تحلیلگران چه می‌گویند

۱۳۹۶/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۸۱۲

بورس از افزایش قیمت دلار سود می‌برد؟ سیدحمید میرمعینی درباره تاثیر افزایش قیمت ارز بر بازار سرمایه اظهار کرد: افزایش قیمت ارز طی روزهای اخیر روی فروش شرکت‌هایی که درآمدهای آنها مبتنی بر درآمد ارزی است، تاثیر مثبت دارد؛ اما حتما این افزایش روی شرکت‌هایی که کالا‌های وارداتی و مواد اولیه وارد می‌کنند، تاثیر منفی دارد. به گزارش خبر آنلاین وی افزود: در مجموع آنچه امروز در بازار ارز اتفاق افتاده به نفع بورس است در صورتی که ریسک‌های سیاسی هم کنترل شود، می‌توان امیدوار بود که بازار سرمایه طی ماه‌های آینده با رشد مواجه خواهد شد. این کارشناس بورس با تاکید بر اینکه افزایش قیمت ارز به نفع اقتصاد و بازار سرمایه است، تصریح کرد: صنایع صادرات محور با فرصتی که افزایش قیمت ارز در اختیار آنها قرار می‌دهد، می‌توانند به درآمد ارزی بیشتری دست یابند و البته در کلیت این موضوع به نفع اقتصاد کشور خواهد بود و درآمد‌های صادراتی افزایش می‌یابد. وی اضافه کرد: اما باید توجه داشت که این رشد منوط به این خواهد بود که ریسک‌های سیاسی برای کشور کمتر شود؛ البته تحولات منطقه‌یی هم در شرایط کنونی بسیار مهم و تاثیرگذار است.

تامین مالی دولت از طریق انتشار صکوک مرابحه: وزارت امور اقتصادی و دارایی جهت خرید گندم مورد نیاز شرکت مادر تخصص بازرگانی دولتی ایران(به نمایندگی از طرف وزارت جهاد کشاورزی) صکوک مرابحه به ارزش 20هزارمیلیارد ریال در بازار سرمایه منتشر می‌کند. به گزارش شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه، غلامرضا ابوترابی با اعلام خبر فوق افزود: بنا به درخواست مرکز مدیریت بدهی‌ها و دارایی‌های مالی عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی درخصوص تامین مالی دولت از طریق انتشار اوراق مرابحه جهت خرید گندم مورد نیاز شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران(به نمایندگی از طرف وزارت جهاد کشاورزی)، شرکت واسط مالی بهمن سوم(با مسوولیت محدود) به عنوان ناشر این اوراق تخصیص داده شد. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت: براساس ماده 27 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، این اوراق معاف از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار است. وی درخصوص صکوک مرابحه دولت توضیح داد: کالای مورد نیاز بانی در این اوراق، گندم است که به ازای هر کیلوگرم 13,070ریال توسط ناشر(شرکت واسط مالی بهمن سوم) از فروشنده دارایی یعنی اتحادیه مرکزی تعاونی‌های روستایی و کشاورزی ایران خریداری می‌شود و به صورت اقساطی به بانی(وزارت امور اقتصادی و دارایی) فروخته می‌شود. ابوترابی ادامه داد: سود سالانه این اوراق 17درصد است که هر 6 ماه یک بار توسط عامل پرداخت یعنی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود و سازمان برنامه و بودجه کل کشور بازپرداخت اصل و سود این اوراق را ضمانت کرده است. شایان ذکر است که این اوراق 4ساله و فاقد بازارگردان و متعهد پذیره‌نویس خواهند بود. وی اظهار کرد: صکوک مرابحه 20هزارمیلیارد ریالی دولت از امروز با نماد «گندم2» به شیوه حراج به مدت 3روز کاری در بازار ابزارهای نوین مالی شرکت فرابورس ایران منتشر خواهد شد.

تحویل قراردادهای آتی سکه طلا تحویل آبان: فرآیند تحویل قرارداد آتی سکه آبان ماه ۹۶ در بورس کالای ایران اعلام شد. بنابر اعلام مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران، فرآیند تحویل قرارداد آتی سکه آبان 96 در روز سه‌شنبه پیش‌ رو(23 آبان) مطابق ضوابط انجام خواهد شد که بر این اساس کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظف هستند براساس ضوابط اعلام شده جهت تحویل سکه خود اقدام کنند. به گزارش تسنیم همچنین فرآیند تحویل سکه به گونه‌یی است که کلیه مشتریان فروشنده باید در این روز از ساعت 8 تا 12و براساس تعیین وقت قبلی اقدام به تحویل سکه به باجه‌های مشخص شده کنند و مشتری فروشنده یا نماینده وی نیز موظف به پرداخت وجه کارشناسی به میزان 30هزار ریال بابت هر قرارداد به بانک است. از سوی دیگر خریدارانی هم که نسبت به پرداخت وجه قرارداد اقدام کرده‌اند، می‌توانند براساس وقت تعیین شده از سالت 8 تا 14روز یاد شده با مراجعه به بانک نسبت به دریافت سکه خود اقدام کنند.

 

 

ارسال نظر