فاز سکون بورس تهران

۱۳۹۶/۱۰/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۲۰۲
فاز سکون بورس تهران

گروه بورس  مسعود کریمی

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز‌ کاری دوباره وارد روند ریزشی شد و کانال 96هزار واحدی را از دست داد. بر این اساس، نماگر بازار سهام در داد و ستد‌های روز گذشته با کاهش  311 واحدی همراه شد و به رقم 95 هزار و  929 واحدی سقوط کرد. این درحالی است که به اعتقاد برخی فعالان بازار سرمایه، سیگنال مثبتی پس از اعتراضات اخیر در سطح کشور به بازار سهام ارسال نشده است و سرمایه‌گذاران همچنان دست به عصا به ادامه روند معاملاتی خود می‌پردازند.

در همین حال، باتوجه به اینکه بورس آینه تمام نمای اقتصاد کشور است و از هرگونه اختلال در حوزه سیاسی، اقتصادی و بین‌المللی به سرعت تاثیر می‌پذیرد و نسبت به آن واکنش نشان می‌دهد، پیش‌بینی می‌شود که با آرام شدن شرایط فعلی، بازار سهام متعادل شده و دوباره روند صعودی خود را ازسر گیرد اما در این بین پارامتر‌های تاثیر‌گذار جهانی نیز در ادامه روند افزایشی یا نزولی بورس تهران بی‌تاثیر نخواهند بود.

با نگاهی به بازار‌های موازی مشاهده می‌شود که نرخ ارز روزبه‌روز رشد می‌کند اما صنایع وابسته به آن در بازار سهام تاثیر چندانی نمی‌پذیرند.

 خروج حقیقی‌ها

به هر حال، کاهش شاخص‌های بورسی طی معاملات روز گذشته نشان از ورود بازار به فاز فرسایشی دارد. در همین حال، با نگاهی به آمار‌های منتشر شده درمی‌یابیم که 27 صنعت در مدار منفی قرار گرفته‌اند که این مهم در جای خود بیانگر شرایط نامتعادل بازار سهام طی این روز‌هاست.

در بازار دیروز افراد حقیقی بیشتر از روند معاملاتی بازار خارج شدند و در نقطه مقابل حقوقی‌ها نیز در چنین شرایطی همانند روز‌های گذشته اقدام به خرید و جمع‌آوری سهام در قیمت‌های پایین کردند که باتوجه به آمار‌های موجود 25.5میلیارد تومان تغییر مالکیت از سمت حقیقی‌های بازار به سمت حقوقی‌ها در داد و ستد‌های روز چهار‌شنبه صورت گرفت.

در سویی دیگر باتوجه به اینکه براساس قانون، انتشار گزارش عملکرد 9 ماهه شرکت‌ها از اوایل دی ماه شروع می‌شود اما ناشران برای ارائه صورت‌های مالی خود تا پایان ماه جاری فرصت دارند.

بر این اساس برخی معامله‌گران بازار در معاملات آخرین روز‌ کاری بورس طی هفته جاری که اغلب شاخص‌ها نیز قرمزپوش بودند، در انتظار گزارش‌های 9 ماهه شرکت‌ها قرار داشتند. در عین حال این دست از سهامداران با احتیاط و ریسک بیشتر به خرید و فروش سهام در بورس تهران پرداختند و بازار تاحدودی به واسطه این مهم هم می‌توان گفت که در فاز فرسایشی قرار گرفت.

 بازار‌های جهانی و داخلی

 باتوجه به پایان تعطیلات کریسمس و آغاز به کار بازار‌های جهانی، برخی سرمایه‌گذاران بورسی در جریان معاملات دیروز تصمیم به حفظ آرامش خود گرفتند و با خونسردی کامل به خرید و فروش سهام در بازار پرداختند.

