بروز نخستین نشانه‌ها از اصلاح قیمتی در بورس تهران

۱۳۹۶/۰۹/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۲۱۵
بروز نخستین نشانه‌ها از اصلاح قیمتی در بورس تهران

گروه بورس  

شاخص بورس تهران طی معاملات روز گذشته با افت 82 واحدی به عدد 95 هزار و  508 واحد رسید. در معاملات روز گذشته افت نسبی ارزش معاملات، افت تقاضا، افزایش عرضه‌ها و همچنین خروج نقدینگی اشخاص حقیقی از بازار محسوس بود. همین موضوع سبب شد که شاخص‌ بورس تا حدودی منفی شود. منفی شدن خالص خرید اشخاص حقیقی در معاملات روز گذشته می‌تواند نشانه‌یی از آغاز روند اصلاحی بورس دست‌کم در کوتاه‌مدت باشد. این در حالی بود که تقاضا در نمادهای گروه فلزات اساسی همچنان پرقدرت ظاهر شد و مشارکت اشخاص حقیقی در نمادهای این گروه ادامه یافت. ضمنا انتقال نسبی نقدینگی از گروه‌های بزرگ‌تر به سمت گروه‌ و تک‌نمادهای کوچک‌تر بازار محسوس بود. از میان گروه‌های بزرگ و شاخص‌ساز بازار سهام، گروه فلزات همچنان خریداران خود را دارد، به‌ویژه در نماد شرکت فولاد مبارکه اصفهان که بیشترین ارزش معاملات روز گذشته را از میان نمادها به خود اختصاص داد به‌دلیل سیگنال‌های قوی جهانی در بازارهای فولاد، همچنان در مرکز توجه فعالان بازار سهام است.

 عقب‌نشینی حقیقی‌ها

آمار معاملات روز گذشته بورس تهران نشان می‌دهد، روند صعودی ارزش معاملات تبدیل به روندی نزولی شده است. در حالی که در هفته گذشته ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی در محدوده‌های بیش از 200 میلیارد تومان در روز قرار داشت، این روزها ارزش داد و ستدهای بورس افت محسوسی را تجربه می‌کند. ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بورس طی معاملات روز گذشته به 155 میلیارد تومان رسید. اگرچه این میزان از ارزش معاملات همچنان نسبت به میانگین روزانه ارزش معاملات در 6 ماهه ابتدای سال رقم بیشتری است، اما روند کاهشی آن در روزهای اخیر و همچنین همزمان شدن آن با عقب‌نشینی اشخاص حقیقی می‌تواند برای روند کوتاه‌مدت بورس نگران‌کننده باشد. روز گذشته حقیقی‌های بازار (بدون درنظر گرفتن عرضه اولیه تامین سرمایه «امید») بیش از آنکه خریدار سهام باشند، فروشنده بودند. تغییر مالکیت سهام از جانب حقیقی‌ها به سمت حقوقی‌ها به اندازه 7 میلیارد تومان رقم خورد. این موضوع می‌تواند به دلیل تامین نقدینگی برای شرکت در عرضه اولیه رخ داده باشد. اما روند نزولی خالص خرید حقیقی‌ها از ابتدای هفته و منفی شدن در روز گذشته، می‌تواند نشانه‌یی از اتمام قدرت سمت تقاضا و فروکش کردن هیجان بورس باشد. حال باید به انتظار معاملات هفته آینده نشست، در صورتی که این روند احتیاطی حقیقی‌ها ادامه‌دار شود، احتمالا می‌توان ادعا کرد که شاخص پس از رشد قابل‌توجه خود در هفته‌های اخیر، آرام‌آرام وارد فاز اصلاحی می‌شود. هر چند این موضوع برای حفظ روند صعودی بلندمدت بورس ضروری به نظر می‌رسد اما در کوتاه‌مدت می‌تواند بورس را وارد فضایی رکودی کند.

 «فولاد» همچنان محبوب خریداران

روز گذشته گروه فلزات اساسی نه تنها بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد، بلکه از میان گروه‌های بزرگ بازار تنها گروهی بود که بازدهی مثبتی برای سهامداران رقم زد. در حالی که روز گذشته گروه‌های محصولات شیمیایی (پتروشیمی)، فرآورده‌های نفتی (پالایشگاه‌ها)، استخراج کانه‌های فلزی و خودرویی‌ها با افت شاخص مواجه شدند، گروه فلزات اساسی هم میزان قابل‌توجهی از ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و هم شاخص آن به رشد یک‌درصدی رسید. اغلب نمادهای بزرگ این گروه ازجمله «فملی»، «کاوه»، «فاسمین» و «فخوز» بر مدار مثبت معامله شدند. قیمت‌های جهانی فلزات همچنان در محدوده مشخص برای شرکت‌های گروه قرار دارد. اما داغ‌ترین معاملات گروه همچنان دراختیار نماد شرکت فولاد مبارکه اصفهان است. روز گذشته بیشترین ارزش معاملات در میان نمادهای عادی بورس به «فولاد» اختصاص یافت. همچنین در این نماد بیش از 10.5 میلیارد تومان معامله ثبت شد و بیشترین میزان ورود حقیقی‌ها نیز در بازار دیروز به این نماد اختصاص یافت. روز گذشته گزارش عملکرد تولید 11 ماهه انجمن جهانی فولاد منتشر شد.

