سیمان در سودای بورس کالا

۱۳۹۶/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۴۹۲

پیشنهاد انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان برای کاهش رقابت منفی تولیدکنندگان داخلی سیمان، ورود به بورس کالا و رینگ صادراتی است. عبدالرضا شیخان با بیان این مطالب عنوان کرد: با ورود به بورس کالا و رینگ صادراتی می‌توان به شفاف‌سازی قیمت‌ها و ترتیبات صادرات دست یافت؛ امروز در گمرک‌های کشور نیز برگه‌های معامله در بورس کالا قابل قبول است.

وی درباره آخرین وضعیت صادرات سیمان به کشور عراق یادآوری کرد: چندی پیش ناصر بهزاد، رایزن اقتصادی ایران در بغداد طی مصاحبه‌یی از کاهش تعرفه‌های ورود کالا به عراق در 4 گروه خبر داد که مصالح ساختمانی نیز یکی از آنها بود. رایزن بازرگانی ایران در عراق اظهار کرده بود: اجرای 4نوع تعرفه کاهش یافته برای محصولات صادراتی به عراق از اوایل سال 2018 که امکان رهگیری و اعمال نظارت لازم در شفاف‌سازی هزینه‌ها را بهبود می‌بخشد شامل طلا و نقره و محصولات معدنی از 5 درصد به نیم درصد، انواع مواد غذایی و نباتی و مصنوعات پلاستیکی که از بین 10تا 40درصد در گذشته به 10درصد تقلیل یافت، انواع مصالح ساختمانی، سنگ، سیمان، چرم، پوست و صنایع پوستی و خودرو از 5 تا30درصد به 15درصد کاهش پیدا کرد و انواع لوازم برقی، تلویزیون، لوازم خانگی، اسلحه، تنباکو و سیگار از 5 تا 40درصد به 30درصد کاهش خواهد یافت.

 به گفته شیخان با این وجود، واردات سیمان به عراق همچنان ممنوع است و قرار بود در صورت نیاز مسوولان این کشور به واردات این کالا از ایران، تخفیف در تعرفه‌ها را اعمال کنند اما تاکنون مطلبی به صورت مکتوب از طرف عراقی دریافت نشده است. وی یادآوری کرد: برخی کارخانجات سیمان عراق مربوط به رژیم گذشته این کشور در زمان جنگ‌های این کشور غیرفعال شدند اما دولت حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق در راستای منافع ملی، افزایش اشتغال و درآمدزایی نسبت به فعال‌سازی آنها اقدام کرد. دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان ادامه داد: ظاهرا راه‌اندازی این کارخانجات تا چندی پیش کفاف نیاز داخلی عراقی‌ها را می‌داد و به همین دلیل واردات این محصول را ممنوع کرده بودند. همچنین کاهش قیمت جهانی نفت سبب شده بود تا بودجه عمرانی این کشور نیز با کاهش مواجه شده و در نتیجه نیاز به سیمان کمتری داشته باشند. به گزارش ایرنا، وی بیان کرد: اکنون و در دوره پساداعش، بازسازی این کشور در دستور کار قرار گرفته و بر همین اساس پیش‌بینی می‌شود، ممنوعیت واردات سیمان لغو شود. شیخان اضافه کرد: عراق به دلیل همسایگی با سوریه می‌تواند تامین‌کننده بخشی از سیمان مورد نیاز این کشور باشد و در عوض باید کسری سیمان مورد نیاز خود را از سایر کشورها ازجمله ایران که از توان تولید بالا و سیمان باکیفیتی برخوردار است، تامین کند. وی پیش‌بینی کرد در صورت مساعد شدن شرایط، سالانه تا 5 میلیون تن سیمان از ایران به عراق صادر شود؛ این میزان در زمان رونق صادرات به این کشور سالانه تا 7میلیون تن بالغ می‌شد.

چندی پیش دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق اعلام کرد: سالانه تا 8 میلیون تن صادرات سیمان به عراق داشتیم اما رقابت شرکت‌های ایرانی در صادرات به این کشور قیمت این محصول را به تنی 45دلار تقلیل داد و در نهایت موجب از دست رفتن بازار شد. در این باره سیدحمید حسینی توضیح داد: دولت عراق با بیان اینکه این قیمت‌ها موجب زمین خوردن صنایع سیمان داخلی‌اش شده، قیمت‌های ارائه شده از سوی شرکت‌های ایرانی را «دامپینگ»(عرضه با قیمت پایین‌تر از تولید داخلی) توصیف کرد و خواهان ارائه مستندات قیمتی شد اما شرکت‌های ایرانی از ارائه مدارک طفره رفتند که در نهایت با «ضد دامپینگ» عراقی‌ها مواجه شدند. حسینی اضافه کرد: امروز عراقی‌ها به لطف سرمایه‌گذاری پاکستانی‌ها و اروپایی‌ها به اندازه کافی تولید سیمان دارند اما پیش‌بینی می‌کنیم با آغاز بازسازی موصل به سیمان ایران محتاج می‌شوند و به نظر می‌رسد دوباره می‌توان بازار سیمان را احیا کرد.

