نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۸/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۱۹۳

پذیره‌نویسی۴۰۰میلیاردی مپنا در بورس انرژی: شرکت تامین سرمایه امین متعهد پذیره‌‌نویس و بازارگردان و شرکت مشاوره سرمایه‌گذاری آرمان آتی مشاور عرضه، برای تامین سرمایه در گردش و تامین مالی مجدد پروژه‌های سیکل ترکیبی شرکت مپنا از طریق بازار سرمایه، 400میلیارد تومان اوراق سلف موازی استاندارد برق منتشر می‌کنند. اسماعیل بینایی معاون عملیات بازار تامین سرمایه امین با اعلام اینکه این عرضه طی روزهای آتی انجام می‌شود، به سنا گفت: یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های تامین مالی از طریق انتشار اوراق سلف در بورس انرژی، تامین سرمایه در گردش و تامین مالی مجدد پروژه‌های سیکل ترکیبی شرکت مپناست. بینایی به ویژگی‌های مهم این عرضه اشاره کرد و گفت: حضور تامین سرمایه امین به عنوان رکن بازارگردان طی دوره عمر اوراق، نقدینگی لازم در این مدت را برای سرمایه‌گذاران با نرخ سود 17.5درصد و روزشمار ایجاد می‌کند. وی تصریح کرد: این اوراق بانام و معاف از مالیات بوده و وجود اختیار خرید و فروش تبعی از ویژگی دیگر آن است که بر جذابیت آن می‌افزاید. معاون عملیات بازار تامین سرمایه امین افزود: در صورت کاهش قیمت دارایی پایه موضوع این اوراق (بسته برق)، سرمایه‌گذاران از طریق اعمال اختیار فروش با نرخ 18درصد بازدهی خود را تثبیت می‌کنند و همچنین در صورت افزایش نرخ برق، شرکت مپنا با اعمال اختیار خرید 19درصدی مانع از افزایش هزینه تامین مالی می‌شود و سود 18 الی 19 درصدی سرمایه‌گذاران را تضمین می‌کند.

فروش مسکن متری در بورس زمینه‌ساز جهش بازار ساختمان: نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر ضرورت ساماندهی منابع خرد در اختیار مردم گفت: فروش مسکن متری در بورس برای راه‌اندازی بخش مسکن و همچنین تامین مسکن اقشار نیازمند راهکار مناسبی است. مجید کیان‌پور در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به پیشنهاد طرحی مبنی بر فروش مسکن متری در بورس برای تامین مسکن اقشار کم درآمد گفت: با ایجاد جهش در بخش مسکن 30درصد اقتصاد کشور درگیر تحول شده و بیش از 300شغل مستقیم و هزار شغل غیرمستقیم با این بخش نیز رونق می‌گیرند. نماینده مردم درود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت ساماندهی منابع مالی خرد در اختیار مردم افزود: اگر بتوانیم برای فروش مسکن متری در بورس برنامه‌ریزی داشته و به صورت منسجم کار انجام دهیم، قطعا تجربه مفیدی به همراه راه‌اندازی بخش مسکن در سراسر کشور رخ خواهد داد. این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به شرایط لازم برای عملیاتی شدن طرح فروش مسکن متری در بورس تصریح کرد: در صورتی این طرح موفق خواهد بود که افراد مسکن‌ساز واجد شرایط که از سبقه خوبی برخوردار هستند در تولید مسکن دخیل باشند. کیان‌پور با تاکید بر ضرورت افزایش انگیزه برای رشد ساخت و سازها گفت: با ارائه مشوق‌هایی در خصوص مالیات و عوارض شهرداری‌ها و همچنین کاهش قیمت پایه باید بتوانیم به رشد ساخت و سازها کمک کنیم. وی با بیان اینکه قیمت پایه بسته به اینکه ملک در کجا و در چه طبقه‌یی قرار دارد متفاوت است، افزود: باید برای ساماندهی قیمت پایه مسکن نرخ پایه‌یی تعریف شود. نایب‌رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تامین مسکن ارزان از جمله مطالباتی است که کمیسیون عمران مجلس از دولت داشته و پیگیر برنامه‌های وزارت راه در این باره نیز است.

