ارزش مبادله سهام را در اختیار گرفت. این درحالی است که نماد معاملاتی شرکت‌های«پلی‌اکریل ایران» و «تولید مواد الیاف مصنوعی» روز شنبه به عنوان دویست‌و هفده و دویست‌و هجدهمین نماد معاملاتی در فهرست نرخ‌های بازار پایه فرابورس ایران درج شدند. پلی‌اکریل ایران با نماد معاملاتی «شپلی» در گروه محصولات شیمیایی در تابلو «ج» بازار پایه درج شده که عمده فعالیت آن احداث و توسعه کارخانجات تولید نخ و الیاف پلی استر، نوار و الیاف اکریلیک در ایران و فروش محصولات آنها در داخل و خارج از کشور است. براساس این گزارش، نماد «شمواد» نیز متعلق به شرکت تولید مواد الیاف مصنوعی‌ است که در گروه محصولات شیمیایی و زیرگروه مواد شیمیایی پایه به جز کود در تابلو «ج» بازار پایه درج شد.

همچنین دیروز در 3تابلو معاملاتی بازار پایه نیز شاهد جابه‌جایی 282میلیون سهم به ارزش 232میلیارد ریال بودیم. در بازار اوراق با درآمد سرمایه‌گذاران 421هزار ورقه به ارزش 389میلیارد ریال را مبادله کردند و نماد «سخاب7» بالاترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. در این میان خریداران و فروشندگان در تابلو اوراق تسهیلات مسکن اقدام به جابه‌جایی بیش از 74هزار ورقه تسه به ارزش بیش از 54 میلیارد ریال کردند. افزون بر این امتیاز تسهیلات مسکن آذر 96 درحالی از بالاترین میزان معامله برخوردار شد که تسه اسفند ماه 95 بالاترین قیمت تسه را به میزان 738هزار و 327ریال در پایان بازار تجربه کرد.  

 

ارسال نظر