نخستین استراحت شاخص بورس پس از 2.5 درصد رشد

۱۳۹۶/۰۹/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۰۵۸
نخستین استراحت شاخص بورس پس از 2.5 درصد رشد

گروه بورس   هاشم آردم

شاخص بورس تهران طی معاملات روز گذشته، پس از یک هفته توفانی سرانجام وارد فاز استراحت شد. بر این اساس دیروز نماگر بازار سهام با افت 123 واحدی در سطح 95هزار و 477 واحد ایستاد. بر این اساس نماگر بازار سهام دیروز پس از یک رشد بی‌وقفه 2.5درصدی سرانجام وارد فاز استراحت شد. این در حالی بود که شاخص بازار در میانه‌های بازار دیروز تا عدد 95هزار و 394 واحد نیز تنزل یافت، اما در ادامه معاملات و با افزایش نسبی تقاضا در نمادهای بزرگ، بخشی از افت دماسنج بازار جبران شد. ضمنا در بازار دیروز ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم افتی نسبی را تجربه کرد و به عدد 219 میلیارد تومان رسید. خالص خرید اشخاص حقیقی در بازار دیروز نیز عقب‌نشینی قابل‌توجهی از خود نشان داد. در حالی که این متغیر در معاملات روز یک‌شنبه به 16میلیارد تومان رسید که دیروز میزان ورود اشخاص حقیقی به بازار سهام به اندازه 4میلیارد تومان رسید. از نکات جالب معاملات دیروز بازگشت توجهات به نمادهای خودرویی و افزایش چشم‌گیر ارزش معاملات در نمادهای این گروه بود. به نظر می‌رسد فعالان بازار، گروه خودرویی را به چشم گروه بتا منفی این روزهای بازار می‌بینند. هر زمان که معاملات در گروه‌های بزرگ‌تری که لیدر این روزهای بورس هستند دچار ضعف می‌شود، بازار به گروه‌ خودرو و ساخت قطعات پناه می‌برد. روز گذشته همزمان با اصلاح نسبی قیمت در نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز، نقدینگی در جریان بازار، به سمت گروه خودرویی یورش برد.

 عقب‌نشینی حقیقی‌ها

همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «تعادل» اشاره شده بود، در رشدهای اخیر شاخص بورس تهران شاهد افزایش قابل‌توجه مشارکت اشخاص حقیقی در معاملات بازار سهام بودیم. علاوه بر آن خالص خرید اشخاص حقیقی در جریان معاملات هفته گذشته به‌شدت افزایش یافته بود. به‌طوری که طی معاملات روز یک‌شنبه هفته جاری، خالص خرید اشخاص حقیقی به 16 میلیارد تومان رسید. به عبارت دقیق‌تر در روز یک‌شنبه به اندازه 16 میلیارد تومان از مالکیت اشخاص حقوقی کاسته شد و به مالکیت اشخاص حقیقی‌ افزوده شد. تجربه نشان داده است که هرگاه مشارکت اشخاص حقیقی در معاملات بازار سهام افزایش می‌یابد، می‌توان انتظار داشت که در کوتاه‌مدت متوسط قیمت‌ها در بورس افزایش یابد. طی معاملات روز گذشته بازار سهام این متغیر کاهش قابل‌توجهی را تجربه کرد. بر این اساس دیروز خالص خرید اشخاص حقیقی به رقم تقریبی 4میلیارد تومان رسید. بنابراین می‌توان علت اصلی استراحت شاخص سهام را افت تقاضای موثر دانست. همان‌طور که در گزارش روز گذشته «تعادل» اشاره شده بود، ریسک شناسایی سود و همچنین ریسک رشد سریع قیمت‌ها می‌تواند بازار را با سکته‌های مقطعی ناشی از شناسایی سود مواجه کند. در معاملات روز گذشته به نظر رسید همین موضوع باعث افت نسبی تقاضا و تشدید عرضه‌ها شده است. از میانه‌های ساعات کاری بورس در روز گذشته اما، دوباره با کاهش عرضه‌ها و تخلیه نوسان‌گیران قیمت آخرین معاملات از قیمت‌های پایانی پیشی گرفت و همین موضوع باعث برگشت خفیف شاخص کل به مدار صعودی شد.

 با «بتا منفی‌های» جدید بازار آشنا شوید!

