نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۹۶۸

توسعه معاملات برق در بستر بورس انرژی: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از برنامه‌های وزارت نیرو برای توسعه معاملات برق در بستر بورس انرژی خبر داد. هوشنگ فلاحتیان در خصوص وضعیت معاملات برق در بورس انرژی گفت: با همکاری مسوولان در بورس انرژی ما در 4 سال گذشته شاهد چندین برابر شدن معاملات برق در بورس انرژی بودیم. وی با اشاره به اینکه معاملات برق در بورس انرژی سال گذشته هم به رکورد خوبی دست یافت، افزود: در تلاش هستیم که تولید‌کنندگان برق خصوصی را ترغیب کنیم تا برق خودشان را از طریق بورس عرضه کنند. به گفته این مقام مسوول برای حضور هر چه بیشتر تولیدکنندگان برق خصوصی در بورس انرژی باید معاملات برق به صورت نقدی انجام شود و نرخ برق در بورس به‌طور نقدی کمتر از بازار برق است. فلاحتیان در گفت‌وگو با سنا، تاکید کرد: در جهت ساماندهی بازار برق اگر قیمت تمام شده این محصول را از مصرف‌کننده دریافت کنیم، باعث می‌شود تا معاملات برق بیشتری در بورس انرژی انجام شود و حجم معاملات این کالا در بورس انرژی افزایش یابد. معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی تاکید کرد: هدف ما در وزارت نیرو این است که با برنامه‌ریزی و تلاش به روزی برسیم که 100 درصد برق تولیدی نیروگاه‌های خصوصی از طریق بورس انرژی عرضه شود و شرکت‌های توزیع برق و سایر متقاضیان برق، نیاز خود را از طریق بورس انرژی تامین کنند.

زمان مزایده دو شرکت دولتی تغییر کرد: بنابر اعلام سازمان خصوصی‌سازی زمان مزایده بلوک 67.925 درصدی سهام سنگ‌آهن مرکزی ایران و بلوک 99.85 درصدی سهام زغال سنگ کرمان که قرار بود به وکالت از سوی صندوق حمایت و بازنشستگی کارکنان فولاد در روز دوشنبه ششم آذرماه انجام شود به دلیل تعطیلی و مصادف شدن با روز هشتم ربیع‌الاول به روز سه‌شنبه هفتم آذرماه موکول شد. براساس این گزارش؛ بلوک 25 میلیون سهمی سنگ‌آهن مرکزی ایران معادل 67.925 درصد سهام این شرکت به قیمت پایه هر سهم یک میلیون و 568‌هزار و 795 ریال و ارزش کل پایه 39‌هزار و 992 میلیارد و 748 میلیون و 131‌هزار و 930 ریال در روز سه‌شنبه هفتم آذرماه روی میز مزایده می‌رود. بر این اساس، بلوک 261 میلیون و 741‌هزار و 648 سهمی شرکت زغال سنگ کرمان معادل 99.85 درصد سهام این شرکت نیز به قیمت پایه هر سهم 91‌هزار و 911 ریال و ارزش کل پایه 24هزار و 56میلیارد و 936میلیون و 609هزار و 328ریال در این روز به مزایده گذاشته خواهد شد.

۸ کارگزاری بانکی در بین برترین‌های معاملات بورس: جایگاه کارگزاری‌های نظام بانکی در رتبه‌بندی کارگزاری‌ها برای دوره یک ماهه منتهی به مهر ماه ۹۶ از نظر ارزش معاملات بورس تعیین شد که بر این اساس۸ کارگزاری بانکی در بین برترین‌های معاملات بورس است. 19کارگزاری سیستم بانکی در بین ۱۰۶ کارگزاری فعال در بورس و اوراق بهادار مشغول به انجام معاملات در بازار سهام هستند که در خرید و فروش سهام در بورس مشارکت فعالی دارند به گونه‌یی که نزدیک به ۴۰ درصد کارگزاری‌های بانکی در بین ۲۰ کارگزاری فعال بازار سرمایه قرار دارند که نشان‌دهنده جایگاه ویژه این کارگزاری‌ها در خرید و فروش سهام روزانه است. در این میان تازه‌ترین آمارها اعلام شده نشان می‌دهد، از میان کل کارگزارهای سیستم بانکی در بورس، ۸ کارگزاری «بانک کشاورزی، سپه، رفاه کارگران، صنعت و معدن، ملت، پاسارگارد، ملی و پارسیان» در میان ۱۵ کارگزاری اول از نظر ارزش کل معاملات قرار دارد. بر اساس اطلاعاتی که بورس تهران برای فعالیت کارگزاری‌ها برای دوره یک ماهه ابتدایی پاییز ۹۶ ارائه داده است، کارگزاری‌های بانک کشاورزی با 4.32 درصد، بانک سپه با 4.26 درصد، بانک رفاه کارگران با 3.35 درصد، بانک صنعت و معدن با 2.92 درصد، بانک ملت با 2.85 درصد، بانک پاسارگارد با 2.79 درصد، بانک ملی ایران با 2.27 درصد، بانک پارسیان با 2.25 درصد از کل ارزش معاملات «ارزش خرید و فروش، خرد و بلوک، الکترونیکی، عادی و سایر ابزارهای نوین مالی» ‌سهم عمده‌یی را نسبت به سایر کارگزاری‌های بانکی در بازار سهام به دست آورده‌اند. به گزارش ایبِنا، همچنین جزئیات لیست فعالیت کارگزاری‌های بانکی در بازار سهام نشان می‌دهد، در دوره یک ماهه ابتدایی پاییز سال جاری، کارگزاری‌های بانک خاورمیانه با 1.80 درصد، بانک انصار با 1.30 درصد، بانک تجارت با ۱,۲۸ درصد، بانک مسکن و بانک دی با ۱,۱۶ درصد، بانک آینده با ۱,۱۴ درصد، بانک سامان با ۰,۸۱ درصد، بانک کارآفرین با ۰,۶۵ درصد، بانک صادرات با ۰,۶۰ درصد، بانک توسعه صادرات با ۰,۵۵ درصد و بانک اقتصاد نوین با ۰,۴۷ درصد در بین سایر کارگزاری‌های فعال در بورس سهم عمده‌ای از کل ارزش معاملات را کسب کرده‌اند. این گزارش می‌افزاید، ۴ کارگزاری بانکی «بانک کشاورزی، سپه، رفاره کارگران و صنعت و معدن» بیشترین میزان ارزش خرید و فروش سهام را در دوره یک ماهه مهر ۹۶ در بین سایر کارگزاری های سیستم بانکی را از آن خود کرده‌اند به طوری که کارگزاری های بانک کشاورزی با ۳,۸۵۵,۸۰۲ میلیون ریال، ‌ بانک سپه با ۳,۸۰۴,۶۵۷ میلیون ریال، و رفاه کارگران با ۲,۹۹۷,۱۴۴ میلیون ریال و صنعت و معدن با ۲,۶۰۹,۷۱۸ میلیون ریال، از کل ارزش خرید و فروش سهام در بین ۱۰ کارگزاری برتر از میان ۱۰۶ کارگزاری فعال قرار دارند.

 

ارسال نظر