کوچک‌ترین سهامداران بازار سرمایه: جدیدترین آمارها نشان می‌دهد که در مهرماه گذشته 36 کد سهامداری برای نوزادان در کشور صادر شده است. مدیریت امور ناشران شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات)، فهرست کوچک‌ترین سهامداران بازار سرمایه را تا پایان مهر  96 منتشر کرد. دینا نجفیان 3روزه از تهران، پانیذ دوستی و راحیل میردارسلطانی 4روزه به ترتیب از زنجان و تهران کوچک‌ترین نوزادانی هستند که مهرماه کد سهامداری خود را از شرکت سپرده‌گذاری مرکزی دریافت کرده‌اند.

واگذاری سهام 2شرکت دولتی به زودی: سازمان خصوصی‌سازی سهام 2شرکت دولتی را ۱۳ آذر امسال واگذار می‌کند. بر این اساس، سهام 2شرکت دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی در روز ۱۳ آذرماه امسال واگذاری می‌شود که بر این اساس ۹۷.۲۶۱درصد سهام شرکت خدمات مهندسی آب و خاک پارس با سرمایه ۶۶۶میلیارد و ۹۶۳میلیون ریال به صورت وکالتی در این روز روی میز مزایده خواهد رفت. همچنین این بلوک ۶۴۸ میلیون و ۶۹۸ هزار و ۲ سهم شرکت خدمات مهندسی آب و خاک پارس را شامل می‌شود که به قیمت پایه هر سهم ۸۲۴۸ ریال و ارزش کل پایه ۵هزار و ۳۵۰میلیارد و ۴۶۱میلیون و ۱۲۰هزار و ۴۹۶ریال به صورت ۱۵درصد نقد و بقیه اقساط ۶ساله برای این واگذاری قیمت‌گذاری شده است. همچنین ۹۵درصد سهام شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت با سرمایه ۸۵۰ میلیون ریال به صورت وکالتی در روز ۱۳ آذرماه امسال واگذار خواهد شد. بر اساس این گزارش، این بلوک ۸۰ میلیون و ۷۵۰هزار سهمی شرکت سرمایه‌گذاری گسترش و توسعه صنعت نیز قرار است به قیمت پایه هر سهم ۱۱هزار و ۷۶۵ریال و ارزش کل پایه

۹۵۰ میلیارد و ۲۳میلیون و ۷۵۰ هزار ریال به صورت ۳۰ درصد نقد و بقیه اقساط ۴ ساله واگذار شود.

عرضه ۵۰دستگاه خودرو سراتو در بورس کالا: تالار محصولات کشاورزی بورس کالا روز چهارشنبه ۲۴ آبان ماه عرضه ۳۳۸ هزار و ۷۰ قطعه جوجه یک‌روزه را تجربه می‌کند. علاوه بر این در معاملات بورس کالا ۸۰۰ تن شکر سفید و ۷۳هزار و ۵۰۰تن گندم خوراکی و دوروم نیز عرضه شد. به گزارش ایبنا، ۲هزار تن بیلت و ۵۰۰ تن شمش آلومینیوم، ۱۵۰تن سولفور مولیبدن و ۱۰ کیلوگرم شمش طلا نیز در این تالار عرضه شد. علاوه بر این ۲۹هزار و ۵۴۰تن انواع قیر و عایق رطوبتی در تالار صادراتی بورس کالا عرضه شد. این در حالی است که تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالا نیز در این روز شاهد عرضه ۲۸هزار و ۴۷۴ تن انواع مواد شیمیایی، قیر و گوگرد است.

 

ارسال نظر