هیجان منفی بورس

۱۳۹۶/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۹۸۸
هیجان منفی بورس

گروه بورس  مسعود کریمی

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در معاملات روز گذشته بزرگ‌ترین کاهش خود را طی سال جاری به ثبت رساند و با افت 1.7درصدی رکورد ریزشی خود را شکست.

بر این اساس، باتوجه به گزارش‌ روز یک‌شنبه «تعادل» مبنی بر اینکه همچنان سیگنال‌های بنیادی قوی در معاملات سهام وجود دارد اما در جریان داد و ستد‌های روز گذشته معامله‌گران بازار سهام تغییر رویکرد دادند و به نوعی در پی این موضوع بورس کشور از فاز احتیاط وارد فاز هیجانی در سمت فروش شد.

این درحالی است که صندوق تثبیت، صندوق‌های بازار و حقوقی‌ها به‌طور جدی در سمت خرید سهام در روز منفی تالار شیشه‌یی فعالیت می‌کردند و همین موضوع باعث شد نمادهای بزرگ‌تر بازار متعادل‌تر معامله شوند.

از طرفی، به عقیده برخی فعالان خرید سهام در شرایط فعلی می‌تواند تاثیر بسزایی در پرتفوی سرمایه‌گذاران در بلندمدت داشته باشد چراکه قیمت اکثر سهام‌های بورسی دوباره با کاهش چشمگیری مواجه شده است.

 رکورد سقوط

در عین حال، با نگاهی به آمار معاملات روز‌‌ یک‌شنبه مشاهده می‌شود که نماگر بازار سهام با کاهش یک‌هزار و 649 واحدی یک عقب‌نشینی تمام‌عیار را تجربه کرد به‌طوری که پس از این نزول شاخص کل 2 کانال حمایتی خود را از دست داد و وارد رقم 95هزار و 561 واحدی شد. در این بین، شرکت‌های کوچک‌تر بیشتر از شرکت‌های بزرگ‌تر دچار سقوط قیمتی شدند.

این درحالی است که، در داد و ستد‌های روز گذشته نه‌تنها تمام شاخص‌ها ریزشی بودند بلکه 35 صنعت بورسی هم قرمزپوش شدند به‌طوری که صنایع ساخت دستگاه‌های ارتباطی، استخراج نفت و گاز، خدمات فنی و مهندسی، محصولات چوبی و استخراج زغال‌سنگ در انتهای جدول قرار گرفتند.

بر این اساس، مشاهده می‌شود که شرکت‌ فولاد مبارکه اصفهان با 50 میلیارد تومان در رتبه نخست و سایر شرکت‌ها اعم از پالایش نفت اصفهان، گروه دارویی برکت و ملی صنایع مس ایران به‌ترتیب بیشترین ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند. براساس این گزارش، ارزش معاملات دیروز بازار سهام 472میلیارد تومان بود که 354 میلیارد تومان آن را معاملات خرد سهام و حق تقدم در نماد‌های عادی به خود اختصاص داده‌اند.

در همین حال، شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، گروه مپنا، س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و پالایش نفت اصفهان بیشترین تاثیر منفی را در ریزش روز گذشته شاخص کل بورس داشتند.

اگرچه جریان معاملاتی دیروز منفی بود و انتظار می‌رفت همانند سنت همیشگی ارزش معاملات هم با افت چشمگیری به کار خود پایان دهد اما مشاهده شد که ارزش معاملات در روز گذشته رقم قابل‌توجهی را تجربه کرد که این رشد نشان از حمایت همه‌جانبه طرف تقاضا، اغلب حقوقی‌ها، دارد.

 فرار همه‌جانبه حقیقی‌ها

تغییر مالکیت سهام از اشخاص حقیقی به حقوقی‌های بازار حدود 172 میلیارد تومان برآورد می‌شود که این مهم نشان از رفتار هیجانی معامله‌گران حقیقی بورس دارد، زیرا باتوجه به اعتراضات چند روز اخیر اغلب سرمایه‌گذاران بازار سهام تصمیم به خروج از روند معاملاتی گرفتند.