  امضای تفاهمنامه تا پایان سال

با نگاهی به دیگر تحولات مشاهده می‌شود که تا پایان امسال تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و سازمان ملی استاندارد با هدف همکاری در 3 زمینه استاندارد‌سازی، مدیریت کیفیت و رقابت‌پذیری تولید و تجارت کالا امضا می‌شود. بر این اساس به گزارش بورس کالا، معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد به نقش بورس کالا در توسعه استاندارد‌پذیری کالاها اشاره کرد و گفت: با توجه به بند ۲۴و ۸ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی، بورس کالای ایران می‌تواند نقش قابل توجهی در گسترش فرهنگ استانداردسازی و ارتقای استاندارد کیفیت و رقابت‌پذیری کالاها ایفا کند. جهانبخش سنجابی‌شیرازی افزود: اگر بند ۸ و ۲۴ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی را کنار یکدیگر قرار دهیم، مثلثی از ٣ مولفه مهم تشکیل می‌شود؛ به طوری که در بند ۸ سیاست‌ها بر اصلاح الگوی مصرف کالاها از طریق دو مولفه ارتقای کیفیت و رقابت‌پذیری در تولید و تجارت تاکید شده و بند ۲۴ نیز بر گسترش پوشش استاندارد به کلیه محصولات داخلی و ترویج آن تاکید دارد. بر این اساس جمع جبری بند ۸ و ۲۴مثلثی تشکیل می‌دهد که از 3 ضلع استاندارد‌سازی، رقابت‌پذیری و مدیریت کیفیت برخوردار است.

سنجابی خاطرنشان کرد: در این میان بورس کالا قطعا در رقابت‌پذیری کالاها نقش اساسی دارد زیرا محصولات عرضه شده در بورس کالا براساس عرضه و تقاضا و رقابت‌پذیری کیفیتی، مسیر خود را در حوزه تجارت داخلی و حوزه تجارت بین‌الملل پیدا می‌کند لذا بورس کالای ایران مرتبط با 2 ضلع از اضلاع 3گانه بند ۸ و ۲۴ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: در این میان با توجه به اینکه حرکت در مسیر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از اهداف و در نقشه راه بورس کالا قرار دارد، این بورس یکی از عرصه‌هایی است که موجب ارتقای استاندارد و کیفیت کالاهای تولید داخل شده است زیرا عنصر و ابزار رقابت‌پذیری را در اختیار دارد. وی ادامه داد: در این راستا بورس کالا شرایط مبتنی بر ضرورت رعایت استانداردهای قابل قبول همچنین کیفیت قابل قبول برای ورود کالا را ترسیم کرده است. معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد اظهار کرد: همچنین در نظر داریم در تعاملی دو جانبه، استانداردهای لازم برای پذیرش کالا در بورس تدوین و به اجرا گذاشته شود و ثانیا فرآیندهای استانداردسازی کالا و ارتقای کیفیت کالاهای عرضه شده در بورس و فرآیندهای رقابت‌پذیری عرضه، تولید و تجارت کالای موجود در بورس به شکل استانداردهای ملی یا تشویقی تدوین و مشترکا توسط بورس اجرا شود. به گفته سنجابی در همین زمینه قرار است تا پایان امسال تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و سازمان استاندارد با هدف همکاری در 3 مقوله استاندارد‌سازی، مدیریت کیفیت و رقابت‌پذیری تولید و تجارت کالا امضا شود.

  صادرات ۲۵۰ هزار دلاری از بورس کالا به عراق

 در سویی دیگر و در ادامه روند داد و ستد‌ها پس از ۱۴سال که از راه‌اندازی بورس فلزات(سال ۸۲) و در ادامه تشکیل بورس کالای ایران(سال ۸۶) در کشورمان می‌گذرد، روز گذشته برای نخستین ‌بار ۵۰۰ تن میلگرد به مقصد عراق در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه شد که کل این محموله مورد معامله قرار گرفت. به گزارش بورس کالا، روز یک‌شنبه ۵۰۰ تن سبد میلگرد مخلوط شرکت فولاد روهینا جنوب از سوی کارگزاری مفید در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد که این محموله با تقاضای ۵۰۰ تنی با قیمت ۵۰۰ دلار به ازای هر تن به فروش رسید تا ارزش معامله نخستین محموله میلگرد صادراتی از بورس کالا روی رقم ۲۵۰هزار دلار قرار گیرد. بر اساس این گزارش از سال گذشته با تشکیل کارگروه ایران و عراق در بورس کالای ایران با هدف افزایش حجم و تسهیل صادرات کالاهای ایرانی به عراق، برنامه‌های بورس کالا برای تحقق اهداف از پیش تعیین شده همزمان با روند بازسازی کشور عراق سرعت گرفت که در این زمینه نشست‌های متعددی با تجار عراقی و اتاق بازرگانی ایران و عراق برگزار شد. در همین راستا پس از رایزنی‌های چندین ماهه، صادرات میلگرد شرکت فولاد روهینا جنوب از بورس کالا آغاز شد که امید می‌رود این معامله، آغاز راهی بزرگ در راستای توسعه صادرات فولاد و سایر محصولات به عراق باشد. در این میان وجود مزایایی همچون امنیت بالای معاملات، شفافیت حداکثری، معافیت مالیات ۱۰درصدی، اخذ خسارت در صورت نکول هر یک از طرفین معامله و تبلیغات و بازاریابی مویرگی با عرضه محصول در بورس کالا باعث شد تا فروشنده و خریدار نخستین محموله صادراتی میلگرد به سمت معامله از طریق بورس کالای ایران ترغیب شوند.

 

ارسال نظر