نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۵۲۵

پرداخت سود سهام عدالت؛ اسفند ماه: جعفر سبحانی گفت: سود سهام عدالت به یک‌باره توزیع نمی‌شود و در 2 تا 3 مرحله توزیع خواهد شد. البته این سود با اولویت‌بندی تقسیم می‌شود. سیدجعفر سبحانی، مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی درخصوص پرداخت سود سهام عدالت به مشمولین اظهار کرد: مشمولین سود سهام عدالت در صورتی که باقی‌مانده اقساط خود را پرداخت نکرده باشند، حقی از آنها تضییع نخواهد شد و به میزان سهمی‌ که طی ۱۰سال گذشته از محل سود شرکت‌های سرمایه‌پذیر برای آنان ایجاد شده(این عدد یکسان بوده و حدود ۵۳۲ هزار تومان است) به همان میزان دارایی، مالکیت و سهم خواهند داشت. وی افزود: افرادی که مابقی سهام خود را پر کردند نیز سود سهام خود را به صورت کامل دریافت می‌کنند اما آن دسته‌یی که اقساط خود را پر نکرده‌اند به میزان سهمی که دارند، سود سهم‌شان را دریافت می‌کنند. به گزارش ایلنا، وی درخصوص زمان پرداخت سود سهام عدالت نیز افزود: زمان دقیقی نمی‌توان اعلام کرد و هنوز روی آن کار می‌شود اما قطعا تا پایان سال سودها پرداخت خواهد شد. مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: سود سهام عدالت مخصوص شرکت‌های سرمایه‌پذیری است که ناشی از عملکرد سال ۹۵ آنهاست و باید در سال ۹۶ از این ۴۹شرکت اخذ شود و به حساب مشمولین پرداخت شود. وی گفت: البته در تابستان اعلام شد که تا پایان شهریور ماه سود سهام عدالت پرداخت خواهد شد اما به دلیل اینکه شورای اصل ۴۴ برای واریز سود به ما یک ماه فرصت داد و هماهنگی‌ها با سایر ارگان‌ها نیز تا آن زمان صورت نگرفته بود این موضوع با تاخیر همراه شد. سبحانی خاطرنشان کرد: البته ما تاخیر در عملکرد نداشتیم زیرا سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر یک‌باره دریافت نمی‌شود که ما هم آن را یک‌باره پرداخت کنیم. مشاور رییس سازمان خصوصی‌سازی تصریح کرد: شرکت‌ها از زمان برگزاری مجمع 8 ماه فرصت دارند تا این سود را به سازمان بدهند و در صورتی که این 8 ماه بگذرد و ما سودی پرداخت نکنیم آن زمان این انتقاد به ما وارد است که فرصت تمام شده و سازمان خصوصی‌سازی سودی پرداخت نکرده است. وی با بیان اینکه سود سهام عدالت تا پایان اسفند ماه پرداخت خواهد شد، افزود: این سود به یک‌باره توزیع نمی‌شود و در 2 تا 3 مرحله توزیع خواهد شد البته این سود با اولویت‌بندی تقسیم می‌شود.

رکورد بورس انرژی در آبان ماه: معامله بیش از ۲۴۳هزار تن انواع فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به ارزش بیش از ۲۰۰میلیارد ریال باعث ثبت یک رکورد جدید در معاملات ماهانه بازار فیزیکی بورس انرژی شد. به گزارش سنا در بازار فیزیکی آبان ماه بورس انرژی ۲۴۳.۸۳۶ تن انواع فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی به ارزش بیش از ۲۰۰میلیارد ریال معامله شد تا رکورد جدیدی در ارزش معاملات ماهانه بازار فیزیکی این بورس ایجاد شود. همچنین در آخرین روز معاملاتی هفته بورس انرژی، کالاهای برش سنگین پتروشیمی جم، میعانات گازی پالایش گاز ایلام و میعانات گازی اس ۵۰۰ پالایش گاز خانگیران در رینگ داخلی و نفت کوره ۳۸۰سانتی استوک شرکت ملی نفت ایران در رینگ بین‌الملل عرضه می‌شود. افزون بر این براساس اطلاعات منتشر شده از نکات مهم عرضه‌های نخستین روز آذر ماه می‌توان به عرضه بیش از ۱۵هزار تن میعانات گازی در رینگ داخلی بازار فیزیکی اشاره کرد.

