شاخص 91000 واحد؛ پیش‌بینی 94000 واحد

۱۳۹۶/۰۹/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۸۶۲
شاخص 91000 واحد؛ پیش‌بینی 94000 واحد

گروه بورس  مسعود کریمی

رفتار مثبت بازار سهام یکی از نشانه‌های وضعیت مطلوب پارامتر‌های اقتصادی است و تداوم افزایش شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با ثبت رکورد جدید و ورود نماگر بورس به کانال 91000واحدی در معاملات روز سه‌شنبه در بازار‌های مالی بسیار چشمگیر و مشهود بود. با توجه به تاثیر قابل ملاحظه افزایش قیمت نفت، نرخ دلار و تاثیر روند حرکتی کامودیتی‌ها در صنایع بورسی مرتبط از جمله پتروشیمی‌ها، پالایشی‌ها، صنایع صادرات‌‌محور و... می‌توان به ادامه‌دار بودن پرواز شاخص‌ها حداقل تا زمانی که مشکلاتی در سطح بین‌الملل و منطقه ایجاد نشود با یک بازه زمانی عقلانی امیدوار بود. در این بین برخی سهامداران بازار هنوز به رشد قیمت سهام و افزایش سودآوری نرسیده‌اند، حتی این عده بر این باورند که در حال حاضر به نقطه سال 92 قیمت سهام خود هم نرسیده‌اند. این دست از سهامداران باید این مهم را مورد توجه قرار دهند که صنایع مذکور وزن زیادی در معاملات و شاخص کل دارند پس منطقی به نظر می‌رسد که بازار واکنش مثبتی نشان دهد و به مدد آنها از سطح مقاومت 4ساله بگذرد اما با توجه به موج جدید راه افتاده پیش‌بینی‌ می‌شود که استارت رشد در دیگر صنایع بورسی هم در آینده نه چندان دور زده شود. از سویی برخی کارشناسان نیز معتقدند با توجه به اینکه اکثر سهم‌های بورسی در کف قیمتی خود قرار داشتند امکان ایجاد حباب در حال حاضر وجود ندارد و جای هیچ‌گونه نگرانی نیست و نماگر بورس می‌تواند به صعود خود همچنان ادامه دهد.

 حرکت به سمت سهم‌های بنیادی

در همین رابطه هاشم باروتی کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص دلایل افزایش روزانه شاخص در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: افزایش قیمت نفت و تاثیر‌گذاری این مهم در سهام پتروشیمی‌ها، تداوم افزایش قیمت دلار و تاثیر آن در شرکت‌های صادرات‌محور به دلیل بهبود در پیش‌بینی‌ها از عوامل مهم افزایش شاخص بورس محسوب می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: افزایش نرخ در شرکت‌‌هایی که امکان صادرات دارند، بیشتر مشهود است. این در حالی است که پس از گذشت مدت‌ها همچنان قیمت خودرویی‌ها پایین است و پیش‌بینی‌ها مبنی بر این است، در صورتی که طرف‌های خارجی در قرارداد‌ها و تفاهمنامه‌ها ثابت قدم بمانند، بازار این دست از شرکت‌ها هم شروع به رشد خواهد کرد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه اذعان داشت: روند افزایش شاخص بورس دایمی نخواهد بود و پیش‌بینی می‌شود که با رسیدن شاخص به سقف 94000 واحدی شاهد مقاومت در آن محدوده باشیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه ابراز داشت: در حال حاضر با توجه به قیمت ارز و موضوع قیمت دلار شاهد افزایش نرخ‌ها در بورس و اوراق بهادار خواهیم بود که این اتفاق در بازار سهام طبیعی ارزیابی می‌شود.

هاشم باروتی در خصوص هیجان بازار نیز اظهار داشت: در شرایط فعلی کلیت بازار در حال رشد نیست و برخی سهم‌های خاص که اتفاقا سهم‌هایی بزرگ هم هستند در حال افزایش هستند.

وی افزود: عمدتا بازار سهام هم به سمت سهم‌های بنیادی حرکت کرده است که این موضوع از محسنات بازار این روز‌های بورس محسوب می‌شود.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه بیان کرد: تا زمانی که سهم‌های بزرگ مورد حمایت حقیقی‌ها و حقوقی‌های بازار قرار می‌گیرند جای نگرانی وجود ندارد. در صورتی که نگاه سرمایه‌گذار در بلندمدت به این صورت باشد که بتواند در این بازار حضور داشته باشد، پیش‌بینی می‌شود که با کاهش نرخ بهره بانکی که صورت گرفته است، سهام بنیادی بازار بتوانند DPS بهتری را نسبت به سود بانکی بسازند.

