کاهش تدپیکس و آیفکس

۱۳۹۶/۰۹/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۲۱۷۶

گروه بورس|

شاخص بورس اوراق بهادار تهران در معاملات دومین روز کاری بازار سهام در هفته جاری با کاهش 344واحدی هماره شد و رقم 90هزار و 951واحدی را به خود اختصاص داد. از این رو شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 8 واحدی عدد 17هزار و 646 واحد را به نمایش گذاشت.

همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 343واحدی به رقم 98هزار و 407واحد دست یافت. این درحالی است که شاخص بازار اول اما درحالی با افزایش 446واحدی به رقم 65 هزار و 615 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 333واحدی عدد 193هزار و 628 واحد را به نمایش گذاشت. براساس این گزارش روز گذشته معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های تاپیکو با 36واحد، ایران خودرو با 21واحد و ارتباطات سیار ایران با 20واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. بر این اساس ارزش کل معاملات روز یک‌شنبه بورس تهران درحالی به بیش از 197میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از یک میلیارد و 283میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 70هزار و 567 نوبت دادوستد بود.

 آغاز و اتمام پذیره ‌نویسی

در سویی دیگر دادوستدهای روز یک‌شنبه فرابورس ایران درحالی خاتمه یافت که نسبت به روز شنبه حجم معاملات کاهش اما ارزش آن افزایش یافت و پذیره‌نویسی اوراق مرابحه کرمان موتور با سود 17درصد در روز آغازین آن خاتمه یافت. بدین‌ترتیب یک میلیون ورقه «کرمان 98» به ارزش حدود یک‌هزار میلیارد ریال پذیره‌نویسی شد. هدف از انتشار این اوراق تامین نقدینگی مورد نیاز برای خرید مواد و قطعات مورد نیاز در تولید شرکت خودروسازی کرمان موتور اعلام شده و بازارگردانی و متعهد پذیره‌نویسی آن بر عهده تامین سرمایه تمدن بوده و ضامن این اوراق نیز بانک آینده است. علاوه بر این در بازار اوراق با درآمد ثابت نیز روز گذشته در مجموع یک میلیون و 850 هزار ورقه به ارزش حدود یک‌هزار و 775میلیارد ریال معامله شد و اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب7» پس از اوراق مرابحه کرمان موتور بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار گرفت. همچنین در جریان بازار سهامداران بیش از 89 میلیون سهم به ارزش بالغ بر 269میلیارد ریال را دست به دست کردند و به ترتیب دو نماد «ذوب» و «کپرور» موفق شدند، بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در اختیار بگیرند. افزون بر این روز گذشته نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی زاگرس با توجه به اطلاعات دریافتی مبنی بر تعدیل با اهمیت سود سال مالی 1396 متوقف شد. علاوه بر این شاخص کل نیز با افت 2.7واحدی همراه شد که عمده بار منفی بر آیفکس از جانب نمادهای «شاوان»، «شراز»، «شپاس»، «میدکو» و «حسینا» رقم خورد.

 

ارسال نظر