از طرفی، در بازار‌های موازی ازجمله سکه و دلار یک روند جهشی مشاهده می‌شود چراکه با افزایش ریسک‌های سیستماتیک، سرمایه به سمت بازار‌هایی که ریسک کمتری دارند حرکت می‌کند. به هر حال، باتوجه به اینکه نمی‌توان اعتراضات را تحلیل کرد، پیش‌بینی می‌شود که به محض آرام شدن شرایط در کشور فرصت برای رشد دوباره بازار سهام فراهم شود. در این بین، افراد ریسک‌پذیر اقدام به خرید سهام در قیمت‌‌های فعلی می‌کنند.

 مروری بر معاملات دیروز

در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص کل با افت یک‌هزار و 649 واحدی رقم 95هزار و 561واحدی را به خود اختصاص داد. این درحالی است که، شاخص کل هم‌وزن نیز با 441 واحد کاهش رقم 17 هزار و 220 واحدی را تجربه کرد. بر این اساس، بازار اول با ریزش یک‌هزار و 251 واحد رقم 67هزار و 764 واحد و بازار دوم با 3 هزار و 90واحد افت، به رقم 204 هزار و 105 واحدی کاهش پیدا کرد. در این بین، شاخص صنعت با یک‌هزار و 520واحد ریزش به رقم 4 هزار و 166 واحدی رسید. این در حالی است که در داد و ستد‌های منفی روز یک‌شنبه نماد شرکت‌های ایران‌خودرو، ح.دارویی لقمان، بانک سینا، فروسیلیس ایران و ایران‌خودرو دیزل طولانی‌ترین صف‌های خرید را تجربه کردند.

در نقطه مقابل نیز، نماد شرکت‌های ح.شرکت ارتباطات سیار ایران، پارس دارو، سیمان اصفهان، بانک اقتصاد نوین و لوله و ماشین‌سازی ایران بیشترین عرضه را در جریان معاملاتی روز گذشته داشتند.

براساس این گزارش، نماد شرکت‌های بانک سینا، ح. لیزینگ رایان سایپا، فروسیلیس ایران و گلوکوزان بیشترین افزایش قیمت و شرکت‌های ح. توسعه شهری توس گستر،

 ح. لبنیات کالبر، ح. بیمه ما و صندوق کاغذ‌سازی کاوه بیشترین کاهش قیمتی را تجربه کردند. افزون بر این، در دومین روز ‌کاری بازار سهام یک میلیارد و 901میلیون سهم به ارزش 473 میلیارد تومان در 126هزار و 954 نوبت دست به دست شد.

 در بازار چه گذشت

در داد و ستد‌های دیروز نماد معاملاتی شرکت فرآورده‌های نسوز پارس (کفپارس) باتوجه به تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 30/09/1396و 30/09/1397 و مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره بدون محدودیت نوسان قیمت بازگشایی شد. این درحالی است که، نماد معاملاتی شرکت بانک کارآفرین (وکار) پس از برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات‌مدیره و اعلام تنفس مجمع عمومی عادی سالانه همچنین، تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29/12/1395 و ارائه اطلاعات شفاف‌سازی بازگشایی شد. همچنین، در پایان معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی (وبوعلی) جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برای انتخاب اعضای هیات‌مدیره متوقف شد. افزون بر این، نماد معاملاتی شرکت کارخانجات پارس الکتریک (لپارس)، کارخانه‌های تولیدی و صنعتی ثابت خراسان (قثابت)، کارخانجات نساجی بروجرد (نبروج) و صنایع کاغذ‌سازی کاوه (چکاوه) باتوجه به عدم کشف قیمت در روز معاملاتی ماقبل بدون محدودیت نوسان قیمت معامله شدند.

