طبق قانون، مسوولیت انتشار اطلاعات با ناشران است

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲۱۷

شاخص‌ها در بازار سرمایه هر کدام کاربردهای مختلفی دارند. در واقع شاخص کل نشان‌دهنده کلیت بازار است ولی وزن شرکت‌ها در آن متفاوت است و شرکت‌های بزرگ وزن بیشتر و شرکت‌های کوچک وزن کمتری دارند. محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در گفت‌وگو با شبکه خبر درخصوص روند تغییرات شاخص کل بیان داشت: درمورد تغییرات شاخص کل باید گفت متغیرهای بازار سرمایه مثل کاهش نرخ سودهای بانکی، تغییرات نرخ ارز، افزایش قیمت‌های جهانی کالا و نفت بر شاخص کل اثرگذار بودند و شرکت‌هایی که در این زمینه فعال بودند رشدهای خوبی را شاهد شدند. وی در این خصوص ادامه داد: همه این متغیرها، عاملی برای رشد قیمت سهام شرکت‌ها هستند و سهامدارانی که به سهام این شرکت‌ها ورود می‌کنند باید به این متغیرهای جهانی دقت نظر داشته باشند. در واقع رشد شاخص کل حاصل رشد صنایعی بوده که به‌دلیل رشد قیمت کالاهای اساسی با افزایش مواجه بوده است. خدابخش افزود: چیزی که در بازارها اتفاق می‌افتد در واقع عرضه و تقاضا است و تلاقی میان عرضه و تقاضا، معامله‌یی است که در بازار روی می‌دهد. به همین دلیل سهامدارانی که وارد بازار سرمایه می‌شوند و اقدام به خرید می‌کنند قاعدتا به سهام شرکت‌هایی که خرید می‌کنند اعتقاد دارند.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس درخصوص بازارهای موازی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه در مقابل بازار مسکن، ارز و سایر بازارها یکی از جایگزین‌ها محسوب می‌شود و دایما با کاهش سودهای علی‌الحساب بانک‌ها افراد دنبال بازدهی بیشتر بوده و به بازار سرمایه روی می‌آورند، به همین دلیل طبیعی است که وقتی ورود پول به یکی از بازارها شکل بگیرد رشدی در آن صنعت، شاهد خواهیم بود و به همین ترتیب، بازار سرمایه که شاهد حضور آن صنعت مزبور است با رونق همراه خواهد بود و اثربخشی آن بر بازار سرمایه که به تالار شیشه‌یی معروف است، قابل مشاهده است. وی درخصوص بحث فرهنگ‌سازی در بازار سرمایه اذعان داشت: درخصوص بحث فرهنگ‌سازی و افزایش آگاهی سهامداران، سازمان بورس نهادهایی را تدارک دیده است که افراد بتوانند از آنها مشاوره بگیرند. اگر افراد دانش لازم را ندارند وارد صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری که به‌صورت حرفه‌یی مدیریت می‌شود، وارد شوند.

این مقام مسوول در این خصوص ادامه داد: فرهنگسازی در بازار سرمایه یک جریان مداوم است یعنی به این صورت نیست زمانی که جریان نقدینگی وارد بازار شود، فرهنگ‌سازی صورت بگیرد، به‌همین خاطر باید با دانش وارد بازار سرمایه شد. خدابخش در ادامه با اشاره به انتشار صورت‌های مالی شرکت‌ها بیان داشت: مهم‌ترین اطلاعاتی که باید در بازار سرمایه لیست شوند، صورت‌های مالی است و صحبت‌های رییس سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر بازگشایی نماد بانک‌ها در صورت ارائه صورت‌های مالی فقط مختص به بانک‌ها نیست. تمام شرکت‌هایی که صورت‌های مالی و گزارش‌ها و اطلاعات خود را به‌موقع به سازمان ارائه کنند، نمادشان بازگشایی می‌شود، به همین خاطر تمام شرکت‌هایی که در بازار سرمایه لیست شده‌اند، باید صورت‌های مالی خود را افشا کنند تا معاملات با عدم تقارن اطلاعاتی یا عدم اطلاع از وضعیت شرکت‌ها صورت نگیرد. وی ادامه داد: طبق قانون، مسوولیت انتشار اطلاعات با ناشران است. اگر اعضای هیات‌مدیره شرکت‌ها صورت‌های مالی را به تصویب نرسانند، نقدشوندگی سهام کم خواهد شد. به این دلیل که نقدشوندگی پایین مطلوب هیچ شرکتی نیست ناشران هم باید عزم خود را جزم کنند که به‌موقع اطلاعات را به سازمان برسانند.

 

ارسال نظر