برای ورود به بورس چه گام‌هایی باید برداشته شود؟

۱۳۹۶/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۶۷
برای ورود به بورس چه گام‌هایی باید برداشته شود؟

حامد مددی

تحلیلگر و مدرس حوزه بازار سرمایه

اگر تصمیم سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس دارید برای اینکه به صورت اصولی با سازوکار آن آشنا شوید لازم است چندین نکته را مورد توجه خود قرار دهید.

در گام نخست باید توجه داشت که بازارهای مالی در دنیا و بازار بورس ایران پیچیدگی‌های خاص خود را دارند به همین دلیل قبل از هر گونه سرمایه‌گذاری لازم است به‌ طور کامل با جزییات این بازار‌ها آشنا شد چراکه ممکن است شرایطی پیش ‌آید که افراد به اشتباه تصمیمی بگیرند و به دلیل عدم آگاهی، سرمایه فرد مدت زیادی بلوکه شده یا زیان سنگینی را متحمل شود. از این رو توصیه می‌شود که افراد به ‌طور کامل تحت نظارت موسساتی که مجوز رسمی آموزش از طرف سازمان بورس دارند، آموزش ببینند. در سویی دیگر مشاهده می‌شود که فقط آموزش دیدن کافی نیست به همین دلیل افراد می‌توانند از طریق سایت معاملات مجازی سازمان بورس به آدرس irvex. ir به صورت مجازی معامله کنند زیرا این سایت در شرایطی شبیه‌سازی شده که فرد می‌تواند اقدام به خرید و فروش سهام کند. همچنین افراد پس از اینکه مدتی به صورت مجازی تجربه فعالیت در بازار بورس را کسب کردند با سرمایه‌یی اندک می‌توانند فعالیت در بازار واقعی بورس را آغاز کنند. بدین صورت که پس از اخذ کد بورسی فرد می‌تواند با حداقل 100هزار تومان طعم سرمایه‌گذاری در بازاری که می‌تواند در یک روز 5 درصد سرمایه شما را افزایش یا کاهش دهد، بچشد.

این درحالی است که افراد ‌باید بعد از گذشت چند ماه معاملات آزمایشی کارنامه عملکرد خود را آماده کنند و با تغییرات و بازدهی‌های متوسط بازار که خود را در شاخص‌های مختلف نمایان می‌کنند، مقایسه‌یی صورت بگیرد. افزون بر این در صورتی که فرد توانست حداقل به اندازه میانگین شاخص بازدهی کسب کند در مرحله پس از آن به‌ طور جدی‌تر و با سرمایه‌یی بیشتر فعالیت در این بازار آغاز می‌شود. در غیر این صورت اگر فرد نتوانست آن طور که باید و شاید بازدهی کسب کند باید نقص کار خود را بیابد و درصدد برطرف کردن آن باشد چراکه در چنین شرایطی افراد نیازمند آموزش بیشتر و مشاوره‌ بهتری دارند. این درحالی است که احتمال این موضوع که فرد در پیاده‌سازی معاملات دچار مشکل است هم وجود دارد که در این صورت افراد ‌باید در پی کسب تجارب بیشتر باشند. در صورتی که افراد پس از طی کردن این فرآیندها وارد بازار سرمایه شدند به سادگی از این بازار جدا نخواهند شد و برای زمان بیشتری روی بازار بورس حساب ویژه‌یی باز خواهند کرد.

مرور توصیه‌هایی برای روزهای ابتدایی سرمایه‌گذاری:

 سعی کنید همواره از یکی از دوستان یا آشنایان خود که در بازار بورس سابقه فعالیت دارند، مشورت و راهنمایی بگیرید.

 درخصوص خرید و فروش سهام خیلی سخت به دیگران اطمینان کنید و هر پیشنهاد خرید و فروشی که شنیدید باید همراه با دلیل و تحلیل باشد. بسیاری از افراد با ایجاد هیجان درخصوص برخی سهام در پی ایجاد حباب در قیمت سهم خواهند بود.

 اگر از سایت‌های مشاوره‌یی استفاده می‌کنید، سعی کنید حتما از سایت‌های مجوزدار استفاده کنید.

 اخبار و حواشی پیرامون بازار سرمایه را از خبرگزاری‌های رسمی جویا شوید.

 به عنوان نکته آخر اینکه پول مازاد خود را به این بازار وارد کنید تا در صورت اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی به روال عادی زندگی شما لطمه‌یی وارد نشود.

 

ارسال نظر