این در حالی است که تحلیلگران بازار این نوع رفتار سهامداران را منطقی ارزیابی می‌کنند چراکه معامله‌گران بورسی در انتظار سمت و سوی معاملات جهانی در روز‌های پنج‌شنبه و جمعه هستند و آن را عاملی برای جذابیت بازار طی روز‌های آینده تلقی می‌کنند. این درحالی است که افت روز گذشته شاخص کل می‌تواند در راستای روند احتیاطی معامله‌گران با توجه به روند بازارهای جهانی محسوب شود.

به هر حال، در جریان داد و ستد‌های سهام طی آخرین روز کاری بورس تهران ارزش معاملات 309میلیارد تومان برآورد می‌شود که از این رقم 151.7میلیارد تومان معاملات خرد سهام و حق تقدم در نماد‌های عادی بود.

همچنین، تعداد معاملات دیروز نشان از کاهش چشمگیر نسبت به روز‌های گذشته دارد به نوعی که می‌توان این مهم را هم عاملی برای ورود بازار به فاز فرسایشی تلقی کرد.

براساس این گزارش، شرکت‌های پتروشیمی مارون، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، نفت ایرانول و پالایش نفت لاوان بیشترین تاثیر را در روند منفی دیروز شاخص بورس داشتند.  افزون بر این، در بازار دیروز شرکت توسعه معادن و فلزات 109 میلیارد تومان و پس از آن به‌ترتیب شرکت‌های پتروشیمی خارک، سیمان اصفهان، ایران ترانسفو و سایپا هر کدام با 19، 10، 9 و 4میلیارد تومان بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند.

 در بازار چه گذشت

بر این اساس در معاملات روز گذشته بورس تهران، نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی(وبوعلی) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره با محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. این درحالی است که نماد معاملاتی شرکت‌های شیشه همدان(کهمدا) و داروسازی اسوه(داسوه) جهت برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده برای تصمیم‌گیری درخصوص افزایش سرمایه و سامان‌گستر اصفهان(ثامان) جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی و عمومی فوق‌العاده برای اصلاح اساسنامه متوقف شدند. همچنین نماد معاملاتی شرکت تولیدی‌ کاشی‌ تکسرام‌(کترام) با توجه به تغییرات بیش از 20درصدی قیمت سهام برای اطلاع‌رسانی مناسب شرکت به بازار درخصوص علل آن متوقف شد. این درحالی است که نماد مذکور روز معاملاتی بعد به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی می‌شود. براساس این گزارش، نماد معاملاتی شرکت ایران دارو(دیران) و حق تقدم استفاده نشده شرکت معدنی و صنعتی چادرملو(کچادح) با توجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی قبل بدون محدودیت نوسان قیمت آماده انجام معامله شد. همچنین شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی‌(وپترو) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه «ب» متوقف شد. در همین حال نماد مذکور 60 دقیقه دیگر به صورت حراج ناپیوسته و با محدودیت دامنه نوسان قیمت بازگشایی شد. علاوه بر این نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی‌(وپترو) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه ب متوقف شد. همچنین شرکت کاشی‌ و سرامیک‌ حافظ‌(کحافظ) با توجه به افشای اطلاعات با اهمیت گروه الف متوقف شد.

 مروری بر آمار معاملات دیروز

در پایان معاملات روز چهارشنبه شاخص کل با کاهش 311واحدی رقم 95هزار و 929واحد را به خود اختصاص داد. از این رو شاخص کل هم ‌وزن با کاهش 121واحدی عدد 17هزار و 43واحد را تجربه کرد. این درحالی است که شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 323واحدی به رقم 102هزار و 997واحد دست یافت. شاخص بازار اول درحالی با کاهش 194واحدی به رقم 68 هزار و 69 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 807 واحدی عدد 204هزار و 654 واحد را به نمایش گذاشت.

