ورود حاشیه‌دار «امید» به بازار سهام

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲۱۶

نهاد ناظر خبر داد: آماده‌باش برای 5 عرضه دیگر

 

گروه بورس

رفتارشناسی بازار سهام طی داد و ستد‌های روز‌ دوشنبه و چهارشنبه هفته جاری که توام با کاهش نماگر بورس بود، نشان از تغییر رویکرد معامله‌گران بازار دارد، چرا که سهامداران رفتار منطقی را جایگزین رفتار هیجانی در فرآیند معاملاتی خود کرده‌اند. از طرفی اصلاح قیمتی سهم‌های بورس پس از ثبت رکورد‌های جدید مسیر را برای ادامه رشد منطقی بازار هموار‌ می‌کند و معامله‌گران می‌توانند با امنیت‌خاطر نسبتا بیشتری به فعالیت در این بازار بپردازند. بر این اساس در آخرین روز‌کاری بازار سهام معامله‌گران شاهد ورود یک شرکت جدید تحت عنوان «تامین سرمایه امید» و به‌عنوان نخستین شرکت تامین سرمایه‌یی در تاریخ بورس کشور بودند. عرضه اولیه سهام این شرکت‌ طبق سنت همیشگی در ساعات ابتدایی جذب بازار شد و به نوعی سهامداران روی خوش به این رویداد نشان دادند اما بنا بر اعلام اسماعیل درگاهی مدیر پذیرش بورس و اوراق بهادار تهران به‌روزرسانی سامانه معاملات اتوس و تعویق در رفع ایرادهای فنی یکی از دلایل توقف طولانی مدت عرضه اولیه (حدود 2ماه) در بازار محسوب می‌شود. از همین رو عرضه اولیه تامین سرمایه امید با ارزش بازار 784میلیارد تومان و به روش بوک بیلدینگ بعد از پایان ساعت معاملاتی روز چهارشنبه صورت گرفت و بنا بر آمار منتشر شده، 10 درصد از سهام شرکت تامین سرمایه امید در نماد «امید» به قیمت هر سهم 160تومان و به ارزش 78 میلیارد و 400 میلیون تومان عرضه شد.

 صنعت جدید بورس

در همین رابطه روح‌الله حسینی‌مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در نشست خبری که به مناسبت عرضه اولیه این شرکت برگزار شد، در رابطه با ورود «امید» به بورس گفت: پیگیری‌های زیادی در شرکت بورس برای عرضه اولیه تامین سرمایه امید با هدف ورود یک صنعت جدید به جمع صنایع بورسی صورت گرفت. وی در ادامه افزود: جنس فعالیت تامین سرمایه‌ها با سایر صنایع تفاوت چشمگیری دارد و همین موضوع می‌تواند زمینه ورود طیف جدیدی از سرمایه‌گذاران را رقم بزند و سهامداران وفاداری را برای این گروه صنعت شکل دهد. حسینی‌مقدم با بیان اینکه سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر روزانه بر فعالیت تامین سرمایه‌ها نظارت دارد، گفت: این صنعت برای سرمایه‌گذارانی که درجه ریسک‌پذیری پایینی دارند، خیلی مناسب است.

 بازارگردانی و مدیریت دارایی

در سویی دیگر محمدی مدیر خدمات مالی تامین سرمایه امید با بیان اینکه عمر تامین سرمایه‌ها کمتر از یک دهه است، گفت: مشاوره و انتشار اوراق بدهی اصلی‌ترین حوزه فعالیت تامین سرمایه‌هاست. به عبارتی بعد از انتشار اوراق به واسطه مشاوره فعالیت‌های راهبری و بازارگردانی آغاز می‌شود همچنین حفظ نقدشوندگی اوراق تا سررسید از دیگر وظایفی است که شرکت‌های تامین سرمایه به عهده دارند. وی با بیان اینکه تامین سرمایه‌ها بازوی اجرایی صاحبان اوراق هستند، ادامه داد: تامین سرمایه امید در قالب این پکیج مدیریتی سعی دارد در جمع تامین سرمایه‌ها پیشرو باشد به همین دلیل شاهد عرضه اولیه «امید» به عنوان نخستین شرکت در صنعت تامین سرمایه‌ها در بورس هستیم. این مقام مسوول در تامین سرمایه امید به کاهش نرخ سود و بهره بانکی اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش نرخ سود و تسری آن به سایر اوراق با درآمد ثابت، برای حفظ و استمرار سودآوری شرکت برنامه‌ریزی‌های متنوعی صورت گرفته است. به عنوان نمونه روی موضوع ریسک و کاهش ریسک کار جدی در قالب فرآیند تدوین جامع ریسک صورت گرفته که طراحی آن تا پایان سال به اتمام می‌رسد و یکی از اهداف این برنامه درآمدزایی برای شرکت است. وی ادامه داد: بازارگردانی اوراق بهادار و مدیریت دارایی دو روش اصلی درآمدزایی شرکت است.

محمدی در ادامه به توضیحات منتشر شده در سامانه کدال در رابطه با دلایل تعدیل مثبت شرکت بعد از اعلام بودجه پرداخت و گفت: کاهش هزینه‌های بازارگردانی، افزایش منابع در دسترس تامین سرمایه و مالیات از جمله دلایل تاثیرگذار در تعدیل مثبت شرکت بوده است. مدیر خدمات مالی «امید» با بیان اینکه ارزش سهام توسط دو شرکت معتبر برآورد شده است، گفت: ارزش سهام شرکت هم‌اکنون بالای 200 تومان است که برای حفظ جذابیت قیمت در روز عرضه اولیه رقم کمتر مورد توجه مدیران شرکت قرار گرفت. وی با تاکید بر این نکته که هدف از بورسی شدن این شرکت تامین مالی نبوده است، گفت: سهامداران عمده تامین سرمایه امید همگی بورسی هستند در نتیجه درآمد حاصل از این عرضه مجددا وارد بازار سرمایه می‌شود، همچنین ورود شرکت به جمع شرکت‌های بورسی در راستای برنامه‌های استراتژیک و توسعه ارتباطات بین‌الملل است چون شرکای خارجی در تعاملات خود به شرکت‌های بورسی نسبت به شرکت‌های غیربورسی راغب‌تر هستند. محمدی درباره افزایش سرمایه شرکت نیز گفت: افزایش سرمایه شرکت از طریق سود انباشته و مطالبات سهامداران انجام می‌شود، همچنین شرکت آمادگی ورود به موضوع ادغام و تملیک را دارد.

