شاخص بورس در سقف تاریخی

۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۰۸
شاخص بورس در
سقف تاریخی

حامد مددی

تحلیلگر و مدرس حوزه بازار سرمایه

هفته گذشته در حالی به پایان رسید که شاخص کل به قله خود در سال 92 نزدیک شد و احتمال عبور از سقف قبلی خود وجود دارد. طی 4 سال اخیر اتفاقات زیادی در بازار سهام رخ داد. از افت شدید قیمت نفت، وضعیت رکود اقتصادی در داخل کشور، مشکلات داخلی، فشارها برای کنترل تورم، برجام، ترامپ و... همه و همه دست در دست هم داد تا چهار سال طول بکشد که شاخص کل بازار بورس به عدد دی ماه 92 برسد. فارغ از اینکه شاخص مبنای محاسباتی درستی دارد یا اینکه می‌شود به آن استناد کرد یا خیر، مهم‌ترین معیار و ملاکمان همین خواهد بود، چرا رسانه‌های جمعی از روزنامه‌ها و اخبار تلویزیون در پوشش خبری خود از شاخص کل به عنوان نماگر بازار استفاده می‌کنند. ورود شاخص کل به کانال 90هزار واحد ناخودآگاه در ذهن فعالان بازار، شاخص صدهزار واحدی را تجلی می‌کند. از همین رو پیش‌بینی‌ می‌شود که دیری نخواهد پایید تا شاخص کل 6 رقمی شود.

 در این مسیر اگر کماکان شاهد رشد قیمت نفت باشیم، صنعت پالایشی و پتروشیمی و شاید هم صنعت بانکداری لیدرهای بازار شوند. طبق روال معمول در 3 سال پایانی هر رییس‌جمهور 8 ساله شاخص کل بورس رشدهای بسیار هیجانی را تجربه کرده و از این زاویه هم اگر قرار بر تجزیه و تحلیل باشد باید منتظر ورود نقدینگی جدید به بورس باشیم. با وجود اینکه قیمت سهام برخی صنایع رشد خوبی تجربه کرده اما هنوز هم نمادها و شرکت‌های ارزنده بسیار زیادی در بازار وجود دارد که ارزش سرمایه‌گذاری میان‌مدت و بلندمدت را داشته باشد که همین مساله شاهدی خواهد بود بر پتانسیل بازار برای کشف قله‌هایی بالاتر از 89 هزار واحد. بر این اساس اگر فردا روزی شاهد مانور تبلیغاتی روی بورس بودید، توصیه می‌کنیم بسیار منطقی برخورد کرده و اصول را رعایت کنید.

برای افزایش نقدینگی خود در بورس وام نگیرید، پول قرض نکنید، نگاه بلندمدت داشته باشید و این را فراموش نکنید که معامله‌گران موفق از هیجان دوری کرده و سعی می‌کنند در تصمیمات خود منطق را بیش از هیجان بازی دهند. نکته دیگر گردش نقدینگی بین بازارهای مختلف است. بررسی تاریخچه رشد بازارهای مختلف به ما نشان می‌دهد، عموما همه بازارها به‌طور موازی با هم حرکت نمی‌کنند و نقدینگی ثابتی به صورت سیال بین چند بازار گردش کرده و با خود افت و خیزهای بازارهای مختلف می‌سازد. آن نقدینگی هنوز وارد بورس نشده اما شواهد و قرائن احتمال ورود نقدینگی سیال را به بازار سرمایه بالا نشان می‌دهد.

 

 

ارسال نظر