نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۱۶

شروع معاملات ثانویه صندوق سرمایه‌گذاری جدید: همزمان با نخستین عرضه برق با دوره تحویل هفتگی در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران معاملات ثانویه صندوق سرمایه‌گذاری پروژه آرمان پرند مپنا شروع شد. به گزارش سنا، در جریان معاملات روز دوشنبه بورس انرژی در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران، معاملات ثانویه گواهی‌های سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری پروژه آرمان پرند مپنا با موفقیت آغاز شد و طی نخستین جلسه معاملاتی بالغ بر 26میلیون و 257هزار گواهی از گواهی‌های این صندوق با ارزش 84میلیارد و 609 میلیون ریال مورد معامله قرار گرفت. همچنین روز گذشته بازار برق بورس انرژی ایران شاهد معامله 2 میلیون و 720هزار قرارداد معادل 35میلیون و 720 هزار کیلووات ساعت به ارزش 10میلیارد و 479 میلیون ریال بود. شایان ذکر است در روز سه‌شنبه، نمادهای بارپایه، کم‌باری و بارپیک با متوسط قیمت 311، 254 و 390ریال بر کیلووات ساعت مورد معامله قرار گرفتند.

سهم اندک بورس از واگذاری‌های دولت: از ابتدای امسال تا نیمه آبان، ۱۱۷۴میلیارد ریال سهم و اموال دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی واگذار شده که در این میان سهم بورس تنها ۱۰۲میلیارد ریال بوده است. بر این اساس از واگذاری‌های صورت گرفته در این مدت 1043میلیارد ریال به صورت بلوکی و 131 میلیارد ریال به صورت ترجیحی صورت گرفته است. افزون بر این از 1174میلیارد ریال واگذاری صورت گرفته در این مدت 1069میلیارد ریال متعلق به گروه یک واگذاری‌ها و 105میلیارد ریال متعلق به گروه 2 واگذاری‌ها بوده است. افزون بر این بر اساس فهرست منتشر شده بنگاه‌های دولتی قابل واگذاری قرار است در سال جاری 337بنگاه واگذاری شود که از این میان تعداد 230بنگاه در گروه یک و 107بنگاه در گروه 2 قرار دارند. همچنین طبق قانون سال 93 آخرین مهلت قانونی برای واگذاری شرکت‌های دولتی تعیین شده بود که این مهلت در سال‌های 94، 95 و 96 تمدید شده است.

ثبت بیش از ۳۴میلیون شماره شبا در سامانه سهام عدالت: مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرد: ورود شماره شبا به سامانه از سوی کسانی که مشمول دریافت سود سهام عدالت هستند، از مرز ۳۴,۵میلیون نفر گذشت. جعفر سبحانی عنوان کرد: ورود شماره شبا از سوی کسانی که مشمول دریافت سود سهام عدالت هستند از مرز 34.5میلیون نفر گذشته است و افرادی که بعد از نصب ورژن ۴ سامانه سهام عدالت که هفته گذشته به‌روزرسانی شد، صورت وضعیت دارایی‌های خود را مشاهده کرده‌اند، به ۴۰میلیون نفر رسیده است. وی ادامه داد: بر این اساس تمام مشمولان سهام عدالت و بازماندگان فوت‌شدگان این سهام می‌توانند با وارد کردن اطلاعات هویتی مشمولان در سامانه سهام عدالت از صورت وضعیت مربوطه آگاه شوند و در صورتی که تاکنون شماره شبای حساب بانکی خود را به این سامانه اعلام نکرده‌اند، اقدام به ثبت شماره شبای بانکی خود کنند. مشاور رییس کل سازمان خصوصی‌سازی در خصوص ویژگی‌های نسخه جدید سامانه سهام عدالت گفت: در سامانه سهام عدالت هر فرد می‌تواند از مشمول بودن یا عدم مشمولیت خود در طرح سهام عدالت مطلع شود.

راه‌اندازی قرارداد آتی سکه طلا تحویل شهریور۹۷: معاملات قرارداد آتی سکه طلا تحویل شهریور ۹۷ از امروز راه‌اندازی و قابل انجام خواهد بود. بر این اساس، قراردادهای آتی در نخستین روز معاملاتی، بدون حد نوسان قیمتی با دوره گشایش به مدت 30دقیقه در ابتدای جلسه معاملاتی آغاز و با انجام حراج تک قیمتی راس ساعت 5/10 با دوره عادی معاملاتی و اعمال حد نوسان قیمت روزانه ادامه می‌یابد. به گزارش ایبنا، قیمت پایه قرارداد آتی همان قیمت کشف شده در حراج تک قیمتی خواهد بود.

 

ارسال نظر