خبر

۱۳۹۶/۰۹/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۹۵
خبر

معادن سودده وارد بورس می‌شوند

برنامه انجمن زغال‌سنگ افزایش استخراج محصول با کیفیت بالاتر است، در همین زمینه پیش‌بینی می‌شود در آینده‌یی نزدیک بتوان تمام نیاز زغال‌سنگ کشور را از بخش داخلی تامین کرد. سعید صمدی دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران درخصوص وضعیت تولید زغال‌سنگ در دنیا گفت: در حال حاضر سالانه حدود 8 میلیارد تن زغال‌سنگ تولید می‌شود. چین به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده زغال‌سنگ دنیا سالانه 3 میلیارد و 200 میلیون تن تولید دارد و بعد از آن امریکا با تولید 900میلیون تن در رده دوم قرار گرفته است. به گزارش سنا، وی درخصوص میزان تولید زغال‌سنگ ایران گفت: در ایران، در بازه زمانی یک ساله حدود یک میلیون و 300هزار تن تولید زغال‌سنگ صورت می‌گیرد که این رقم نسبت به میانگین جهانی ناچیز است. اما در کشور همسایه، ترکیه، سالانه 70 میلیون تن استخراج زغال‌سنگ صورت می‌گیرد. وی درخصوص انواع زغال‌سنگ استخراج شده، گفت: در تمام دنیا

دو نوع زغال‌سنگ اصلی تولید می‌شود؛ زغال‌سنگ کک شو که از آن برای تولید فولاد استفاده می‌شود و زغال‌سنگ حرارتی که برای تولید انرژی برای صنایع مختلف به‌خصوص سیمان و برق کاربرد دارد. صمدی افزود: در ایران تقریبا مصرف زغال‌سنگ حرارتی بسیار ناچیز است و عمدتا از زغال‌سنگ کک شو برای تولید فولاد استفاده می‌شود. وی در مورد روند قیمت جهانی این کالا بیان کرد: در بررسی 4 سال اخیر بازارهای جهانی زغال‌سنگ با نوسان قیمتی زیادی همراه بوده است. وی گفت: در سال 92، زغال‌سنگ در بازار جهانی به هر تن 155 دلار رسید، اما با افت قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی قیمت آن در سال 94 به 90 دلار رسید.

 رشد کامودیتی‌ها

صمدی درخصوص رشد پرشتاب قیمت کامودیتی‌ها و زغال‌سنگ در یک سال و نیم اخیر بیان کرد: طی سال 95 و اواسط تابستان به یک‌باره بازار کامودیتی‌ها در دنیا خوش درخشید و تحت‌تاثیر رشد بسیاری از کالاها، زغال‌سنگ نیز مسیر صعودی به خود گرفت تا جایی که قیمت آن در حال حاضر به حدود 272دلار رسیده است.

وی درخصوص پیش‌بینی روند قیمت این محصول در بازار‌های جهانی نیز گفت: باتوجه به تعطیلی بسیاری از معادن زغال‌سنگ در جهان به‌خصوص چین، پیش‌بینی می‌شود روند صعودی قیمت در این کالا ادامه داشته باشد. در این خصوص بسیاری از کارشناسان بین‌الملل میانگین 200دلار را برای زغال‌سنگ درنظر گرفته‌اند. این کارشناس درخصوص اختلاف قیمت ایران با قیمت‌های جهانی بیان کرد: متوسط قیمت جهانی طی یک سال اخیر حدود 190 دلار بوده است، این در حالی است که قیمت‌های داخلی به‌طور میانگین 450 تومان (بین 100 تا 110دلار) است. وی در ادامه توضیح داد: معادن زغال‌سنگ در ایران عموما تک‌مشتری هستند و در حال حاضر تنها مشتری این کالا شرکت ذوب‌آهن اصفهان است. دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران افزود: بررسی صورت‌های مالی شرکت ذوب‌آهن نشان می‌دهد متوسط خرید یک تن زغال‌سنگ در بازارهای داخلی 410 هزار تومان بوده و قیمت‌های وارداتی  715 هزار تومان بوده است. وی افزود: در این زمینه خواسته انجمن زغال‌سنگ از دولت این بوده که محصول داخلی به قیمت‌های جهانی خریداری شود. طی مکاتباتی که در چند هفته اخیر صورت گرفت، این موضوع مطرح است که همزمان با پیشرفت ایمنی و تکنولوژی این معادن قیمت‌ها نیز افزایش یابد.

 تاثیر رشد قیمتی در بازار سرمایه

 صمدی در این زمینه خبر داد: در حال حاضر نظر انجمن زغال‌سنگ این است که قیمت هر تن زغال‌سنگ براساس 33درصد از شمش فولاد خوزستان تعیین شود. این قیمت‌گذاری مشابه قیمت‌گذاری برای سنگ‌آهن است و می‌تواند برای این صنعت رهاوردهای مطلوبی به همراه داشته باشد.

دبیر انجمن زغال‌سنگ ایران درخصوص اثر رشد قیمت این کالا در بازار سرمایه بیان کرد: از سال گذشته روند روبه رشد قیمت کامودیتی‌ها اصلی‌ترین دلیل برای رشد بازار سرمایه بیان شد و در این خصوص معادن نیز موفقیت‌های قابل‌توجهی داشتند. وی افزود: برنامه انجمن زغال‌سنگ ایران این است که یک یا دو معدن جدید سودده را وارد بازار سرمایه کند و مجموعه‌یی با بازدهی بالا را در این صنعت ایجاد کند. صمدی همچنین از برنامه افزایش تولید خبر داد و گفت: تا سال آینده قطعا استخراج این محصول به 2 میلیون تن می‌رسد. مصرف زغال‌سنگ داخلی هم‌اکنون حدود یک میلیون و 800 هزار تن است که حدود 500 تا 800 تن آن وارد می‌شود.

وی همچنین بیان کرد: با راه‌اندازی کارخانه‌های جدید فولاد با سیستم کوره بلند، مصرف زغال‌سنگ افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود مصرف داخلی به  دو میلیون تن در سال برسد. در این خصوص  دو برنامه برای افزایش تولید درنظر گرفته شده است که برنامه اول راه‌اندازی معادن جدید و مورد دوم ارتقای راندمان فعلی است. صمدی در پایان بیان کرد: به‌طور کلی چشم‌انداز روشنی در برابر این صنعت وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود به تبع توسعه معادن، بازار سرمایه و به‌خصوص شرکت‌های مرتبط با این صنعت نیز چشم‌انداز مطلوبی داشته باشند.

 

ارسال نظر