افزایش متغیر‌های بورس تهران

۱۳۹۶/۰۸/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۷۱۳

گروه بورس  

در معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران با افزایش 39 واحدی توانست رقم 87 هزار و 883 واحدی را به خود اختصاص دهد. از همین رو، در داد و ستدهای روز گذشته سهامداران بورس تهران شاهد رشد آرام مهم‌ترین متغیر این بازار بودند. افزون بر این، در

داد و ستدهای روز سه‌شنبه سهامداران بورس تهران بیش از 759 میلیون برگه سهم، حق‌تقدم و سایر دارایی‌های مالی را در بازار دست به دست کردند. ارزش مبادلات روز گذشته بیش از یک‌هزار و 611میلیارد ریال بود و در 46 هزار نوبت معاملاتی انجام شد. همچنین، روز گذشته شاخص‌های بازار اول و دوم به ترتیب 34 و 49 واحد صعودی شدند. علاوه بر این، نمادهای پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت تهران، پالایش نفت اصفهان و مخابرات بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل ثبت کردند. در مقابل نمادهای ایران‌خودرو، ملی مس و مپنا بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. همچنین در بازار روزگذشته گروه‌های فلزات اساسی، خودرو و فرآورده‌های نفتی بیشترین حجم و ارزش معاملات را داشتند و در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند. افزون بر این، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای لامپ پاری شهاب، قند نیشابور، سرمایه‌گذاری ساختمان ایران، شکر شاهرود، صنایع شیمیایی سینا، کاشی حافظ و قند قزوین بود. در مقابل نمادهای کارگزاران بورس اوراق بهادار، ماشین‌سازی اراک، کنترل خوردگی تکین کو، نیرو ترانس، کمک فنرایندامین، کشت و صنعت پیاذر و گسترش صنایع و خدمات کشاورزی با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.

 رشد حجم و ارزش معاملات آیفکس

در سویی دیگر، فرابورس ایران معاملات شانزدهمین روز از آبان ماه را با نقل و انتقال بیش از 262میلیون ورقه به ارزش یک‌هزار و 520 میلیارد ریال پشت‌سر گذاشت که این حجم داد و ستد در 38 هزار دفعه صورت گرفت و نسبت به روز دوشنبه از افزایش حجم و ارزش معاملات حکایت داشت. بر این اساس، در جریان بازار روز گذشته سهامداران همچنین اقدام به مبادله 109 میلیون سهم به ارزش 304 میلیارد ریال در مجموع بازارهای اول و دوم کردند. علاوه بر این، نماد ذوب‌آهن اصفهان با مبادله 36 میلیون سهم به ارزش 28 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را به دست آورد. پس از آن، نماد گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی بالاترین حجم و نماد سرمایه‌گذاری مس سرچشمه بیشترین ارزش معاملات را از آن خود کرد. در سویی دیگر، سهامداران در بازار پایه نیز اقدام به خرید و فروش 149میلیون سهم به ارزش بیش از 248 میلیارد ریال کردند. نماد شرکت آلومتک در صدر این بازار ایستاد. از سوی دیگر معامله 909 هزار ورقه بهادار به ارزش 909میلیارد ریال ماحصل داد و ستدهای روز سه‌شنبه بازار اوراق با درآمد ثابت است. روز گذشته اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب4» پرمعامله‌ترین اوراق این بازار که بیشترین ارزش معاملات را دراختیار گرفت، شناخته شد. علاوه بر این، با توقف نماد «سخاب2» در این بازار، اوراق سخاب3 تا 7 هم‌اکنون دارای نرخ موثر بازده تا سررسید از 14.8درصد تا 16.84درصد هستند و بازده ساده آنها نیز در محدوده 15درصد در نوسان است. اوراق تسهیلات مسکن نیز روز گذشته به میزان 59هزار ورقه به ارزش 45 میلیارد ریال معامله شدند. همچنین، تسه مهرماه 96 با حجم و ارزش معاملاتی بیشتری نسبت به سایر اوراق تسه همراه شد و در صدر این تابلو ایستاد. درنهایت در پایان معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل فرابورس با افت 0.6 واحدی در ارتفاع 967 واحدی قرار گرفت.

 

ارسال نظر