سیگنال مثبتی از بهارستان به حافظ ارسال نشد

۱۳۹۶/۰۹/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۵۴۲
سیگنال مثبتی از بهارستان به حافظ ارسال نشد

  گروه بورس| مسعود کریمی|

 دیروز لایحه بودجه سال 97 توسط رییس‌جمهور تقدیم صحن علنی مجلس شورای اسلامی شد. بطور کلی شاهد تغییرات قابل توجهی نسبت به بودجه سال 96 در لایحه جدید نبودیم و سیگنال مثبتی از بهارستان به سمت حافظ ارسال نشد. اما چند نکته از جمله تاکید بر تامین مالی دولت و بطور کلی اقتصاد کشور از طریق بازار سرمایه، رشد بودجه عمرانی و افزایش میزان واگذاری‌‌ دارایی‌های مالی دولت از طریق بازار سهام از نکات قابل توجه در لایحه دولت به شمار می‌روند. در این بین، برخی از صاحب‌نظران بازار سرمایه که در پیش‌نویس بودجه سال 97 هم حضور داشتند در گفت‌وگو با «تعادل» بر بی‌توجهی لایحه بودجه 97 به بازار سرمایه تاکید کردند.

 بازار سرمایه به مثابه قلک!

در همین رابطه، بهروز خدارحمی کارشناس بازار سرمایه که به عنوان نماینده بازار سرمایه در جلسات تنظیم پیش‌نویس بودجه سال 97 حضور داشته است در خصوص لایحه بودجه و تاثیر آن در بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: در صورتی که تغییری در بودجه سال آینده نسبت به بودجه سال 96 نداشته باشیم طبیعتا تاثیری در روند بازار سهام نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: در پیش‌نویس‌های اولیه تحلیل‌های جدید ارائه شد بنابراین باید دید که تغییرات جدی در پیش‌نویس اولیه ایجاد می‌شود یا خیر.

این تحلیلگر بازار سرمایه اذعان داشت: روند مثبت فعلی بازار بیشتر متاثر از قیمت‌‌های جهانی و به صورت خاص کامودیتی‌ها و نرخ ارز است. در همین حال، بعید به نظر می‌رسد که بازار نسبت به اقدامات بودجه‌یی واکنش خاصی نشان دهد. بهروز خدارحمی اذعان داشت: در شرایط فعلی شاهد تاثیر بسزای قیمت‌های جهانی نسبت به بودجه 97 در بازار هستیم.

وی در خصوص تغییرات پیش‌نویس بودجه سال 97 نسبت به بودجه سال 96 نیز تصریح کرد: بودجه 97 نسبت به بودجه گذشته تغییرات چندانی ندارد. در همین حال، عمده‌ترین کاری که می‌بایست در بودجه اتفاق می‌افتاد با توجه به اینکه قرار است نقش مهم‌تری به بازار سرمایه داده شود این است که نقدشوندگی از بازار‌های موازی (بازار پول و بازار غیر متشکل پولی) به سمت بازار سهام حرکت کند که متاسفانه این مهم در بودجه دیده نشد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: متاسفانه پیش از اینکه بخواهند اقدام به بزرگ‌ کردن یا پشتیبانی از بازار کنند، بیشتر به دنبال این مهم هستند که نقش به بازار سرمایه سپرده شود. به نوعی بازار سرمایه به عنوان محلی برای تامین مالی‌ دولت یا تامین مالی‌ در اقتصاد درنظر گرفته شده است.