 نگرانی آنلاینی‌‌ها

افزون بر این با توجه به جریان معاملات روز گذشته و عرضه اولیه صورت گرفته، ساعاتی پس از پایان معاملات خبری مبنی بر لغو سفارش خرید آنلاین «امید» در خروجی برخی سایت‌ها و دنیای مجازی قرار گرفت و دلیل این اتفاق غیرفعال بودن کد معاملاتی (احتمالا چادرملو) به عنوان یکی از سهامداران عمده ‌تامین سرمایه امید بیان شد که تا لحظه تنظیم این گزارش علی صحرایی معاون عملیات بازار شرکت بورس تهران در گفت‌وگو با بورس‌پرس در مورد تاخیر در عرضه اولیه 10درصد سهام تامین سرمایه امید با تایید وجود مشکل در فروش سهام یکی از 4سهامدار عمده این‌گونه بیان کرد: این مشکل درحال برطرف شدن بوده و دیروز (روز چهارشنبه) واگذاری سهام این شرکت انجام شد. وی با توجه به لغو روز چهارشنبه سفارش خرید معامله آنلاین هم به بورس‌پرس گفت: سفارش‌های خرید ارائه شده معامله‌گران آنلاین به قوت خود باقی بوده و بعد از رفع مشکل تخصیص داده می‌شود.

 پانصد و هشتمین شرکت

در همین راستا اسماعیل درگاهی مدیر پذیرش بورس و اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با فارس با اشاره به برنامه عرضه‌های اولیه بورس گفت: برنامه‌ عرضه‌های اولیه سهام به دلیل نیاز به به‌روزرسانی سامانه معاملات اتوس در دو هفته گذشته و رفع ایرادهای فنی با اندکی تعویق مواجه شده بود که با برطرف شدن این مشکلات عرضه‌های اولیه دوباره از سر گرفته شده است. درگاهی با اشاره به عرضه اولیه روز چهارشنبه در بورس تهران افزود: روز گذشته 10 درصد از سهام شرکت تامین سرمایه امید معادل 490 میلیون سهم به عنوان پانصد و هشتمین شرکت پذیرفته شده برای نخستین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران در بخش فعالیت‌های جنبی واسطه‌گری‌های مالی گروه فعالیت‌های جنبی واسطه‌گری‌های مالی جز تامین وجوه بیمه و بازنشستگی و طبقه فعالیت‌های جنبی واسطه‌گری مالی طبقه‌بندی نشده در جای دیگر در فهرست نرخ‌های بازار دوم و در نماد معاملاتی «امید» به شیوه ثبت سفارش جهت کشف قیمت عرضه شد.

 «آسیا‌تک» پشت در بورس

وی در ادامه از برنامه‌های عرضه‌های اولیه در بورس تهران سخن گفت و افزود: پس از این عرضه نیز 10 درصد از سهام شرکت آسیا تک برای عرضه اولیه در بورس تهران راهی تابلوی معاملات این بازار خواهد شد و به دنبال آن شرکت‌هایی که تاکنون معارفه خود را برگزار کرده‌اند، در فهرست عرضه‌های اولیه قرار خواهند گرفت.

 عرضه اولیه 5 شرکت

وی در برابر پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به زمان باقیمانده تا پایان سال جاری چند شرکت پذیرش و بازاریابی شده‌اند، پاسخ داد: از نظر تحقق برنامه و پذیرش شرکت‌های جدید در بورس با درصد موفقیت بالایی پوشش داده شده است و انتظار می‌رود تا آخر امسال دوباره بتوان در بورس تهران عرضه‌های اولیه 5 شرکت دیگر را نظاره‌گر بود. درگاهی با اشاره به رکوردشکنی‌ شاخص کل بورس تهران در روزهای اخیر گفت: در حال حاضر ظرفیت لایحه بودجه سال آینده دولت و انبساطی بودن حساب دخل و خرج کشور و از سوی دیگر توجه معامله‌گران به سهام شرکت‌های بزرگ نشان می‌دهد که رفتار بازار سهام به تدریج به سهم‌های بنیادی متمرکز شده است. از این رو توصیه می‌شود، حرکت در بازار سهام حساب شده باشد و حقوقی‌ها و حقیقی‌ها وضعیت فعلی را فرصت خروج از بازار و عرضه مداوم سهام نبینند. این مقام مسوول با بیان اینکه شرایط فعلی را می‌توان به عنوان نقطه عطف رشد قیمت سهام در بورس در نظر گرفت، افزود: با توجه به ظرفیت‌های لایحه بودجه 97 برای بازار سرمایه و انبساطی بودن سیاست‌های مالی و پولی به نظر می‌رسد، سال 1397 باید دوره متفاوتی برای سرمایه‌گذاری در بورس باشد، در بازار سهام اشخاصی که سیاست‌گذار و تحلیلگر هستند، باید تلاش کنند بازار را به سمت تحلیلگری سوق دهند تا انتظار برای سرمایه‌گذاری در بازار افزایش یابد.

 

 

ارسال نظر