3بورس در یک نگاه

۱۳۹۶/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۶۷۰

افزایش آیفکس

در چهارمین روز‌کاری فرابورس ایران در هفته جاری شاهد دادوستد بیش از 515 میلیون ورقه بهادار به ارزش 4 هزار و 20میلیارد ریال در مجموع بازارهای فرابورسی بودیم که نسبت به روز دوشنبه از کاهش حجم معاملات در مقابل افزایش ارزش آن حکایت داشت. علاوه بر این در جریان بازار روز سه‌شنبه شاخص کل نیز با حدود 8 واحد صعود در نزدیکی ارتفاع 1031 واحدی ایستاد تا بدین‌ترتیب بازدهی آیفکس از ابتدای امسال به حدود 18درصد (17.8درصد) برسد. همچنین رصد معاملات روز گذشته فرابورس حاکی از آن است، موتور محرکه صعود آیفکس عمدتا ناشی از رشد قیمت و تاثیرگذاری مثبت بر این نماگر از جانب نمادهای فلزات اساسی، پتروشیمی و پالایشی بوده است به‌طوری که نمادهای «ذوب»، «هرمز»، «ارفع»، «مارون»، «میدکو» و «شپاس» تا سطح حداکثر

2 واحد تاثیر مثبت بر این نماگر را رقم زدند. افزون بر این در مجموع دو بازار اول و دوم فرابورس نزدیک به 415میلیون سهم به ارزش بیش از 913میلیارد ریال دادوستد شد و نماد «چکاپا» مربوط به گروه صنایع کاغذ پارس با معامله بالغ بر 25میلیون سهم به ارزش 110میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را در اختیار گرفت. سهامداران همچنین در مجموع سه تابلو معاملاتی بازار پایه اقدام به دادوستد بیش از 81 میلیون سهم به ارزش 159 میلیارد ریال کردند.

از سوی دیگر در جریان بازار نماد معاملاتی شرکت صنعتی بهپاک پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی، شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و تقسیم سود نقدی هر سهم و شرکت تامین مسکن جوانان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام بازگشایی شدند. همچنین تابلو نمادهای پربازدید فرابورسی نیز نشان می‌دهد، نماد شرکت‌های ذوب‌آهن، آهن و فولاد ارفع و آتیه داده‌پرداز که دو نماد نخست با رشد قیمت پایانی و نماد سوم با افت قیت معاملات امروز را خاتمه دادند، در صدر نمادهای پربازدید فرابورس قرار گرفتند.

در سوی دیگر معاملات فرابورس در بازار اوراق با درآمد ثابت که روز گذشته شاهد دو توقف نماد مربوط به اوراق مشارکت شرکت لیزینگ رایان سایپا و اوراق مشارکت شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه بود معامله حدود 3 میلیون ورقه به ارزش بیش از 2 هزار و 715 میلیارد ریال رقم خورد. بر این اساس در تابلو اوراق تسهیلات مسکن نیز بالغ بر 59 هزار رقه تسه به ارزش بیش از 44میلیارد ریال رقم خورد. قیمت این اوراق در دامنه 736هزار تا 751 هزار ریال بوده و بالاترین قیمت به تسه آبان ماه 96 اختصاص دارد.

عرضه محصولات در بورس انرژی

در سویی دیگر، طی روز گذشته در بورس انرژی کالاهای برش سنگین پتروشیمی جم و متانول پتروشیمی شیراز در رینگ داخلی عرضه شدند. به گزارش سنا، در جریان معاملات روز دوشنبه بازار فیزیکی بورس انرژی ایران میزبان عرضه کالاهای برش سنگین، پنتان و سوخت کوره سبک پتروشیمی تبریز، آیزوریسایکل و نفتای سبک پالایش نفت تهران، نفتای سبک و حلال 404 پالایش نفت شیراز، متانول پتروشیمی زاگرس و پنتان پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی بود. همچنین در این روز حلال 402 پالایش نفت تبریز و گاز مایع پالایش گاز فجر جم، پالایش گاز سرخون و قشم و گاز مایع شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تاسیسات بندرعباس در رینگ بین‌الملل عرضه شد.

بر این اساس، حجم کل معاملات صورت‌گرفته طی این روز 19هزار و 781 تن به ارزش بیش از 368 میلیارد و 640 میلیون ریال بود. از نکات قابل توجه معاملات این روز می‌توان به معامله 506 تن پنتان پلاس پتروشیمی پارس در رینگ داخلی بازار فیزیکی اشاره کرد که نخستین معامله این کالا طی سال جاری به شمار می‌رود. همچنین در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی معامله گاز مایع پالایش گاز سرخون و قشم و گاز مایع پالایش گاز فجر جم به وقوع پیوست.

در سویی دیگر در جریان معاملات روز دوشنبه، بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 3میلیون و 640 هزار قرارداد معادل 38میلیون و 70هزار کیلووات ساعت به ارزش 11میلیارد و 487میلیون ریال بود. شایان ذکر است در این روز نمادهای بارپایه، میان باری، بارپیک و کم باری با متوسط قیمت 286، 318، 346 و 318ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند. خاطرنشان می‌شود در آغاز جلسه معاملاتی این روز نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 20 دی 96 گشایش یافتند. همچنین نمادهای بارپیک روزانه، بارپایه روزانه، میان باری روزانه و کم باری روزانه 24 آذر 96 در پایان جلسه معاملاتی این روز متوقف شده و فرآیند تحویل آنها آغاز شد.

معامله ۹ هزار تنی در بورس کالا

 تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران در روز سه‌شنبه دادوستد یک هزار و ۹۶تن ذرت دانه‌یی در قالب طرح قیمت تضمینی، ۲هزار و ۷۰۰تن سبد گندم خوراکی و ۵ هزار و ۵۰۰ تن گندم خوراکی را تجربه کرد. همچنین روز گذشته در تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران معامله ۵۴ هزار و ۷۴۴تن انواع مواد پلیمری تجربه شد. طی این روز و در تالار مذکور ۴هزار و ۸۰۰ تن وکیوم باتوم معامله شد. شایان ذکر است ۵ هزار و ۲۰۰تن قیر نیز در تالار صادراتی مورد معامله قرار گرفت. براساس این گزارش، تالار محصولات صنعتی و معدنی معامله یک هزار تن شمش آلومینیوم و ۱۱۰تن سبد میلگرد ۳۲ تا A۳ -۱۰ را تجربه کرد. بر این اساس بازار فرعی بورس کالای ایران نیز طی این روز شاهد معامله ۲۰۰تن روغن پالم مالزی بود.

 

ارسال نظر