دولت بدهکار گندمکاران نیست

۱۳۹۶/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۱۴۳

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در سال زراعی آینده، به‌دلیل عرضه گندم در بورس کالای ایران، دامنه جدول پاکی گندم محدودتر شده و به خرید کیفی، بیشتر توجه خواهد شد؛ همچنین گندم باکیفیت‌تر، با ارزش بیشتری نیز معامله خواهد شد. به گزارش بورس‌کالا، عبدالله حاتمیان عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: تاکنون قیمت خرید تضمینی گندم از سوی دولت رسما اعلام نشده است. در این میان وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد خود را به شورای اقتصاد داده که برمبنای آن، قیمت هر کیلو گندم ۱۴۸۰ تومان باشد اما هنوز شورای اقتصاد به توافق نرسیده است. وی بیان کرد: دولت موافق با افزایش قیمت گندم نیست. به عقیده دولت، گندم باید با قیمت سال ۹۶ خریداری شود که این موضوع با درخواست وزارت جهاد کشاورزی تفاوت دارد. وی به لایحه بودجه سال آینده در حوزه خرید تضمینی گندم اشاره کرد و افزود: دولت برای خرید ده‌ها میلیون تن گندم، آمادگی کامل دارد و کشاورزان و تولیدکنندگان هیچ‌گونه نگرانی درباره تامین گندم در سال زراعی آینده نداشته باشند. عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به بودجه گندم در سال آینده، تصریح کرد: کاهش بودجه گندم نشان‌دهنده ارائه گندم در بورس و اینکه دولت باقی‌مانده پول خرید را از طریق اوراق و اسناد خزانه تامین می‌کند. به گفته وی در سال زراعی آینده، به‌دلیل عرضه گندم در بورس کالا، دامنه جدول پاکی گندم محدودتر شده و به خرید کیفی، بیشتر توجه خواهد شد. همچنین از کشاورزان درخواست می‌شود که گندم را با شرایط مناسب و بدون سن‌زدگی، آلودگی و... تحویل دهند و به این ترتیب گندم باکیفیت‌تر و با ارزش بیشتری نیز معامله خواهد شد. حاتمیان

با اشاره به اینکه امسال تمام وجوه گندمکاران پرداخت شده است، بیان کرد: دولت دیگر به گندمکاران بدهکار نیست و خرید سال ۹۶ گندم در کشور، ۸ میلیون و ۸۷۰ هزار تن بوده و بهای آن معادل ۱۱ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

 اقدام مثبت عرضه محصولات در بورس کالا

 در سویی دیگر، حسینعلی حاجی‌دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: عرضه گندم در بورس کالا روش موفقی خواهد بود به شرط آنکه دولت به آنچه در این طرح برای کشاورزان تضمین کرده است، عمل کند. وی اظهار کرد: مهم‌ترین موضوع، عمل به تعهد است وگرنه طرح قیمت تضمینی و عرضه محصولات در بورس کالا اقدامی مثبت در راستای حمایت از کشاورزان و توسعه بخش کشاورزی است. وی با بیان اینکه با عرضه گندم در بورس کالا می‌توانیم شفاف‌سازی کنیم، تصریح کرد: با عرضه گندم در بورس کالا اشکالات خرید تضمینی کمتر شده و رفع می‌شود و دولت در سال آینده این طرح را توسعه خواهد داد که باید با همکاری همه‌جانبه همه دستگاه‌ها، شاهد پیاده‌سازی کامل مزایای این طرح باشیم. به گزارش میزان، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به پرسشی پیرامون کاهش بودجه خرید تضمینی گندم در سال آینده گفت: در هر صورت ما باید گندم را به‌عنوان یک کالای استراتژیک در کشور تولید کنیم به حدی که بی‌نیاز شویم. نباید این دیدگاه وجود داشته باشد که گندم کالایی ارزان نسبت به کشورهای دیگر است ولو اینکه برای خرید و تامین آن یارانه پرداخت شود. البته گفتنی است که کاهش بودجه گندم نیازمند بررسی است. حاجی‌دلیگانی در بخش بعدی گفته‌های خود درخصوص یارانه نان تصریح کرد: در مجلس به‌دنبال شفاف‌سازی و تک‌نرخی شدن و ایجاد بازار رقابتی هستیم. البته باید ملاحظات رعایت شده و درصدد آزادسازی نرخ نان باشیم اما با این شرایط که یارانه آن به قشر آسیب‌پذیر تعلق یابد. وی گفت: توجه دولت باید به تولید و تامین گندم به‌عنوان کالای استراتژیک باشد حتی اگر بخواهد نحوه خرید و تامین آن را تغییر دهد.

 

 

ارسال نظر