شفافیت؛ زمینه‌ساز رونق جایگاه بورس

۱۳۹۶/۰۸/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۱۱۰۶
شفافیت؛ زمینه‌ساز رونق جایگاه بورس

گروه بورس   مسعود کریمی   

شفافیت یکی از ارکان اصلی ورود شرکت‌ها به بخش واقعی اقتصاد است. با توجه به تنوع بورس‌ها و حضور نهاد‌های مالی و ابزار‌های مختلف در بورس کشور به‌طور قطع بازار سرمایه ایران می‌تواند بازوی محرکی برای ارتقای شفافیت و توسعه شرکت‌های پذیرش شده در سطح بین‌المللی هم محسوب ‌شود. از همین رو، ورود شرکت‌های تازه تاسیس و افزایش عرضه‌های اولیه در بازار سهام علاوه بر اینکه باعث افزایش نقدینگی، تنوع شرکت‌ها، حضور سرمایه‌گذاران با سلایق مختلف و... در بازار می‌شود، می‌تواند به اعتبار این دست از شرکت‌ها نیز بیفزاید چراکه شرکت‌های بورسی ‌باید در چار‌چوب‌ها و قوانین مشخصی فعالیت کنند که این مهم موجب ایجاد تمایز و افزایش اعتبار این دست از شرکت‌ها در مقایسه با سایر شرکت‌های غیربورسی شده است. بر این اساس، «تعادل» به بررسی ضرورت‌های ورود شرکت‌های جدید به بازار سرمایه، دلایل تامین مالی از طریق بورس، مقایسه شرکت‌های بورسی و غیربورسی از منظر شفافیت و... پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

 اعتماد سرمایه‌گذاران

سیدیاسر شریعت معاون سرمایه‌گذاری شرکت ارزش‌آفرینان فدک در گفت‌وگو با «تعادل» درخصوص ضرورت ورود شرکت‌‌ها به بازار سرمایه عنوان کرد: در گام نخست باید دید که ورود شرکت‌ها به بورس چه مزیت‌هایی را برای شرکت‌ها ایجاد خواهد کرد به عبارتی ‌باید انگیزه و محرک‌ها در این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پس از ارزیابی بررسی‌های صورت گرفته، چگونگی و دلایل ورود صنایع و شرکت‌ها به بورس به‌طور مشخص روشن خواهد شد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه اذعان داشت: تامین مالی شرکت‌ها یکی از موضوعات مهم در راستای ورود به بازار سرمایه محسوب می‌شود. باتوجه به اینکه نقدشوندگی سهام شرکت‌ها پس از ورود به بورس افزایش قابل ملاحظه‌یی را تجربه می‌کند امکان تامین مالی به صورت مستقیم و غیرمستقیم این شرکت‌‌ها نسبت به سایر شرکت‌هایی که وارد این بازار نشده‌اند نیز بیشتر خواهد بود.

سیدیاسر شریعت بیان کرد: تامین مالی مستقیم در بورس می‌تواند از طریق فروش سهام صورت بگیرد، این درحالی است که غیرمستقیم از تمام روش‌های متنوع تامین مالی مانند اوراق بدهی و... که بستر‌های آن در بورس وجود دارد نیز می‌تواند صورت بگیرد.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ارزش‌آفرینان فدک ابراز داشت: ورود به بازار سرمایه می‌تواند باعث ایجاد شهرت برای شرکت‌ها شود چراکه در تمام دنیا به این صورت است، اگر شرکت وارد بورس شود به‌طور قطع اعتبار شرکت مذکور افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: چنین اعتباری خود را در موضوعاتی از قبیل تامین مالی یا اثر مثبت تبلیغاتی برای شرکت نشان می‌دهد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه گفت: شرکت‌هایی که وارد بازار سرمایه می‌شوند خواه ‌نا‌خواه مجبورند شفافیت بیشتری داشته باشند. زمانی که شفافیت افزایش پیدا کند در مقابل اعتماد سرمایه‌گذاران به شرکت هم بیشتر خواهد شد.