نخستین حضور نماینده سمات در «WFC»: نماینده شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) برای نخستین ‌بار در یکی از نشست‌های تخصصی فدراسیون جهانی شرکت‌های سپرده‌گذاری جهان(WFC) شرکت کرد. بر این اساس مجمع فدراسیون جهانی شرکت‌های سپرده‌گذاری جهان به میزبانی هنگ کنگ برگزار شد و اعضا در نشست‌های تخصصی مختلف درباره آخرین دستاوردها، تکنولوژی‌ها و چالش‌های پیش روی شرکت‌های سپرده‌گذاری به بحث و تبادل نظر پرداختند. رییس هیات‌مدیره شرکت سپرده‌گذاری ایران نیز برای نخستین بار در یکی از نشست‌های تخصصی این مجمع جهانی با عنوان «دارایی‌های جدید» حضور یافت و آخرین دستاوردهای بازار سرمایه ایران را در این حوزه New Asset Typs معرفی و نقش سمات را در فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای اینگونه دارایی‌ها به ویژه قبل و پس از معاملات برای حاضران تشریح کرد. حسین فهیمی درخصوص نشست تخصصی دارایی‌های جدید در مجمع جهانی WFC گفت: در این نشست اقدامات جدید بازار سرمایه ایران در این حوزه به ویژه تبدیل به اوراق بهادار کردن امتیاز حق تقدم خرید تسهیلات مسکن، اوراق سلف موازی برق، صندوق‌های قابل معامله طلا، اوراق سپرده‌گذاری و دارایی‌های فکری را برای حاضران ارائه کردم که بسیار مورد استقبال آنها قرار گرفت به طوری که برخی از کشورها خواستار انتقال تجربیات کشورمان در این حوزه‌ها شدند.  وی درخصوص دیدار نمایندگان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ایران با همتایان تایوانی خود در حاشیه این اجلاس افزود: در راستای اجرای تفاهمنامه سال گذشته، نمایندگان دو شرکت نشست جداگانه‌یی در حاشیه این اجلاس برگزار کردند. رییس هیات‌مدیره سمات ادامه داد: تایوانی‌ها دستاوردهای خوبی در سال‌های اخیر در زمینه رای‌گیری الکترونیک به دست آورده‌اند و در این جلسه تمایل خود را برای انتقال تجربیاتشان در قالب همکاری‌های مشترک با سمات اعلام کردند. فهیمی با بیان اینکه بررسی‌های کارشناسان شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نشان می‌دهد که استفاده از تجربیات شرکت‌های خارجی برای بهره‌گیری از فرآیند رای‌گیری الکترونیک مستلزم صرف هزینه‌های قابل توجهی است، تصریح کرد: خوشبختانه انعقاد تفاهمنامه همکاری سال گذشته سمات با شرکت سپرده‌گذاری تایوان باعث شده تا طرف مقابل این پروژه را در قالب یک همکاری مشترک در اختیار ما قرار دهد. اجلاس شرکت‌های سپرده‌گذاری‌های جهان(WFC) و مجمع عمومی گروه شرکت‌های سپرده‌گذاری مرکزی آسیا و اقیانوسیه هفته گذشته به طور همزمان در هنگ‌کنگ برگزار شد و نمایندگان شرکت سپرده‌گذاری در این اجلاس‌ها حضور یافتند و مذاکراتی را با نمایدگان شرکت‌های مختلف برای گسترش همکاری‌های بین‌المللی انجام دادند.

 

 

ارسال نظر