هاشم باروتی در ادامه عنوان کرد: در شرایط فعلی P/E معقولی در خیلی از سهم‌ها اعم از معدنی‌ها و فلزی‌ها وجود دارد. در این بین تا زمانی که افزایش P/E سهام در بازار به ارقامی خارج از عقلانیت نرسیده است در نتیجه جای هیچ‌گونه نگرانی نیست.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پاسخ به اینکه برخی سهامداران معتقدند هنوز به سود سال 92 خود در بازار بورس نرسیده‌اند نیز تصریح کرد: افرادی که سهامی را در قیمت‌‌های بالا داشته‌اند با چنین مشکلی رو‌به‌رو‌ هستند. اما با توجه به افزایش سرمایه‌ها و سود‌های تقسیمی صورت گرفته، این دست از سهامداران وضعیت بدی ندارند.

وی اذعان داشت: چنین افرادی ‌باید در اردیبهشت‌ماه یا خردادماه امسال اقدام به اضافه کردن سهام به پرتفوی خود با قیمت‌های پایین‌تر می‌کردند تا امروز سود بهتری را کسب کنند. در این بین افرادی که امکان تزریق نقدینگی نداشتند نیز با توجه به وضعیت فعلی شاخص روی ضرر نیستند مگر اینکه سهامی را در اختیار داشته باشند که هنوز استارت رشد آنها همانند ایران‌خودرو، سایپا و... در بازار نخورده باشد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص حضور اشخاص جدید و بدون آگاهی از روند معاملات در بازار سرمایه و تاثیر منفی آنها برای خود و کلیت بازار نیز ابراز داشت: بزرگ‌ترین صدمه‌یی که ممکن است بازار ببیند از طرف اشخاص حقیقی نیست. در سال 92 هم اشخاص حقوقی بودند که شروع به خالی کردن سهام خود در بازار کردند و آن‌قدر به حمایت نکردن از بازار و خرید نکردن سهام ادامه دادند که بازار به کف خود رسید.

هاشم باروتی در ادامه گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به قیمت ارز و مسائلی که گریبانگیر اقتصاد کشور است خیلی از افراد ترجیح می‌دهند به جای خرید دلار و نگهداری بی‌مورد از آن، اقدام به خرید سهام شرکت‌هایی کنند که امکان صادرات دارند و از چنین محلی بهره‌مند شوند.

وی افزود: افزایش نرخ فعلی مطلوب اقتصاد کشور نیست چرا که به واسطه تولید و ارزش افزوده شاخص رشد نمی‌کند بلکه به واسطه سود‌ها و عواملی است که عملیاتی نیست چرا که سود عملیاتی در این بین شناسایی نمی‌شود بلکه بر اساس ارزیابی دارایی‌ها، نوسانات نرخ ارز و... است که شاهد رشد این روز‌های شاخص هستیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه عنوان کرد: قیمت سهام شبندر تا 1400تومان افزایش پیدا کرد اما اکنون حدود 700- 600 تومان در حال معامله است. سهامدار خرد باید با آگاهی کامل وارد بازار شود اما اکنون تا حباب شدن فاصله داریم.

 رشد مستمر و پایدار

افزون بر این، حمیدرضا مهرآور مدیرعامل کارگزاری بانک سامان بیان کرد: درپی منویات مقام معظم رهبری درخصوص اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی و همچنین با درنظر گرفتن سلسله موفقیت‌هایی که بعد از برجام حاصل شد زمینه‌های رشد و شکوفایی در شاخص‌های اقتصادی و همچنین بورس رقم خورد. وی درباره شرایط فعلی بازار سرمایه به اجرایی شدن فرمان مقام معظم رهبری و برجام اشاره کرد و گفت: اتفاقات خوبی ناشی از اجرایی شدن برجام افتاد که نتیجه آن کاهش یافتن بخشی از مشکلاتی بود که صنعت بانکداری در داخل برای جابه‌جایی منابع مالی با آن مواجه بود. رییس هیات‌مدیره کانون کارگزاران در ادامه افزود: پس از برجام، معاملات و ارتباطات بین‌المللی برای شرکت‌ها بهتر شده و صادرکنندگان امکان راحت‌تری برای صادرات پیدا کرده‌اند و نقل و انتقال پول مانند گذشته با مشکلات مواجه نیست.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به افزایش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای بین‌المللی اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت برخی محصولات گروه کانی‌های فلزی، فلزات اساسی مانند روی و مس، معدنی‌ها و سنگ‌آهنی‌ها به افزایش فروش و سودآوری این دسته از شرکت‌ها در داخل کشور کمک کرد. مهرآور در ادامه به وضعیت شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی اشاره کرد و گفت: نرخ دلار طی چند سال گذشته متناسب با نرخ تورم رشد نکرد همین امر این زمینه را ایجاد کرد که با رشد 15‌-10درصدی نرخ ارز طی چند ماه اخیر و عبور آن از 4هزار تومان برای شرکت‌های صادرات‌محور مانند پتروپالایشی‌ها سودآوری بالا ایجاد شود. وی تصریح کرد: شاید در صنعت خودرو این اتفاقات اثر مثبت قابل‌توجهی روی سودآوری این شرکت‌ها نگذاشته باشد اما افزایش تولید و فروش شرکت‌های خودروسازی به نسبت سال‌های قبل بسیار قابل‌توجه و چشمگیر است. مدیرعامل کارگزاری بانک سامان با بیان اینکه همه این اتفاقات در کنار قاطعیت بانک مرکزی در کاهش نرخ بهره بانکی می‌تواند برای بازار سرمایه نتیجه‌بخش باشد و انتظار رشد پایدار و مستمر بازار را به اذهان متبادر کند، خاطرنشان کرد: از آنجا که عوامل مثبت نام‌برده منهای نرخ ارز، قرار نیست لغو شود، پس همچنان انتظار می‌رود شرایط رو به بهبود باشد و دلیلی بر ایجاد خدشه و خلل در نظم فعلی وجود ندارد.

