ذره‌بین سازمان بورس روی بازار

۱۳۹۶/۰۸/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۹۴۳
ذره‌بین سازمان بورس روی بازار

گروه بورس  

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از اجرای عملیاتی دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی از حدود دو ماه آینده، همزمان با اعلام بودجه‌های جدید ناشران و از اقدامات تنبیهی این سازمان برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری که بخشنامه نرخ سود بانک مرکزی را رعایت نکنند، خبر داد. این در حالی است که مدیریت نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس طی ابلاغیه‌یی از ممنوعیت صدور واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها از طریق شعب بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری خبر داده بود. بر اساس این اطلاعیه صدور واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها از طریق شعب بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری ممنوع است.

بنابراین آن دسته از صندوق‌های سرمایه‌گذاری که در حال حاضر بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری عهده‌دار سمت رکن مدیر ثبت آنها هستند یا از شعب مربوطه جهت دریافت درخواست‌های صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق استفاده می‌کنند، موظفند بدون نیاز به طی تشریفات اصلاح اساسنامه و امیدنامه، ضمن معرفی شخص واجد شرایط دیگری به عنوان مدیر ثبت، روی پذیره‌نویسی، صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق مربوطه را به‌گونه‌یی اصلاح کند که دریافت درخواست صدور واحدهای سرمایه‌گذاری صرفا به روشی غیر از مراجعه سرمایه‌گذار به شعب بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری امکان‌پذیر باشد. لازم به ذکر است، ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری توسط شعب بانک‌ها یا موسسات مالی و اعتباری بلامانع است. همچنین امکان تصدی سمت رکن مدیر ثبت در صندوق‌های سرمایه‌گذاری توسط بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری وجود ندارد.

 تنبیه صندوق‌های سرمایه‌گذاری متخلف

بر این اساس رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تفاهم بانک مرکزی و سازمان بورس برای کاهش نرخ سود سپرده صندوق‌های سرمایه‌گذاری اظهار داشت: سازمان بورس پیگیر کاهش نرخ سود سپرده‌ها در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است. شاپور محمدی ادامه داد: سازمان بورس در همین راستا بر فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری نظارت دارد تا سپرده‌گذاری‌ها با نرخ‌های بالاتر از نرخ شورای پول و اعتبار سرمایه‌گذاری نشود. وی با بیان اینکه بانک مرکزی همراهی مناسبی با این سازمان در حوزه‌های مختلف دارد، اظهار داشت: تمام صندوق‌هایی که خواستار تمدید مجوزها و افزایش سقف هستند تحت نظارت سازمان بورس قرار می‌گیرند و نصاب‌های آنها بررسی می‌شود. محمدی خاطرنشان کرد: اگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نصاب‌های بخشنامه نرخ سودی بانک مرکزی را رعایت نکنند، با افزایش سقف و تمدید مجوز آنها موافقت نمی‌شود.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون با موارد تخلف در این زمینه برخورد شده یا خیر؟ تصریح کرد: سازمان بورس در مواردی با تخلف‌هایی در این بخش مواجه و مقررات به آنها برای اجرا اعلام شده است. به گزارش ایبنا، وی درباره موارد تنبیهی سازمان بورس برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری که نرخ سود بخشنامه بانک مرکزی را رعایت نمی‌کنند، اظهار داشت: سازمان بورس علاوه بر جریمه مدیران، مجوز آنها را تا زمان اصلاح نرخ سود صادر نمی‌کند.

 اجرای بخشنامه توقف و بازگشایی نمادها

در سویی دیگر، وی از اجرای عملیاتی دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی از حدود دو ماه آینده و همزمان با اعلام بودجه‌های جدید ناشران خبر داد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: بخشی از دستور‌العمل جدید توقف و بازگشایی نماد‌های معاملاتی اجرایی شده و هم‌اکنون بورس‌ها یعنی بورس و اوراق بهادار تهران و فرابورس در حال آماده‌سازی مقدمات اجرای آن با تکمیل فرآیند دسترسی به فرم‌ها و دستورالعمل‌ها هستند. شاپور محمدی ابراز امیدواری کرد: حدود دو ماه دیگر که پیش‌بینی‌های بودجه‌یی جدید ناشران به بازار ارائه می‌شود، این دستورالعمل به‌طور عملیاتی آغاز می‌شود. وی تاکید کرد: این بخشنامه به لحاظ اداری هم‌اکنون شروع شده، اما اجرای عملیاتی آن زمانی خواهد بود که ناشران بورسی و فرابورسی اطلاعات جدید بودجه‌یی خود را به بازار ارائه بدهند. وی در مورد محل منابع تزریق شده به صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: منابع در نظر گرفته شده از محل صندوق توسعه ملی بر اساس تکلیف قانونی به صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام خواهد شد.

به گزارش فارس، رییس سازمان بورس پیش از این از اجرا شدن دستورالعمل جدید توقف و بازگشایی نماد معاملاتی که به گفته وی از این پس منجر به توقف بیش از 90دقیقه‌یی نماد معاملاتی نخواهد شد، خبر داده بود. به گفته وی «از این پس اصل بر این است که نماد طی 60 تا 90 دقیقه بازگشایی شود، بر این اساس در شرایطی که اطلاعات توسط ناشران اوراق بهادار ارائه شود، هیچ نمادی بیش از 90 دقیقه متوقف نخواهد ماند.»

دبیر شورای عالی بورس با بیان اینکه حداکثر زمان پیش‌بینی شده برای توقف نماد‌ها 20روز است، تاکید کرده «در صورتی که شرکتی اطلاعات لازم را ارائه نکند، نماد آن ابتدا 10روز متوقف می‌شود و اگر ناشر همچنان اطلاعات را افشا نکند، 10 روز دیگر به این مدت اضافه می‌شود.» در این دستورالعمل، به حالتی که نماد بیش از 5 روز متوقف باشد، تعلیق و نمادی که زیر 5 روز متوقف باشد، توقف اطلاق می‌شود. در دستورالعمل‌ها به نحوه توقف و بازگشایی نماد‌ها به صورت جامع اشاره شده و بر اساس آن مشخص می‌شود که تحت چه شرایطی نماد 90 دقیقه و تحت چه شرایطی بین 10 تا 30 روز متوقف می‌شود.

به گفته محمدی در صورتی که ناشران طی 10 روز ابتدایی اطلاعات را افشا نکنند، موضوع اعلام عمومی می‌شود و درخواست مجدد از سوی سازمان بورس نیز به عموم اعلام خواهد شد. پس از 20 روز توقف نماد یا ناشر درخواست مهلت می‌کند که طی این مدت نیز نماد بسته خواهد بود یا درخواست مهلت از طرف ناشر ارائه نمی‌شود که در این صورت نماد بازگشایی خواهد شد. رییس سازمان بورس یادآور شده که «بعد از 20 روز مدت تعیین شده نماد بازگشایی خواهد شد و اگر ناشری اطلاعات را افشا نکرده باشد، از سوی سازمان بورس به فعالان بازار سرمایه اعلام می‌شود تا در معاملات خود این موضوع را در نظر بگیرند. کارگزاران نیز باید تعهدی را مبنی بر اطلاع از عدم افشای اطلاعات توسط ناشر و آگاهی از ابهام در اطلاعات از معامله‌کنندگان سهام مربوط به نماد معاملاتی مربوطه دریافت کنند.»

مطابق اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل، در مواردی که مشکلات قضایی وجود داشته باشد، نماد بیش از 30 روز بسته نخواهد بود و اختیار داد و ستد در زمان ابهام صورت‌های مالی به فعالان بازار سرمایه داده شده است.

 

 

ارسال نظر