تحلیلگران چه می‌گویند

۱۳۹۶/۰۹/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۹۷۹

 انتشار اوراق تاثیر منفی در بازار ندارد: دولت در بودجه سال آینده برای انتشار 80 هزار میلیارد تومان انواع اوراق برنامه‌ریزی کرده که این رقم نسبت به سال جاری به دوبرابر افزایش پیدا کرده است. علیرضا سیری مدیرعامل تامین سرمایه سپهر با بیان این مطلب درباره تاثیر انتشار انواع اوراق در بودجه 97 در بازار سرمایه گفت: برخلاف اعتقاد برخی صاحب‌نظران و کارشناسان بازار سرمایه که انتشار اوراق و مشخصا اوراق منتشر شده در بازار سرمایه را عاملی برای برهم خوردن نظم این بازار می‌دانند، معتقدم چنین اتفاقی نمی‌افتد. وی در ادامه توضیح داد: طی سال جاری مجموع اوراق منتشر شده دولت، دستگاه‌ها، نهادها و وزارتخانه‌های تابعه به 40هزار میلیارد تومان بالغ می‌شود که این رقم در بودجه پیشنهادی برای سال آینده به 80هزار میلیارد تومان می‌رسد و بعید به نظر می‌رسد، دولت برای فروش آن به مشکلی برخورد کند. سیری در این باره تصریح کرد: دولت بر اساس بودجه اعلامی به مجلس قصد دارد، امسال 38 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق منتشر کند که این رقم غیر از درخواست انتشار 7 هزار میلیارد تومان وزارتخانه‌ها، 8هزار میلیارد تومان شهرداری‌ها، 3هزار میلیارد تومان اوراق ارزی – ریالی وزارت نفت و شرکت‌های تابعه آن، 10هزار میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی با سررسید کوتاه‌مدت (یک تا دو ماهه) و 5هزار میلیارد تومان بابت بازپرداخت سود اصل و فرع اوراق با سررسید سال‌های قبل است.

مدیرعامل تامین سرمایه سپهر به تطبیق برنامه‌های دولت برای انتشار اوراق در سال 96 و 97 پرداخت و گفت: دولت از ابتدای سال تا پایان نیمه نخست سال جاری، 25هزار میلیارد تومان اوراق منتشر کرده است که از جمع 34هزار میلیارد تومان مجوز اوراق بودجه امسال، 9هزار میلیارد تومان باقی مانده است. با احتساب این رقم در کنار تحقق اوراق دستگاه‌های دولتی تا پایان سال امکان انتشار 20هزار میلیارد تومان اوراق دیگر وجود دارد. به گزارش سنا، وی با اشاره به دوبرابر شدن حجم پیش‌بینی شده برای انتشار اوراق در سال آینده نسبت به سال جاری گفت: ظرفیت برای خرید کل این اوراق وجود دارد اما نکته اصلی و مهم آن نرخ بازدهی اوراق است. به عبارتی دولت برای فروش این اوراق به مشکلی برنمی‌خورد اما نکته مهم میزان نرخ آن است که 15 درصد تعیین شود یا بیشتر از نرخ بانکی باشد. سیری درباره اثرگذاری انتشار این حجم از اوراق در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: به اعتقاد من با توجه به اینکه خریداران این اوراق لزوما خریداران سهام نیستند، انتشار این اوراق بر روند بازار سرمایه اثرگذار نیست. وی با اشاره به اینکه برخی کارشناسان از انتشار این اوراق به عنوان یک تهدید طی سال جاری یاد کردند، گفت: این برداشت اشتباه است چون حجم قابل توجهی از اوراق را صندوق‌های با درآمد ثابت می‌خرند که حداکثر می‌توانند 10درصد پرتفوی خود را سهم بخرند، بنابراین طیفی که این اوراق را می‌خرند از خریداران سهام جدا هستند. مدیرعامل تامین سرمایه سپهر با بیان اینکه اقدام دولت در جهت شفاف‌سازی بدهی‌هایش کار بسیار مثبتی است، گفت: همین که دولت برنامه می‌دهد و به اقشار مختلف اعلام می‌کند که چه برنامه‌هایی دارد، می‌تواند کمک بزرگی به تصمیم‌گیری در سطوح مختلف باشد.