 از فرابورس چه خبر

مبادلات دومین روز کاری هفته دوم دی‌ماه در فرابورس به نقل‌وانتقال بیش از 596 میلیون ورقه به ارزش بالغ بر یک‌هزار و 511 میلیون ریال در

 51 هزار و 539 نوبت دادوستدی منتهی شد. بر این اساس، بیش از 60 درصد از حجم و 40درصد ارزش کل دادوستدهای فرابورس در روز دهم دی‌ماه به بازارهای اول و دوم اختصاص یافت به‌گونه‌یی که در این دو بازار شاهد دست به دست شدن نزدیک به 385میلیون سهم به ارزش افزون بر 625میلیارد ریال بودیم. در این میان نماد معاملاتی «ذوب» ضمن آنکه در صدر جدول پربیننده‌ترین نمادهای فرابورسی ایستاد، بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در بازار سهام نیز به دست آورد.

همچنین، نمادهای «اپرداز» و «میدکو» بعد از نماد ذوب، بیشتر از سایر نمادها در مرکز توجه معامله‌گران فرابورس قرار گرفتند که البته با افت قیمت نیز مواجه شدند. در همین حال نمادهای «افرا» و «بپاس» به‌ترتیب متعلق به شرکت‌های افرانت و بیمه پاسارگاد، بیشترین رشد قیمتی را به همراه داشتند. این درحالی است که نمادهای «ولشرق» از گروه واسطه‌گری‌های مالی و پولی‌ و «اوان» متعلق به گروه اطلاعات و ارتباطات با بیشترین افت قیمتی روبه‌رو شدند.

براساس این گزارش، با رصد پرتاثیرترین نمادها در روز گذشته بر آیفکس مشاهده می‌کنیم که نماد «مارون» 10 واحد اثر منفی بر این نماگر گذاشته است. افزون بر این، معاملات منفی در نمادهای «زاگرس» و «میدکو» با فشار 6 واحدی، منجر به ریزش شاخص کل فرابورس شد تا این نماگر با افت سنگین 35 واحدی در ارتفاع 1033 واحدی قرار گیرد. در سمت دیگر بازار، بررسی تغییر مالکیت‌های انجام‌ شده در بازار پایه حاکی از آن است که در مجموع تابلوهای معاملاتی «پایه الف»، «پایه ب» و «پایه ج» حدود 162 میلیون سهم به ارزش بیش از 189میلیارد ریال در بیش از 16 هزار دفعه معاملاتی، دست به دست شده است. از سوی دیگر بازار اوراق با درآمد ثابت میزبان جابه‌جایی بیش از 576 هزار ورقه بود که این حجم از دادوستدها ارزش افزون بر 541میلیارد ریالی را به همراه داشت.

در این میان در دهمین روز از دی‌ماه، معامله‌گران با نقل‌وانتقال بیش از 209 هزار ورقه به ارزش بیش از 208 میلیارد ریال در نماد «سخاب4» بیشترین اقبال را نسبت به این سری از اسناد خزانه اسلامی که در روز بیستم همین ‌ماه سررسید می‌شود، نشان دادند.

علاوه بر این، همزمان با اجرای دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران اصلاحیه مورخ 14/09/1396 هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، اعلام شد که آن دسته از نمادهای معاملاتی بازار ابزارهای نوین مالی که مشمول پرداخت سود، اجاره‌بها و اقساط در سررسیدهای اعلامی هستند از این پس برای پرداخت سود، اجاره‌بها یا اقساط متوقف نمی‌شوند. گفتنی است نمادهای معاملاتی یاد شده همواره قابل معامله بوده و سود، اجاره‌بها و اقساط به آخرین دارندگان اوراق در روز قبل از سررسید تعلق می‌گیرد.

در پایان، معامله‌گران بازار تسهیلات مسکن شاهد جابه‌جایی 66 هزار و 505 ورقه تسهیلات مسکن در 5هزار و 529 نوبت معاملاتی بودند که این میزان معاملات، ارزشی بالغ بر 48 میلیارد ریال را نشان می‌دهد.

در میان این اوراق، امتیاز تسهیلات مسکن فروردین 95 با بیشترین قیمت یعنی 760 هزار ریال خرید و فروش شد. همچنین جابه‌جایی بیش از 45هزار ورقه تسهیلات مسکن آذرماه 96 به ارزش افزون بر 32 میلیارد ریال، آن را در صدر بیشترین حجم و ارزش معاملات روز یک‌شنبه این بازار نشاند.

 

ارسال نظر