آغاز معاملات ثانویه نخستین صندوق پروژه بازار سرمایه

۱۳۹۶/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۶۲۶
آغاز معاملات ثانویه نخستین صندوق پروژه بازار سرمایه

سید علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی ایران از آغاز معاملات ثانویه گواهی سرمایه‌گذاری صندوق پروژه انرژی آرمان پرند مپنا در بازار سایر اوراق بهادار قابل معامله بورس انرژی ایران از روز دوشنبه خبر داد و گفت: با توجه به پذیره‌نویسی موفق گواهی‎های مذکور در ماه گذشته، پس از طی مراحل مقرراتی لازم در سازمان بورس و اوراق بهادار و صدور مجوز فعالیت برای این صندوق از روز گذشته تا پایان عمر این صندوق، قابلیت معامله این اوراق در بورس انرژی ایران وجود خواهد داشت. وی با بیان این موضوع که این صندوق از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری موضوع بند 20 ماده یک قانون بازار اوراق بهادار و بند «هـ» ماده یک قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید محسوب شده و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و بر اساس مقررات اساسنامه و امیدنامه خود فعالیت خواهد کرد، افزود: بازارگردان این صندوق، شرکت تامین سرمایه امین و کارگزار عامل بازارگردان، شرکت کارگزاری امین آوید است که بازارگردان برای افزایش نقدشوندگی واحدهای صندوق برای خریداران در طول دوره معاملات ثانویه این صندوق اقدام به انجام عملیات بازارگردانی با نرخ 20درصد می‌کند.

وی افزود: همچنین بازارگردان با هماهنگی با شرکت مپنا به عنوان موسس صندوق و مدیر صندوق مذکور، در مدت سه روز کاری پایانی یک‌سال پس از تاریخ شروع دوره پذیره‌نویسی هر روز به میزان یک‌سوم کل واحدهای پذیره‌نویسی شده در مرحله اول نسبت به ارائه سفارش خرید با قیمت 225.1 قیمت پایه اعلامی در دوره پذیره‌نویسی اقدام می‌کند تا متقاضیانی که خواهان فروش واحدها در پایان دوره یک‌ساله پس از پذیره‌نویسی هستند، بتوانند اقدام به فروش واحدهای خود کنند. مدیرعامل بورس انرژی ایران در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: صندوق سرمایه‌گذاری پروژه، نهاد مالی است که با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار تاسیس شده و به جمع‌آوری سرمایه از عموم و تخصیص آن به سرمایه‌گذاری در ساخت و تکمیل پروژه معین اشاره شده در اساسنامه صندوق می‌پردازد.

وی با اشاره به روند اخذ مجوزهای لازم و فراهم شدن مقدمات پذیره‌نویسی و فعالیت صندوق پروژه آرمان پرند مپنا یادآور شد: این روش که برای تامین منابع مالی برای پروژه تبدیل نیروگاه گازی پرند مپنا به سیکل ترکیبی پرند مورد استفاده قرار گرفت، جدیدترین روش تامین مالی برای پروژه‎های انرژی در کشور است که می‌تواند نقش بسزایی در تامین مالی این قبیل پروژه‌ها در کشور داشته باشد.

گفتنی است، پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری پروژه آرمان پرند مپنا در مرحله نخست به میزان 1000میلیارد ریال در 16 و 17 مهرماه 96 انجام شد و با تقاضای 5/4برابری روبه‌رو شد. تعداد واحدهای صندوق برابر با 318میلیون و 167هزار و 357 واحد و قیمت پایه پذیره‌نویسی برابر با 3143ریال بود که به دلیل حجم بالای تقاضا، قیمت گواهی‌های مذکور 3174ریال کشف شد. ارزش کل بازاری صندوق آرمان پرند مپنا با توجه به کشف قیمت روز پذیره‌نویسی بیش از 28هزار میلیارد ریال است.

 

 

ارسال نظر