روی خط خبر

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۹۹۰

حرکت بورس به سمت بازارهای توسعه‌یافته

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار در حذف گزارش پیش‌بینی سود شرکت‌ها را همراستا با شیوه اطلاع‌رسانی بازارهای توسعه یافته ارزیابی کرد. سعید اسلامی بیدگلی با تاکید بر اینکه این حرف‌ها، نگاه کارشناسی اوست و لزوما از جایگاه دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری مطرح نمی‌شود، به سنا گفت: ما با شرکت‌های عضو کانون، مکاتبه می‌کنیم و نظر آنها را در رابطه با این دستورالعمل که مهم هم هست و احتمالا تغییراتی در بازار ایجاد می‌کند، جویا می‌شویم و نتیجه را به اطلاع سازمان بورس و اوراق بهادار می‌رسانیم. وی با بیان اینکه حذف انتشار پیش‌بینی سود شرکت‌ها تجربه‌یی است که بازارهای توسعه یافته جهانی هم داشته‌اند، افزود: از این منظر می‌توان این برداشت را کرد که به هرحال حرکت بورس به سمت شیوه اطلاع‌رسانی بازارهای توسعه یافته بوده است.  اسلامی بیدگلی اظهار داشت: به هر حال همانطور که در مصاحبه‌ها و مقدمات این دستورالعمل گفته و نوشته شده، حرکت و جهت‌گیری کلی به قصد توسعه بازار و به سمتی بوده که برای آن تجربه جهانی هم وجود داشته است. دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران تصریح کرد: با صدور این دستورالعمل، دیگر جایی برای شائبه دستکاری در قیمت توسط مدیریت داخلی شرکت یا دارندگان اطلاعات نهانی نخواهد ماند. وی توضیح داد: طبیعتا به دلیل اینکه نوع بازار ما با بازارهای توسعه یافته کمی متفاوت است، اهمیت دارد که هم کارشناسان، هم مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار و هم مدیرعامل نهادهای مالی اندیشه کنند و راهکار و چاره‌یی بیندیشند. این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: موضوع از این قرار است که بسیاری از شرکت‌های ما سهام شناور پایینی دارند و با تغییرات اندک سرمایه ممکن است قیمت‌های آنها جابه‌جا شود. اسلامی بیدگلی افزود: به دلیل اینکه شبکه تحلیل در کشور ما شبکه توسعه یافته‌یی نیست، تعداد تحلیل‌های عمیق در بازار سرمایه ما به ویژه راجع به سهامی که مقدار سهام شناور آزاد آنها کم است و سهام کوچکی هستند، پایین است و عملا اطلاعاتی که خود شرکت‌ها راجع به EPS و P/E داده‌اند، جزو معدود اطلاعاتی بوده که به بازار سرمایه کشور درمورد این شرکت‌ها ارائه می‌شده است.  وی در خصوص چشم‌انداز این دستورالعمل گفت: ممکن است سهام کوچک یا سهامی که سهام شناور آزاد آنها پایین است، با ابهام اطلاعاتی روبرو شوند و نوع سیاست‌گذاری آنها تحت تاثیر دارندگان جریان‌های سرمایه باشد. وی ادامه داد: برای حل این مشکل می‌توان تاثیر این دستورالعمل را که یکی از عوامل مهم توسعه بازار سرمایه است ابتدا روی شرکت‌های بزرگ و با سهام شناور زیاد سنجید و اثرات آن را بررسی کرد و سپس الزامات مورد نیاز برای افشای اطلاعات شرکت‌ها را مشخص کرد و سپس آن را برای شرکت‌های کوچک کانالیزه کرد. دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران یادآور شد: در مورد شرکت‌های بزرگ، این امکان هم وجود دارد آنها را مجاب کنیم تا از خدمات شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری یا پردازش اطلاعات مالی استفاده کنند و جریان اطلاعاتی در بازار وابسته به تعدادی سهامدار نباشد و اجازه دهیم که تحلیل‌های توسعه یافته برای شرکت‌ها آماده شود. اسلامی بیدگلی در پایان گفت‌وگو با سنا پیشنهاد داد: ضروری است سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل مثبت و کارآمد حذف گزارش پیش‌بینی سود را طی 6 ماه آینده کنترل کند و سپس ریسک احتمالی آن روی شرکت‌های کوچک را کاهش دهد.