بر این اساس بیشترین تقاضا در معاملات دیروز را نماد شرکت‌های ح. شرکت ارتباطات سیار ایران، فروسیلیس ایران، گروه پتروشیمی س. ایرانیان، کارتن ایران و تجارت طولانی‌ترین صف‌های خرید را به خود اختصاص دادند. در همین حال شرکت‌های پارس الکتریک، بانک کارآفرین، صنایع کاغذسازی کاوه، کارگزاران بورس اوراق تهران و سیمان مازندران در صف برترین عرضه در بازار روز گذشته قرار گرفتند.

براساس این گزارش، بیشترین افزایش قیمت را نماد شرکت‌های ح. معدنی و صنعتی چادرملو، ح. لیزینگ رایان سایپا، سرمایه‌گذاری صنایع پتروشیمی و لوله و ماشین‌سازی ایران بیشترین افزایش قیمت و در نقطه مقابل نماد شرکت‌های ح. لبنیات کالبر، ح. سرمایه‌گذاری سپه، ح. بیمه ما، صنایع کاغذ‌سازی کاوه و گسترش صنایع و خدمات کشاورزی بیشترین کاهش قیمتی را تجربه کردند و این درحالی است که در بازار منفی روز گذشته یک میلیارد و 451میلیون ورقه بهادار در 57 هزار و 690 نوبت دست به دست شد که در این 309میلیارد تومان، ارزش کلی معاملات در روز چهار‌شنبه برآورد می‌شود.

 از فرا بورس چه خبر

آخرین روز کاری فرابورس در هفته جاری با نقل و انتقال 434میلیون ورقه به ارزش بیش از یک‌‌هزار و 396میلیارد ریال در مجموع بازارها به پایان رسید و شاخص کل این بازار نیز با کمتر از نیم واحد افت در همان ارتفاع روز سه‌شنبه یعنی 1055واحد باقی ماند. بر این اساس در جریان معاملات دیروز سرمایه‌گذاران شاهد عرضه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا 603» در بازار ابزارهای نوین مالی بودند که بر پایه آن هر ورقه از این اوراق 895 هزار ریال کشف قیمت شد. همچنین این مجموعه از اوراق در راستای تسویه بدهی‌های تبصره(5) بند (ه) قانون بودجه سال 96 کل کشور، دهم مهر ماه جاری توسط وزارت اقتصاد منتشر شده و سررسید آن یک سال پس ار تاریخ انتشار یعنی 10مهر 97 است. تعداد کل این اسناد خزانه 19میلیون ورقه به ارزش 19هزار میلیارد ریال است. در مجموع بازار اوراق با درآمد ثابت نیز بیش از 417هزار ورقه به ارزش 381میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت. علاوه بر این در مجموع بازارهای اول و دوم سهامداران 173میلیون سهم به ارزش نزدیک به 348میلیارد ریال را دست به دست کردند. بررسی معاملات در این دو بازار نشان می‌دهد، نمادهای«ذوب» و «سمگا» به ترتیب بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار گرفته‌اند. سهامداران بازار پایه نیز حدود 240میلیون سهم به ارزش بیش از 255میلیارد ریال میان خود دست به دست کردند. افزون بر این دادوستدهای انجام شده در تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز نشان می‌دهد نزدیک به 81 هزار ورقه تسه به ارزش بیش از 59 میلیارد ریال خرید و فروش شده و همچون روزهای قبل تسه آذر ماه 96 از بالاترین میزان دادوستد در میان معامله‌گران برخوردار بوده است. همچنین این اوراق در بازه قیمتی 696 هزار تا 740هزار ریال معامله شد. در نهایت در پایان معاملات فرابورس ایران شاخص کل با 0.4واحد افت همان ارتفاع روز سه‌شنبه یعنی 1055واحدی را به ثبت رساند. درحالی که نماد «مارون» تا سطح 4واحد تاثیر مثبت بر آیفکس داشت اما نمادهای«ذوب»، «سرچشمه»، «شرانل» و «شاوان» تا سقف حداکثر یک واحد تاثیر منفی بر این نماگر به جا گذاشتند و مانع از سبزپوشی آن شدند.

 

ارسال نظر