تحلیلگران چه می‌گویند

۱۳۹۶/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۸۰

محرک بالقوه بازار سهام

 گزارش‌های 9 ماهه، مشابه گزارش‌های 6 ماهه می‌تواند موج مثبت در روند بازار ایجاد کرده و بار دیگر بورس را به جذاب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری بدل کند. مهدی طحانی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه، با بیان مطالب فوق گفت: ارزیابی سودآوری شرکت‌های بورسی طی 9 ماهه اخیر به‌دلیل انتشار گزارش‌های تولید ماهانه، کار چندان سختی به نظر نمی‌رسد. در این زمینه می‌توان پیش‌بینی کرد که شرکت‌ها در سال 96 نسبت به مدت مشابه در سال قبل شرایط بهتری را گذرانده‌اند. وی در ادامه بیان کرد: طی چند ماه اخیر تحولات بسیاری در بخش اقتصاد داخلی و خارجی روی داده است. در بخش بین‌الملل شاهد رشد قیمت کامودیتی‌ها بودیم. همچنین نفت در بازارهای جهانی توانست به سطوح جدید قیمتی صعود کند. در بخش داخلی نیز رشد نرخ دلار یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار مثبت بر صورت‌های مالی شرکت‌ها بود. همین عوامل باعث شد تا در عمده شرکت‌های بورسی شاهد رشد سودآوری باشیم. طحانی در ادامه با اشاره به عملکرد شرکت‌های فلزی-معدنی بیان کرد: در شرکت‌های فلزی، گزارش‌های 9 ماهه بسیار مطلوب ارزیابی شده است. باتوجه به افزایش قیمت کالاهای پایه در بازارهای جهانی، شرکت‌ها توانستند تا حد زیادی کاستی‌های سال‌های قبل خود را جبران کنند و این موضوع نوید گزارش‌های موفقی را می‌دهد.

وی با اشاره به رشد قیمتی در این صنایع گفت: بسیاری بر این باورند که در صنایع فلزی-معدنی رشد قیمتی تا حدی به ثبات رسیده است. این بدان معناست که قیمت‌های کنونی بسیاری از این شرکت‌ها، فراتر از گزارش‌های 9 ماهه است. مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه در ادامه به تشریح فعالیت گروه‌های پالایشی و پتروشیمی پرداخت و گفت: صنایع پالایشی نیز با درنظر گرفتن مولفه‌های مربوطه شرایط بسیار خوبی را پیش رو دارند. وی ادامه داد: این شرکت‌ها نخستین پیش‌بینی‌های خود را برمبنای نفت

 45 دلاری و نرخ دلار 3 هزار و 300 تومان درنظر گرفتند. با وجود این در تعدیلات 6 ماهه نرخ دلار را به 3 هزار و 500 تومان افزایش دادند و قیمت جهانی نفت را بیش از 55 دلار درنظر گرفتند. با این حال در شرایط فعلی که دلار در اتاق مبادلات از سطح 3هزار و 600 تومان عبور کرده و نفت برنت نیز به بیش از 67دلار رسیده، شرایط برای سودآوری بیشتر این شرکت‌ها مهیاست. به گزارش سنا، طحانی افزود: به‌طور کلی در گزارش‌های فصلی شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی قیمت‌ها با یک فاز تاخیر رشد کرده‌اند، و صعود قیمتی از توجیه بیشتری برخوردار است. این کارشناس در ادامه درخصوص چشم‌انداز روشن صنعت دارو بیان کرد: صنعت دارو همواره در میان گروه‌های کم‌ریسک بازار جای داشته است. وی در ادامه افزود: در این زمینه مهم‌ترین چالش این صنعت از ابتدای سال، مربوط به دریافت مطالبات از دولت است. باتوجه به سیاست‌های دولت و وزارت بهداشت در زمینه پرداخت هر چه زودتر مطالبات این شرکت‌ها به نظر می‌رسد، نمادهای مزبور در گزارش سالانه عملکرد مطلوب‌تری نسبت به شرایط کنونی داشته باشند.

مهدی طحانی همچنین شرایط شرکت‌های خودرویی را در انتشار گزارش‌های 9 ماهه این چنین برشمرد: خودرو نیز در میان آن دسته از صنایع بورسی است که همواره نوسانات بازار تاثیر بسزایی در آن داشته است. به نظر می‌رسد خودرو‌سازان CKD کار خودروهای خارجی را در داخل عرضه می‌کنند در این زمینه نسبت به خودروسازان دیگر شانس موفقیت بیشتری داشته باشند. وی افزود: افزایش تعرفه وارداتی خودرو، تقاضای جذاب برای خرید خودروهای با کیفیت از مواردی است که در بهبود گزارش‌های این شرکت‌ها موثر بوده است. وی افزود: پیش‌بینی می‌شود بعد از انتشار کامل گزارش‌های  9 ماهه، بازار با رویکرد مثبتی در زمینه رشد شاخص همراه شود.

رشد ناهمگن بازار

یک کارشناس بازار سرمایه درباره‌ عوامل رشد شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران، ‌گفت: کاهش غیرمنطقی شاخص کل و سقوط آن از ۸۹هزار واحدی در سال ۱۳۹۲ به ۶۱ هزار واحدی در سال ۱۳۹۴ لزوم اصلاح و صعود آن را حتمی کرد. این اتفاق اکنون افتاده است، چراکه شاهد بودیم قیمت بسیاری از صنایع بنیادی به‌شدت کاهش یافت و به زیر قیمت ذاتی رسید. عبدالحسین رضوی‌امیری افزود: افزایش قیمت جهانی نفت و فرآورده‌های نفتی و فلزات اساسی در صنایعی همچون پالایشی و فولاد باعث فروش محصولات تولیدی با قیمت بالاتر برای این صنایع شده و از طرفی افزایش نرخ ارز سودآوری بیشتری را نصیب آنها کرده است.

رضوی‌امیری توضیح داد: از عوامل متعدد دیگری که باعث افزایش شاخص کل شده، می‌توان به کاهش سود بانکی، افزایش نقدینگی، حجم بالای معاملات سهام، رکود نسبی در بازارهای موازی و بازار پول تعهدات دولت در پرداخت تسهیلات با نرخ ارزان‌تر و جوایز صادراتی افزایش تولید و فروش در نیمه دوم سال اشاره کرد. وی افزود: همچنین ‌باید به ثبات اقتصادی، تداوم رشد اقتصادی و اقدامات سازمان بورس به الزام شرکت‌ها به شفاف‌سازی بیشتر و حرکت در جهت کاهش زمان توقف نمادها و ایجاد صندوق تثبیت سهام اشاره کرد. به گزارش ایسنا، این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: از طرفی باید توجه داشت تحرک شاخص هم‌وزن کمتر از تحرک شاخص کل است و این نشان می‌دهد بازار به‌صورت همگن رشد نمی‌کند و نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز مورد توجه است. رضوی‌امیری اظهار کرد: در کل باید بگویم افزایش شاخص به دو دلیل عمده است؛ یکی اصلاح و افت سنگین و بی‌دلیل سنوات قبل و دیگری متاثر از عوامل جهانی در رشد قیمت فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و عوامل داخلی. از جمله تداوم رشد اقتصادی، افزایش نقدینگی و ایجاد صندوق تثبیت بازار سهام و درنهایت افزایش تولید، فروش و صادرات بوده است جز چند سهم نوسانی که استدلال منطقی در افزایش قیمت سهام آن وجود ندارد اکثریت صنایع با افزایش تورم و افزایش قیمت فروش محصولات سودآوری به مراتب بهتری را خواهند داشت.

 

ارسال نظر