افزایش ارزش معاملات در بورس تهران

طی آذر ماه 96، ارزش معاملات 28 درصد افزایش یافت و از 40943 میلیارد ریال به 52446 میلیارد ریال رسید. به گزارش بورس تهران، طی 19 روز کاری آذر ماه 96، ارزش معاملات در مقایسه با پایان آبان96، 28 درصد افزایش یافت و از 40943 میلیارد ریال به 52446 میلیارد ریال رسید. همچنین حجم سهام معامله شده از 18803 میلیون سهم به 22817 میلیون سهم معادل 21 درصد افزایش یافت. براساس این گزارش، از ابتدای سال تا پایان آذر ماه، متوسط روزانه حجم و ارزش معاملات بازار اول و دوم به ترتیب برابر با 881 میلیون سهم و 1986 میلیارد ریال بوده است. همچنین، در آذر 96، دفعات معاملات سهام برابر با 20 درصد در مقایسه با پایان آبان ماه 96 کاهش یافت و از 1282 هزاردفعه به 1534 هزار دفعه بالغ شد.  براین اساس، شاخص بورس در پایان آذر96 در مقایسه با آبان 96، به میزان 6734 واحد برابر با 7.6درصد افزایش یافت و از 88775 واحد به 95509 واحد رسید. افزون براین، ارزش بازار در پایان آذر ماه 96 در مقایسه با پایان آبان96 به میزان 274666 میلیارد ریال رشد برابر با 8 درصد افزایش یافت و از 3542728 میلیارد ریال به 3817394 میلیارد ریال رسید. براساس معاملات نرمال، در این ماه ارزش سهام خریداری شده اشخاص حقوقی در حدود 21795 میلیارد ریال و معادل 48 درصد از کل خریدها بود، در حالی که ارزش سهام فروخته شده آنها 24919 میلیارد ریال و در حدود 55 درصد از کل فروش‌ها بود. براین اساس در این ماه سرمایه‌گذاری خالص اشخاص حقوقی به میزان 3124 میلیارد ریال شد. در عین حال میزان خرید و فروش سهام اشخاص حقیقی به ترتیب 51 و 44 درصد از ارزش خرید و فروش بود.

یک بلوک در راه بورس

سازمان خصوصی‌‌سازی، بیش از 270 میلیون سهم شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج فارس را برای چندمین بار در بورس اوراق بهادار عرضه می‌کند. به گزارش سنا، تعداد 273 میلیون و 528 هزار سهم معادل 78.37 درصد از سهام شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس به قیمت پایه هر سهم 2750 ریال در بورس اوراق بهادار عرضه می‌شود. براساس این گزارش، این میزان سهام توسط سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از سوی شرکت احیا گستر هرمز در حالی به‌صورت 10 درصد نقد و بقیه اقساط روانه میز فروش می‌شود که خریدار باید وجه نقد معامله را طی ۹ روز کاری به حساب این سازمان واریز کند و بقیه را به‌صورت اقساط 6 ماهه در مدت 6 سال بپردازد. همچنین کارگزاری فیروزه آسیا، بلوک 78.37درصدی سهام شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس را در حالی روی میز فروش می‌برد که سود اقساط آن ۱۳ درصد اعلام شده است. گفتنی است در مزایده قبلی این بلوک 78.37 درصدی سهام شرکت حمل و نقل بین‌المللی خلیج فارس در روز دوشنبه، هر سهم این شرکت به قیمت پایه 4000 ریال در بورس اوراق بهادار عرضه شده بود که خریدار نداشت.

 

ارسال نظر