معاون سرمایه‌گذاری شرکت ارزش‌آفرینان فدک عنوان کرد: شرکت‌های بورسی موظفند که هر سه ماه گزارش عملکرد خود را در بازار منتشر کنند و این گزارشات توسط حسابرسان معتمد بازار موردحسابرسی قرار می‌گیرند. درنهایت این فرآیند اعتبار شرکت‌هایی که بورسی هستند نسبت به شرکت‌های غیربورسی افزایش پیدا خواهد کرد.

سیدیاسر شریعت اذعان داشت: شرکت‌هایی که بورسی هستند به‌دلیل اینکه سهام آنها مورد داد و ستد قرار می‌گیرد از ارزش بازار بیشتری نسبت به سایر شرکت‌ها در اقتصاد برخوردار می‌شوند.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: بنابراین در صورتی که شرکت از ایجاد شفافیت مالی استقبال کند، به‌دلیل انگیزه‌ها و نقاط مثبتی که ورود به بورس دارد به‌طور قطع سایر شرکت‌ها هم از این مهم استقبال خواهند کرد.

 افزایش تمایل معامله سهام

در سویی دیگر، فردین آقابزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به اینکه قرار است سهام شرکت‌های تازه‌تاسیس تا پایان سال وارد بورس شود، گفت: حتی زمانی که رکود در بازار حاکم است، عرضه‌های اولیه، مجددا نشاط را در بازار ایجاد می‌کنند. وی تاکید کرد: البته برای بومی‌سازی روش‌هایی که در مطالعات تطبیقی مورد بررسی قرار گرفته‌اند، باید دقت بیشتری داشته باشیم زیرا مختصات فعالیت‌ها در این حوزه مانند ثبت سفارش باید بومی باشد و در حال حاضر نیاز به اصلاح است. وی درخصوص لزوم ورود سهام شرکت‌های تازه‌تاسیس به بورس عنوان کرد: با وجود اینکه احتمالا ورود سهام شرکت‌های تاسیس باعث ورود نقدینگی جدیدی به بازار نمی‌شود، اما سرمایه‌گذاران و فعالان بازار علاقه‌مندی بیشتری برای خرید و فروش پیدا می‌کنند زیرا می‌خواهند سهام خودشان را به فروش برسانند تا بتوانند از عرضه‌های اولیه بهره‌مند شوند.

حداقل این منفعت آن است که بخشی از زیان‌هایی که بعضی سهامداران دچار شده‌اند، کاهش پیدا کنند. این کارشناس بازار سرمایه در عین حال به آثار منفی این اقدام نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته اوراق مشارکت و اوراق بدهی با حجم بالایی در بازار سرمایه نمود پیدا کرد در حالی که صرفا برای اشخاص حقوقی خاصی بود. وی به قانون بازار اوراق بهادار اشاره کرد و عنوان داشت: این قانون قدمت 10ساله‌یی دارد و اخیرا با پیش‌نویس قانون حمایت همه‌جانبه از بازار سرمایه کشور، قرار است آن قانون ملغی شود که به نظر می‌رسد باید به این روند سرعت بخشید. به گزارش رادیو گفت‌وگو، آقابزرگی بیان کرد: مبنای حرکت اقتصاد کشور را خصوصی‌سازی گذاشته‌ایم اما در ساختار قانون اوراق بهادار گذشته و حتی پیش‌نویس قانون اخیر، کماکان بالاترین رکن تصمیم‌گیر و اثرگذار در بازار سرمایه یعنی شورای عالی پول متشکل از قالب افرادی است که سمت دولتی دارند. متاسفانه نگرش کشور در اقتصاد همچنان بنگاهداری دولتی است که در تناقض با اصل ۴۴ قانون اساسی است. این کارشناس بازار بورس خاطرنشان کرد: براساس اعلام دولت بیش از ۸۰درصد منابع لازم برای بنگاه‌های اقتصادی از طریق نظام بانکی تامین مالی می‌شود که این کار نیز در بازه زمانی غیرمتعارف انجام می‌شود.

 

 

ارسال نظر