 گروه دارویی در انتظار اصلاح نرخ‌ها: تحلیلگر کارگزاری بورس بیمه ایران با بیان این مطلب که در صورت پرداخت مطالبات شرکت‌های دارویی می‌توان شاهد تغییر در شاخص گروه دارویی بود، گفت: آخرین خبرها حاکی از تسویه بخشی از مطالبات شرکت‌های دارویی به وسیله اوراق با سررسید سال ۹۸ طی روزهای آتی است. محمد داود فصاحت تحلیلگر کارگزاری بورس بیمه ایران گفت: مطالبات داروسازان از بیمه سلامت به حدود ۳ هزار میلیارد تومان می‌رسد که هنوز بخش عمده‌یی از مطالبات شرکت‌های دارویی پرداخت نشده است و در صورت عملی شدن این موضوع شرکت‌های دارویی دو راه در قالب نگهداری اوراق تا سررسید یا فروش با تنزیل در بازار، برای تامین تقدینگی مورد نیاز مواد اولیه دارویی پیش‌رو خواهند داشت. فصاحت با اشاره به بازدهی 20درصدی بازار سرمایه از ابتدای سال جاری عنوان کرد: افزایش نرخ ارز مبادله‌یی تاثیر مستقیمی در افزایش بهای تمام شده داروها دارد بنابراین اصلاح در نرخ‌گذاری دارو می‌تواند وضعیت فعلی شرکت‌های دارویی را تا حد قابل قبولی بهبود بخشد. خاطرنشان می‌شود؛ در بودجه سال 97 میزان 14هزار میلیارد تومان برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش‌بینی شده که نسبت به بودجه سال جاری 30 درصد افزایش پیدا کرده است. به گزارش سنا، در لایحه بودجه سال 97 حدود یک هزار میلیارد تومان نیز برای اجرای طرح پزشک خانواده و 2هزار میلیارد تومان نیز برای ایجاد دسترسی عادلانه مردم به خدمات درمانی در نظر گرفته شده که در قالب طرح تحول نظام سلامت است. لازم به ذکر است وزارت بهداشت هم‌اکنون ۱۵هزار میلیارد تومان بدهکار است که با بودجه 14هزار میلیارد تومانی در سال 97 باید منابع جدیدی برای تزریق به وزارت بهداشت در نظر گرفته شود.

 تداوم رونق بازار سهام: سیدسلمان نصیرزاده کارشناس بازار سرمایه در خصوص دلایل رشد و رونق بازار سرمایه گفت: نکات مثبت بازار بیش از نکات منفی آن است. افزایش نرخ دلار، رشد قیمت جهانی نفت، رشد قیمت جهانی کامودیتی‌ها و کاهش ریسک‌های سیاسی را می‌توان از مهم‌ترین دلایل رونق بازار دانست. وی با اشاره به اینکه نمادهای صادرات‌محور این روزها به‌طور جدی مرکز توجه بازار هستند، گفت: البته پیش‌بینی می‌شود کنترل‌های دولتی در بازار ارز که از این هفته با تزریق ارز در بازار آزاد آغاز شده، سرآغازی برای تعدیل قیمت‌ها باشد. وی به نکات مثبت بودجه 97 برای بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: اعلام نرخ پایه ۳۵۰۰ تومانی و نفت ۵۵ دلاری به عنوان نکات مهم بودجه بود، از سوی دیگر افزایش نرخ حامل‌های انرژی و حذف یارانه‌بگیرها و تاکید بر افزایش اشتغال نشان می‌دهد براساس منحنی فیلیپس این موارد می‌تواند به افزایش تورم و رشد آن نسبت به امسال منجر شود، از این‌رو نشانه‌هایی از بودجه انبساطی دولت مشهود است. به گزارش عصرمالی، این کارشناس بازار سرمایه در پیش‌بینی روند بازار سرمایه گفت: رونق بازار به خصوص در گروه‌های وابسته به بازارهای کالایی ادامه‌دار است. وی با اشاره به تعدیل‌های با اهمیت در گروه پالایشی که یکی از دلایل مهم رشدهای پرقدرت بازار است، گفت: ثبات نرخ نفت بالای سطح ۵۰ دلار و روند صعودی نرخ ارز مبادله‌یی می‌تواند عاملی برای تکرار سودهای فعلی شرکت‌های پالایشی در سال آینده باشد، این امر در صورت تحقق p/e بالاتری را به این گروه می‌دهد. وی به خبرهای مهم گروه خودرو اشاره کرد و افزود: این گروه به واسطه خبرهایی از افزایش تعرفه واردات خودرو تا ۱۵۰ درصد بیشتر از قبل مورد توجه بازار قرار گرفته است. نصیر‌زاده ثبات نرخ‌های جهانی را در گروه فلزات اساسی باعث جلب‌ توجه سرمایه‌گذاران به دو گروه سنگ آهنی و فولادی دانست و گفت: در کنار این موضوع افزایش نرخ نفت به ۶۴ دلار و خبرهای مثبت از تعدیل سود نمادهای پالایشگاهی از دیگر نکات مهم بازار سرمایه است. وی انتشار خبرها و شایعه‌هایی از افزایش نرخ حامل‌های انرژی و افزایش نرخ بنزین به ۱۵۰۰ و گازوییل به ۴۰۰ تومان را عامل تاثیرگذار دیگری بر بازار سهام برشمرد و افزود: چنین خبرهایی انتظار از رشد تورم در سال آینده را افزایش داده که در رشد بازار تاثیرگذار است. وی درباره کاهش ریسک‌های سیاسی نیز گفت: در پایان هفته گذشته کنگره امریکا تصمیم‌گیری درباره برجام را به ترامپ سپرد و تحریمی در این باره وضع نکرد.

