روند منطقی بازار قیر و وکیوم باتوم

۱۳۹۶/۰۹/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۶۰۷

 باتوجه به تلاش برای یکسان‌سازی نرخ ارز در کشور و همچنین نوسانات روزانه بهای نفت در بازارهای جهانی، قیمت وکیوم باتوم در بازار داخلی از اعلام یک ماهه به‌صورت دو هفته یک بار و با ارز آزاد محاسبه می‌شود تا شاهد روندی منطقی و به حداقل رسیدن اختلالات در بازار این محصول باشیم.

رییس بازاریابی و فروش پالایش نفت تهران در گفت‌وگو با ایلنا، گفت: موضوع تغییر قیمت وکیوم باتوم از اعلام ماهانه به دو هفته یک بار و تعیین ارز آن به‌صورت آزاد، از سوی پالایش و پخش در جلسه شورای رقابت مطرح شد و قرار بر این شد تا پیشنهادات در این خصوص جمع‌آوری شده و سپس در این مورد تصمیم‌گیری شود که از هفته گذشته شاهد این تحول مثبت در بورس کالا بودیم. وی در ادامه افزود: برای تعیین قیمت وکیوم باتوم باید منافع پالایشگاه‌ها و قیرسازها مدنظر قرار گیرد؛ چراکه این دو گروه باید تعاملی بلندمدت و پایدار داشته باشند، از سوی دیگر صنایع پالایشی نیز همواره باید نگاهی بلندمدت به بازار داشته باشند.

 رییس بازاریابی و فروش پالایش نفت تهران با اشاره به اینکه نوسانات قیمت نفت روزانه است، گفت: باتوجه به نوسانات نرخ نفت، صلاح نیست که قیمت وکیوم باتوم و قیر به صورت ماهانه تعیین شود که این روند اصلاح شد. وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر منافع قیرسازها نیز باید رعایت شود، به‌همین دلیل به نظر می‌رسد تعیین قیمت وکیوم باتوم و قیر به صورت دو هفته یک بار منطقی و درست باشد.

وی همچنین در ادامه به یکسان‌سازی نرخ ارز در کشور اشاره کرد و گفت: باتوجه به تلاش‌ها برای یکسان‌سازی نرخ ارز، تعیین قیمت وکیوم باتوم و قیر براساس ارز آزاد اتفاق درست و منطقی است؛ چراکه در حال حاضر قیرسازها امکان فروش قیر با ارز آزاد را دارند و اختلاف قیمت ارز آزاد و مبادله‌یی همواره برای بازار دردسرساز بوده است. وی با اشاره به اینکه ضروری است تا شرکت‌ها در فضای رقابتی بر توانمندی‌های خود بیفزایند، خاطرنشان کرد: شرکت‌های قیرساز باید در فضای رقابتی، اقدام به افزایش کیفیت قیر کرده و هزینه‌ها را کاهش دهند.

وی همچنین درخصوص مباحث مطرح شده درخصوص قیر تهاتری افزود: باتوجه به اینکه قیر تهاتری در قانون بودجه لحاظ شده است، به نظر می‌رسد دارای پشتوانه تحلیلی و محاسباتی درستی باشد، اما احتمال دارد که نحوه اجرای آن نادرست باشد و نیاز به بازنگری داشته باشد. رییس بازاریابی و فروش پالایش نفت تهران تاکید کرد: نباید نگاهی یک‌طرفه و مقطعی به بازار قیر داشته باشیم، باید منافع پالایشگاه‌ها و قیرساز را درنظر بگیریم تا مشکلات این صنعت با نگاهی همه‌جانبه حل و فصل شود.

 

ارسال نظر