مهرآور پیش‌بینی کرد که رشد شاخص تا پایان سال همچنان مثبت باشد، البته شاهد نوسانات دوره‌یی، اصلاح و استراحت خواهیم بود که در پی آن آهنگ رشد مجدد آغاز می‌شود. البته این پیش‌بینی مشروط به حفظ شرایط فعلی است و چنانچه تغییری در جهت مثبت یا منفی در سطح بین‌المللی رخ دهد بازار سرمایه به سرعت در هر دو جهت به آن واکنش نشان خواهد داد، به‌خصوص در شرایط منفی چون بازار سرمایه یکی از حساس‌ترین بازارها نسبت به بازارهای رقیب در جهان است. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: سهامداران خرد اگر دانش لازم درخصوص بازار سرمایه را ندارند، بهتر است با مشورت کارشناسان، واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را خریداری کنند که مدیران آن افراد خبره و باتجربه در بازار سرمایه و شرایط پیرامونی بازار هستند. رییس هیات‌مدیره کانون کارگزاران تصریح کرد: چنانچه سهامداران از دانش کافی برخوردار هستند و می‌توانند به‌طور مستقل خرید و فروش‌های‌شان را مدیریت کنند، پرتفوی متنوعی را برای پوشش ریسک‌های سیستماتیک تشکیل دهند. همچنین حتما اخبار را مدنظر داشته باشند و از همه مهم‌تر اینکه کوتاه‌مدت خرید نکنند و مقداری افق دید سرمایه‌گذاری خود را بلندمدت‌تر کنند.

 انتظار برای تداوم رشد

از سویی دیگر، ولی نادی‌قمی مدیرعامل تامین سرمایه نوین، با اشاره به اینکه بازار سهام طی هفته‌ها و روزهای اخیر روندی صعودی داشته است، گفت: اگرچه این رشد شاخص و ارزش معاملات عمدتا به افزایش قیمت‌های جهانی مواد خام و رشد نرخ ارز وابسته است اما همت دولت جهت کاهش نرخ سود سپرده‌ها را نیز می‌توان به‌عنوان یکی از اضلاع دلایل رشد شگفت‌آور بورس قلمداد کرد. وی اظهار داشت: با کاهش نرخ سود سپرده‌ها، شرایط برای کاهش نرخ تنزیل بازار سهام و نیز افزایش نرخ ارز فراهم شد. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته بسیاری از کارشناسان اقتصادی وضعیت بورس در نیمه دوم سال جاری را بهتر از نیمه اول سال برآورد می‌کردند؛ چراکه پیش‌بینی می‌شد در نیمه دوم سال جاری با استقرار مجدد دولت انضباط بیشتر حاکم شود و دیگر آنکه کاهش نرخ سود سپرده‌ها به‌تدریج اثر خود را بر دیگر متغیرهای اقتصاد نمایان سازد. مدیرعامل تامین سرمایه نوین توضیح داد: هم‌اکنون سوال جدی که پیش روی فعالان بازار سرمایه قرار دارد، این است که تداوم رشد قیمت‌ها در بازار سهام امکان‌پذیر است یا اینکه در حال حاضر بازار سهام ریسکی شده است. به گزارش سنا، نادی‌قمی گفت: فارغ از ریسک‌های سیاسی منطقه‌یی و بین‌المللی باید گفت، در صورت تثبیت قیمت‌های جهانی مواد خام روی قیمت‌های فعلی یا حتی افزایش قیمت‌های جهانی مواد خام (بسیاری از کارشناسان بین‌المللی چنین سناریویی را پیش‌بینی می‌کنند) می‌توان انتظار داشت که قیمت سهام شرکت‌هایی که به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم وابسته به قیمت‌های جهانی مواد خام است، همچنان رشد کند.

 

ارسال نظر