 رفتار بورس هیجانی نیست: یک کارشناس بازار سرمایه با تشریح دلایل رشد این روزهای شاخص بورس گفت: این روزها دیگر از وقوع رفتارهای هیجانی در بورس خبری نیست و در جریان معاملات بازار سهام کمتر مشاهده می‌شود که یک نماد معاملاتی بدون دلیل بنیادی مثبت شود. علی محمدپور با اشاره به رکوردشکنی‌های پیاپی این روزهای شاخص بورس گفت: بخش عمده این رکوردشکنی تحت تاثیرپذیری نمادهای معاملاتی‌ای است که از رشد قیمت دلار، افزایش قیمت جهانی نفت و همچنین رشد قیمت جهانی کالاها، افزایش قیمت سهام را تجربه می‌کنند. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چرا همزمان با رشد شاخص بورس شاهد افزایش قیمت در تمام نمادها نیستیم، اذعان داشت: بخشی از پاسخ این پرسش تاثیرپذیری نمادهای معاملاتی بسته به دلایل رشد قیمت آنهاست، بنابراین در صورتی که گروه یا نمادی از افزایش قیمت دلار یا نفت یا کالاهای جهانی تاثیر مثبت نپذیرد، دلیل ندارد که این نماد با افزایش قیمت همراه باشد. وی اضافه کرد: از سوی دیگر در سال‌های گذشته زمانی که بنا به دلایلی، عاملی باعث رشد شاخص بورس می‌شد یا گروه و صنعتی در بورس با افزایش قیمت همراه می‌شد کلیت بازار نیز با آن همراه می‌شد و بدون دلیل بنیادی همه نمادها مثبت و گاهی با صف خرید همراه می‌شدند، اما این روزها دیگر شاهد این اتفاق در بازار سهام نیستیم. به گزارش تسنیم، این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: به همین دلیل این روزها دیگر از وقوع رفتارهای هیجانی در بورس خبری نیست و در جریان معاملات بازار سهام کمتر مشاهده می‌شود که یک نماد معاملاتی بدون دلیل بنیادی مثبت شود که می‌توان از این موضوع به عنوان نکته مثبت معاملات این روزهای بازار سرمایه یاد کرد.

 وی گفت: البته نباید فراموش کرد که جو روانی مثبت ناشی از مولفه‌های گوناگون و نیز ورود نقدینگی جدید با تالار شیشه‌یی همواره نکته مثبتی هست که می‌تواند در بهبود وضعیت کلیت بازار و نیز نمادهای معاملاتی اثرگذار باشد. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: در مجموع در حالی این روزها به دلایل مختلف و همچنین رکود حاکم بر سایر بازارها از جمله مسکن و خودرو و نیز کاهش نرخ سود سپرده بانکی، نقدینگی میل به آمدن به بازار سهام را دارد که باید اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی خوبی در این زمینه توسط متولیان بازار سرمایه صورت گیرد. وی افزود: از سوی دیگر دست‌اندرکاران و تصمیم‌گیران بازار سهام باید تلاش کنند با اقداماتی همچون عرضه‌های اولیه از فرصت ورود نقدینگی جدید به بورس برای توسعه بازار سهام و نیز افزایش حجم و تعداد شرکت‌های حاضر در این بازار استفاده کنند.