وی افزود: شایسته بود که درابتدا حمایت‌ها صورت می‌گرفت، الزام صنایع و کسب‌و کار‌ها، محصولات مختلف، الزام بالادستی‌ها و... در بودجه اتفاق می‌افتاد که همه به سمت بازار سرمایه حرکت کنند تا متناسب با آن، این امکان پیدا می‌شد که نقش بیشتری در تامین مالی از طریق بازار سرمایه ایفا شود تا از نقشی که به صورت سنتی کمتر از 20 درصد از طریق بازار سرمایه است بتوان عبور کرد و گام‌های بزرگ‌تری را در بازار برداشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص لحاظ شدن دید‌گاه‌های بازار سرمایه در پیش‌نویس بودجه 97 نیز گفت: مورد خاصی در این پیش‌نویس دیده نشده است و به نظر می‌رسد آن‌چه را که در برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی برنامه‌ریزی شده است که بخش قابل توجهی از آن حذف شد و با توجه به واقعیت‌های بازار سرمایه که عموما بلندمدت‌نگر است، بازار سهام خیلی تحت تاثیر بودجه 97 قرار نمی‌گیرد. بهروز خدارحمی اظهار داشت: بازار سرمایه معمولا به دنبال نگاه بلندمدت بوده است تا در همین راستا سرمایه‌گذاران بتوانند با یک بازه زمانی بلندمدت پارامتر‌های لازم را بررسی و برای آنها برنامه‌ریزی کنند.

وی اذعان داشت: نرخ‌هایی که در بازار سرمایه تاثیرگذارند به نوعی نرخ‌های واقعی هستند و حداقل روند رو به رشدی را که در بازار ارز تجربه کردیم به صورت خاص صنایعی که صادرات محور‌هستند را تحت تاثیر قرار داد. در همین حال، بعید به نظر می‌رسد که نرخ 3500 تومانی دلار در بودجه بتواند اثری مثبت یا منفی در صنایع داشته باشد.

 مبلغ قابل توجه بودجه عمرانی

در سویی دیگر، حامد ستاک کارشناس بازار سرمایه در خصوص پیامد‌های بودجه 97 در بازار سهام نیز در گفت‌وگو با «تعادل» بیان کرد: از اصلی‌ترین شاخصه‌های بودجه وجود اوراق‌های بدهی متعدد پیش‌بینی شده است که پیش‌بینی می‌شود سال 97 هم اوراق‌های بدهی به شکل‌های مختلف را در بازار خواهیم داشت.

وی عنوان کرد: این موضوع بیان‌گر این مطلب است که اگر رونقی در بازار بدهی ایجاد نشود دولت به اهداف و به بودجه پیش‌بینی شده نخواهد رسید.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: در بودجه سال 97 برای بودجه عمرانی مبلغ قابل توجهی در نظر گرفته شده است. اما مهم‌تر از تمام پارامتر‌‌هایی که در بودجه دیده شده است، احتمال محقق شدن آنها است. این در حالی است که بعضا دیده شده است که بودجه قابل قبولی دیده شده است اما بدلیل اینکه اجرایی نمی‌شود در نتیجه اتفاق خاصی هم روی نخواهد داد.

حامد ستاک اذعان داشت: با توجه به نرخ ارزی که در بازار وجود دارد، نرخ ارز بودجه، خیلی منطقی پیش‌بینی نمی‌شود. چرا که این نرخ در بازار 4 هزارو 200 تومان در حال معامله است و خیلی از فعالان اقتصادی کشور بازگشت نرخ ارز به کانال 3هزار تومان را بعید می‌دانند.

وی افزود: چنین عاملی نشان می‌دهد که بودجه دقت لازم را ندارد و خیلی نباید اعداد و ارقام بودجه را در نظر گرفت. در همین حال، بودجه می‌بایست نشان‌دهنده جهت‌گیری کلی دولت در اقتصاد کشور باشد چرا که این نکته از مهم‌ترین عامل در بودجه خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به میزان بودجه عمرانی در نظر گرفته شده است به نظر می‌رسد که نسبت به سال‌های گذشته دقت بیشتری به اشتغال و تولید وجود دارد. اما با وجود پروژه‌های نا تمام فعلی، احتمال آنکه هزینه‌های عمرانی دیده‌شده در لایحه بودجه 97 منجر به افزایش اشتغال شود و در نهایت سطح درآمدی شرکت‌ها را افزایش دهد بعید به نظر می‌رسد.

وی در خصوص تاثیر دلار 3هزارو 500 تومانی و نفت 55 دلاری در بازار سرمایه گفت: دولت با این اعداد بیشتر به دنبال نشان دادن این موضوع است که تمایلی برای افزایش نرخ‌ها ندارد.

 

ارسال نظر