از نکات قابل‌توجه معاملات بورس در روز گذشته، می‌توان به افزایش تقاضا در نمادهای خودرویی اشاره کرد. از میانه‌های بازار دیروز و درست در زمانی که تکلیف روند کلی بازار مشخص شد، بخشی از فعالان بازار سهام اقدام به افزایش سفارش‌های خرید خود در نمادهای خودرویی کردند. درنهایت طی معاملات روز گذشته بیشترین ارزش معاملات به گروه خودرو و ساخت قطعات اختصاص یافت. در حالی که کل ارزش معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی بازار دیروز به 219 میلیارد تومان رسید، ارزش معاملات گروه خودرویی از 63.7 میلیارد تومان عبور کرد. بر این اساس 29درصد کل از ارزش معاملات بازار دیروز به نمادهای خودرویی اختصاص یافت و نقدینگی چرخش قابل‌توجهی به سمت این گروه نشان داد. به نظر می‌رسد بازار این روزها با گروه خودرویی به مثابه یک گروه دارای ضریب بتای منفی رفتار می‌کند. هرگاه کلیت بازار با لیدری شرکت‌ها و گروه‌های شاخص‌سازی ازجمله پتروشیمی، فلزات اساسی و کانه‌های فلزی و پالایشگاه‌ها رشد می‌کند، تقاضا در نمادهای خودرویی افت قابل‌توجهی را تجربه می‌کند. برعکس، زمانی که تب و تاب گروه‌های بزرگ کاهش می‌یابد، این خودرویی‌ها هستند که در مرکز توجه فعالان بازار سهام قرار می‌گیرد. اینکه خودرویی‌ها دوباره در روز گذشته با لیدری نماد شرکت ایران‌خودرو به حرکت درآمدند بی‌ارتباط با اظهارات رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیست. در هفته گذشته خودرویی‌ها با خبر احتمال عدم شمول مالیات برای افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها مورد توجه فعالان بازار قرار گرفتند. روز گذشته نیز این موضوع توسط شاپور محمدی در نشست خبری سازمان بورس مورد تایید قرار گرفت. در بازار این انتظار شکل گرفته که مجلس نیز با این موضوع موافقت خواهد کرد. بر این اساس خودرویی‌ها از محدوده‌هایی که مقاومت‌های تکنیکالی مهمی به حساب می‌آمدند، عبور کردند. «خودرو» از محدوده 305 تومان عبور کرد و شاخص این گروه نیز از محدوده 18هزار واحدی گذشت.

به نظر می‌رسد شاخص این گروه در روندی صعودی و بلندمدت قرار گرفته و با وجود آنکه دلایل بنیادین مستحکمی برای ادامه رشد این گروه وجود ندارد، اما بازار علاقه دارد که قیمت‌ها در این گروه بیش از اینها رشد کند.

 مروری بر آمار معاملات دیروز

 در داد و ستدهای روز گذشته سرمایه‌گذاران بورس تهران بیش از یک میلیارد و 314 میلیون برگه دارایی مالی را دست به دست کردند. در داد و ستدهای روز دوشنبه سرمایه‌گذاران بورس تهران بیش از یک‌میلیارد و 314 میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از 324 میلیارد تومان بود و در 83 هزار نوبت معاملاتی انجام شد. از این میزان 219میلیارد تومان به معاملات خرد سهام و حق تقدم در نمادهای عادی اختصاص یافت.  در بازار دیروز شاخص بورس تصمیم به استراحت گرفت. بر همین اساس این متغیر امروز 123واحد افت کرد و به رقم 95 هزار و 477 واحد رسید. شاخص بازار اول نیز 164 واحد نزولی شد اما شاخص بازار دوم 148 واحد بالا رفت. نمادهای گسترش نفت و گاز پارسیان، سرمایه‌گذاری معادن و فلزات و چادرملو دیروز بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. این در حالی بود که نمادهای بانک ملت، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، ایران‌خودرو و فولاد مبارکه بیشترین تاثیر مثبت را بر این متغیر ثبت کردند.  در بازار روز دوشنبه گروه‌های خودرو، فلزات اساسی و فرآورده‌های نفتی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند. صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای نیروکلر، سپنتا، قند نیشابور، مهرکام پارس، بانک ملت، موتورسازان تراکتورسازی ایران و رینگ‌سازی مشهد بود. در مقابل نمادهای سیمان اصفهان، فنرسازی خاور، پمپ‌سازی ایران، معادن منگنز ایران، کاشی الوند، ایران ارقام و لوله و ماشین‌سازی ایران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. سرمایه‌گذاران بورسی دیروز برای خرید اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، واحدهای صندوق امین یکم، اوراق مشارکت شهرداری تهران، اوراق مشارکت رایان سایپا، سهام تولیدی چدن‌سازان، آهنگری تراکتورسازی ایران و ایران‌خودرو بیشترین تقاضا و طولانی‌ترین صف‌های خرید را ثبت کردند. در مقابل گروهی از سرمایه‌گذاران تلاش کردند با عرضه‌های سنگین از سهام پارس دارو، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، اوراق مشارکت شهرداری تهران، اوراق صکوک سایپا و سهام ایران ارقام خارج شوند. در پایان معاملات امروز سایپا با معامله بلوکی 180میلیون سهمی بیشترین حجم معاملات و اوراق صکوک فولاد کاوه کیش با معامله به ارزش 250میلیارد ریال بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

همچنین بازارهای نه‌گانه فرابورس ایران در روز گذشته میزبان جابه‌جایی نزدیک به 544میلیون ورقه بهادار در بالغ بر 48 هزار نوبت دادوستدی بودند که این حجم از مبادلات ارزشی بالغ بر 319میلیارد تومان را رقم زد. ضمن آنکه شاخص کل فرابورس نیز همچنان روند صعودی خود را حفظ کرد و با 5واحد رشد به عدد هزار و 69 واحد رسید.

 

ارسال نظر