 روند بازار سرمایه تحت‌تاثیر سیکل‌های قیمت‌های جهانی: قیمت‌های جهانی کالا در هفته گذشته، رشد مناسبی داشتند و بسیاری از کالاها و فلزات ازجمله نفت، فولاد، مس، سرب و روی طی یک سال گذشته در بازارهای جهانی رشد 50درصدی تا 100درصدی داشته‌اند. سیدفرهنگ حسینی معاون اقتصادی هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی، در گفت‌وگو با سنا درخصوص روند کامودیتی‌ها اشاره داشت: این رشد در شرایطی رخ داده که قیمت بسیاری از کالاها و فلزات در بازارهای جهانی به اوج سه سال اخیر برگشته است و از سوی دیگر چشم‌انداز تقاضا مناسب است.

وی ادامه داد: این رشد در شرایطی رخ داد که فدرال رزرو در جلسه خود، نرخ بهره را 0.25درصد دیگر افزایش داد. باوجودی که انتظارات اولیه، کاهش قیمت طلا و تقویت شاخص دلار بود، اما بازار واکنش معکوسی داشت. حسینی در ادامه بیان داشت: از دلایل این رفتار معکوس می‌توان به اظهارات آقای پاول رییس بعدی فدرال رزرو درخصوص نگرانی از افزایش نرخ بهره اشاره داشت. وی گفت: رشد نرخ بهره، در واقع گواه سلامت اقتصاد امریکا و جهان است که می‌تواند به علامت‌دهی درخصوص تقاضای مناسب برای کامودیتی‌ها تفسیر شود. این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اذعان داشت: رشد مس به‌دلیل حرکت به سمت خودروهای الکتریکی و همچنین رشد فولاد تحت‌تاثیر کاهش ظرفیت و توقفات واحدهای فولادسازی چین و افزایش قیمت الکترود رخ داده است. وی با اشاره به تاثیر نرخ کامودیتی‌ها در بازار سرمایه ایران خاطرنشان کرد: عمده شرکت‌های پذیرفته شده در بازار سرمایه ایران معدنی، فلزی و پتروشیمی هستند که حدود دوسوم بازار را به خود اختصاص داده‌اند و افزایش قیمت‌های محصولات معدنی و فلزی سبب بهبود درآمد و سودآوری این شرکت‌ها شده است. نکته قابل‌توجه این است که در شرایط رکود قیمت‌ها، عمده این شرکت‌ها سود اندک داشته یا در نقطه سر به سر بوده‌اند که با رشد قیمت‌های جهانی، شاهد جهش سودآوری به‌دلیل اهرم عملیاتی بالا بوده‌اند. حسینی افزود: از سوی دیگر، برخی شرکت‌های معدنی و فلزی کشور شاهد راه‌اندازی طرح‌های توسعه یا کاهش هزینه بوده‌اند که این همزمانی با رشد قیمت‌های جهانی سبب تقویت سودآوری این شرکت‌ها شده است. سودآوری این شرکت‌ها محرک رشد آنها بوده و در گام دوم، بر شرکت‌های سرمایه‌گذاری و هلدینگ‌های تخصصی آنها نیز موثر بوده است. وی بیان کرد: این رشد قیمت‌ها، همزمان با رشد دلار بوده که انتظار تعدیلات بیشتری را ایجاد کرده است.

معاون اقتصادی هلدینگ مالی صندوق بازنشستگی در ادامه اظهار داشت: در بخش محصولات نفتی، عملکرد شرکت‌های پالایشی و صنایع وابسته (روانکار و قیر) نیز تحت‌تاثیر بهبود قیمت جهانی نفت، با رشد روبه‌رو شده است و رشد سودآوری در این گروه در گزارش‌های فصلی دیده می‌شود. در محصولات پتروشیمی، رشد قیمت متانول به بیش از 400دلار، سبب رشد سودآوری و افزایش قیمت مناسب شرکت‌های این صنعت را فراهم آورده است. با این حال، علاوه بر رشد قیمت نفت و عوامل بنیادی، توقف تولید در برخی واحدهای چین و حتی خاورمیانه دلیل اصلی رشد قیمت متانول بوده است. این رشد متانول، عملا غیراقتصادی شدن تولید الفین از متانول را سبب می‌شود و موجب توقف واحدهای فوق خواهد شد که به این ترتیب، انتظار رشد بیشتر قیمت در الفین و پلی‌الفین‌ها در هفته‌های آتی نیز دور از ذهن نخواهد بود. این رشد از سوی قیمت نفت و واحدهای نفتا پایه هم حمایت می‌شود. وی ابراز داشت: در مجموع روند بازار سرمایه تحت‌تاثیر سیکل‌های قیمت‌های جهانی قرار دارد و رشد اخیر قیمت‌های جهانی محرک بنیادی رشد بازار در ماه‌های اخیر بوده است.

 

 

 

ارسال نظر