فروش عمومی سهام شرکت‌های سهامی خاص غیرقانونی است

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۶۴
فروش عمومی سهام شرکت‌های سهامی خاص غیرقانونی است

مدیر پذیرش بورس تهران گفت: فروش عمومی سهام شرکت‌های سهامی خاص غیرقانونی است و مردم نباید فریب تبلیغات سوداگران را بخورند. مدیر پذیرش بورس تهران پیرامون دایر شدن دفاتر فروش سهام برخی شرکت‌های بیمارستانی یا ساختمانی با ماهیت سهامی خاص به عموم مردم در تهران گفت: بر اساس قانون بازار اوراق بهادار تمام سهامی که به‌طور عمومی به مردم عرضه می‌شود، باید از طریق عرضه عمومی بورس یا فرابورس صورت گرفته و در عین حال نزد سازمان بورس ثبت شوند. اسماعیل درگاهی افزود: حتی شرکت سهامی عامی که باید سهام خود را پذیره‌نویسی کند، قبل از هر چیز مجوز لازم را از سازمان بورس و بخش نظارت بر بازار اولیه این نهاد دریافت کند. بر این اساس شرکت سهامی خاص نمی‌تواند سهام خود را به‌طور عمومی بفروشد، چرا که علاوه بر ممنوعیت این اقدام در قانون تجارت با قانون بازار اوارق بهادار نیز در تناقض است.

 وی با اشاره به گزارشی پیرامون اقدام یک شرکت بیمارستانی سهامی خاص برای عرضه سهام به عموم مردم و رفتارهای مشابه آن در برخی بیمارستان‌های خصوصی گفت: این گزارش هشدار به موقعی برای نظارت بورس در بازار اولیه اوراق بهادار داد تا به این ترتیب مانع از بروز اتفاق‌های ناگوار دیگری که قبل از این برای برخی مردم رخ داده، شود. به گزارش فارس، این مقام مسوول با بیان اینکه بورس به محض اطلاع از چنین اقدام‌هایی به‌شدت با متخلفان از قانون برخورد می‌کند، عنوان کرد: ضمانت اجرایی اقدام‌های بورس برای جلوگیری از اقدام متخلفان نص صریح قوانین موجود است. شرکتی که با ماهیت سهامی خاص با تعداد سهامداران عمده محدود و عملکرد محدود تاسیس شده اما سهام آن به‌طور عمومی فروخته می‌شود و از نهاد ناظر نیز مجوزی دریافت نکرده است، به‌طور حتم برای نهادهای نظارتی کشور نیز قابل تامل است. به گفته وی فروش سهامی خاص به‌طور عام تخلف بوده و در عین حال عبور از قانون و عدم مراجعه به نهاد ناظر نیز تخلف‌های دیگر موسسان و مدیران شرکت‌های اینچنینی است.

وی توصیه کرد: سهامداران اگر منابع مازاد دارند و می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، فریب تبلیغات رنگارنگ و وعده‌های پر آب و تاب را نخورند و اگر دید بلندمدت و کوتاه‌مدت دارند، می‌توانند در بورس و اوراق بهادار تهران به عنوان یک بازار متشکل و تحت نظارت سرمایه‌گذاری کنند و اگر صلاح نمی‌دانند، در حوزه‌هایی که ریسک کمتری دارند و حساب و کتاب مشخصی دارند، سرمایه‌گذاری کنند. این مقام مسوول یادآور شد: وقتی شرکتی می‌خواهد سهامی عام شود، در سازمان بورس ابتدا طرح توجیهی و طرح کسب و کار خود را ارائه می‌دهد و روند ورودی و خروجی فعالیت خود و زمان بازدهی که به دست می‌آورد را توضیح می‌دهد. کارشناس‌های سازمان بورس نیز با کمی انحراف منطقی صحت این اطلاعات را می‌سنجند که در نهایت مبنای تاسیس شرکت خواهد بود. وی افزود: وقتی اشخاص حقیقی یا حقوقی از جمله متخصصان پزشکی و پرستاری یا دیگر افراد جامعه سهام شرکت سهامی خاص چنین وضعیتی را بدون حساب و کتاب می‌خرند، باید ریسک زمانی که به‌طور مثال پیش‌بینی‌ها با 500درصد انحراف مواجه شد را بپذیرند.

 

 

ارسال نظر