در این گزارش آمده است که رشد تولید چین از 5.7درصد به 2.2درصد رسیده است. درنتیجه سیاست‌های زیست‌محیطی چین و محدودیت‌های تولید زمستانی کاملا اثربخش بوده است. ضمنا تولید فولاد عربستان در ماه گذشته 46درصد به‌دلیل حادثه فولاد «الحدید» کاهش یافته است. تداوم این روند می‌تواند منجر به افزایش تقاضای وارداتی فولاد عربستان‌سعودی شده و قیمت‌های منطقه را در مسیر صعودی نگه دارد.

 مروری بر آمار معاملات دیروز

در داد و ستدهای آخرین روز کاری هفته سرمایه‌گذاران بورس تهران بیش از یک‌میلیارد و 552میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از 273 میلیارد تومان بود و در 75 هزار نوبت معاملاتی انجام شد. ارزش معاملات خرد سهام و

حق تقدم در نمادهای عادی نیز به عدد 155میلیارد تومان رسید. همان‌طور که اشاره شد شاخص بورس 82واحد افت کرد و به رقم 95 هزار و 508 واحدی رسید. شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 28 و

 330 واحد نزولی شدند. شاخص کل هم‌وزن اما با رشد ناچیز 0.02درصدی مواجه شد تا نشانی باشد از توجه فعالان بازار به نمادهای کوچک‌تر بازار. نمادهای فولاد مبارکه و ملی مس دیروز بیشترین تاثیر را بر رشد شاخص داشتند. در مقابل نمادهای سرمایه‌گذاری معادن و فلزات، پالایش نفت بندرعباس، بانک ملت، ایران‌خودرو و سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با بیشترین تاثیر منفی

بر شاخص باعث افت این متغیر شدند. گفتنی است گروه‌های فلزات اساسی، فرآورده‌های نفتی و خودرو با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند.

صدرنشینی بازار دیروز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای کاشی تکسرام، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، افست، سرمایه‌گذاری خوارزمی، تایدواتر خاورمیانه، ایران ارقام و نفت سپاهان بود. در مقابل نمادهای تولیدی شیشه رازی، گسترش سرمایه‌گذاری ایران‌خودرو، بیسکویت گرجی، سایپا دیزل، ایران‌خودرو دیزل، محورسازان ایران‌خودرو و چرخشگر با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. سرمایه‌گذاران بورسی دیروز برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین یکم، اوراق مشارکت شهرداری تهران، اوراق مشارکت رایان سایپا، اوراق مشارکت شهرداری شیراز و اوراق صکوک سایپا بیشترین تقاضا و سنگین‌ترین صف‌های خرید را ثبت کردند. در مقابل نمادهای سرمایه‌گذاری امید، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، اوراق مشارکت شهرداری تهران، سهام سیمان اصفهان و اوراق صکوک سایپا روزگذشته بیشترین عرضه‌ها و سنگین‌ترین صف‌های فروش را داشتند.

 از فرابورس چه خبر؟

در آخرین روز معاملاتی فصل پاییز با ادامه سبزپوشی و رکوردشکنی‌های شاخص کل فرابورس ایران و عبور از کانال 1080 واحدی، این نماگر به استقبال فصل جدیدی از معاملات سال جاری رفت. دادوستدهای انجام شده در فرابورس در روز 29 آذرماه که آخرین روز کاری فصل سوم سال بود، به جابه‌جایی بیش از 387میلیون سهم به ارزش بالغ بر 461 میلیارد تومان انجامید که این حجم از مبادلات در بیش از 39هزار نوبت معاملاتی صورت گرفت.

در این میان بازارهای اول و دوم میزبان دست به دست شدن بیش از 246 میلیون سهم به ارزش 52میلیارد تومان بودند که نمادهای «ذوب» و «سمگا» به ترتیب بیشترین افزایش حجم و ارزش مبادلاتی را در این بازارها به خود اختصاص دادند؛ ضمن آنکه پربیننده‌ترین نمادهای روز جاری نیز بودند. از سوی دیگر نمادهای «مارون» و «میدکو» هر دو از گروه محصولات شیمیایی در صدر جدول نمادهایی که بر آیفکس اثر گذاشتند، قرار گرفتند. این در حالی است که یک نماد از گروه فلزات اساسی یعنی «هرمز» با 1.7 واحد اثر منفی بر شاخص کل، مانع از رشد بیشتر آن شد. درنهایت آیفکس با 4واحد رشد در ارتفاع 1081 واحدی ایستاد.

معامله‌گران سهام در بازار پایه نیز با دادوستد بیش از 53میلیون سهم شرکت کیسون به ارزش افزون بر 13.6میلیارد تومان، بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را در نماد «کیسون» از گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات‌ رقم زدند. این در حالی است که 3 تابلوی مبادلاتی بازار پایه در مجموع میزبان نقل ‌و انتقال بیش از 123 میلیون سهم به ارزش بالغ بر 23میلیارد تومان بودند.

در تابلوی اوراق با درآمد ثابت نیز شاهد دست به دست شدن بیش از 3 میلیون ورقه به ارزش بیش از 366میلیارد تومان بودیم که 2 میلیون ورقه از این حجم و بیش از 230 میلیارد تومان از این ارزش مبادلاتی مربوط به ادامه پذیره‌نویسی اوراق مرابحه «سلامت6» بود. مبادلات ETFها در روز گذشته نیز به دادوستد بیش از 13 میلیون ورقه به ارزش 15.5میلیارد تومان منتهی شد که نماد «آکورد» متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری آرمان آتی کوثر به لحاظ بیشترین میزان حجم و ارزش مبادلاتی در صدر تابلوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله قرار گرفت.

 

 

ارسال نظر