حرکت بورس به سمت شفافیت بیشتر

۱۳۹۶/۰۸/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۶۲۴
حرکت بورس به سمت شفافیت بیشتر

گروه بورس|

باتوجه به افزایش تعداد شعب بانک‌های صادرکننده واحدهای سرمایه‌گذاری و همچنین تعداد و مبلغ صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نظارت مستقیم سازمان بورس و اوراق بهادار بر عملکرد مدیران ثبت صندوق‌ها برای حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران ضروری است و بر همین اساس صدور و ابطال الکترونیکی واحدهای سرمایه‌گذاری در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت. علی سعیدی عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: گستردگی حوزه جغرافیایی و تعداد شعب بانک‌ها و نظارت غیرمستقیم سازمان بر آن شعب، از دلایل اصلی اجرای حذف بانک‌ها از چرخه صدور واحدهای سرمایه‌گذاری بود. وی با بیان اینکه در گذشته برخی مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری که بیش از نیمی از دارایی‌های تحت مدیریت کل صندوق‌ها را اداره می‌کنند، زیرساخت‌های الکترونیکی جهت صدور و ابطال، بدون نیاز به مراجعه حضوری به دفتر مدیر صندوق یا شعب بانک را فراهم کردند، افزود: این امر باعث تسهیل در صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری و امکان نظارت مناسب‌تر برای سازمان بر عملکرد مدیران را فراهم کرده است. معاون رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، افزود: در حال حاضر بیش از 50درصد تعداد صدور و ابطال توسط مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد که از طریق زیرساخت الکترونیکی تهیه شده برای این منظور انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مشتریان این صندوق‌ها نیازی به حضور در شعب بانک یا مراجعه حضوری به مدیر را ندارند و دریافت و پرداخت از طریق زیرساخت الکترونیکی ایجاد شده توسط مدیران سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد. معاون رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، تاکید کرد: پیش‌بینی سازمان این است که الباقی مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز از این زیرساخت الکترونیکی استفاده کنند. علی سعیدی با اشاره به اینکه در حال حاضر امکان ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری توسط شعب بانک میسر است، در گفت‌وگو با سنا، بیان کرد: این امر در جهت تسهیل شرایط برای ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری برای سرمایه‌گذاران که از طریق شعب بانک صورت گرفته درنظر گرفته شده است. عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: با مذاکراتی که با بانک مرکزی انجام می‌شود، در صورت ایجاد مکانیسم نظارتی مناسب، صدور و ابطال از طریق بانک‌ها و شعب منتخب آنها که زیرساخت الکترونیکی لازم را برای صدور و ابطال فراهم و توسط بانک مربوطه معرفی شده‌اند، امکان‌پذیر خواهد شد.

 لزوم ارائه گزارش براساس IFRS

و استاندارد ملی ایران

جانشین رییس سازمان بورس در امور بین‌الملل می‌گوید: رفتن ایران به سمت استاندارد گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS) پیام روشن از طرف ایران به سمت فعالان بازارهای بین‌الملل است. رعایت این استاندارد می‌گوید که بازار سرمایه ایران می‌خواهد شفاف باشد و با زبان مشترک با سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه خارجی صحبت کند.

بهادر بیژنی در پاسخ به این سوال که آیا عدم تنظیم صورت‌های مالی شرکت‌ها تا پایان وقت معینی که سازمان بورس مشخص کرده بود (پایان آبان ماه جاری) باعث می‌شود که قراردادهای احتمالی ایران با شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی به تعویق بیفتد؟ گفت: رفتن به سمت استاندارد IFRS از تصمیماتی بود که در چارچوب شفاف‌سازی بین‌المللی توسط سازمان بورس انجام شد و ما واقعا احتیاج داریم که در حوزه IFRS به صورت جدی وارد عمل شویم. یکی از اتفاقات مهم خود این تصمیم ایران بود و خوشحالیم که این اتفاق افتاد.

وی افزود: اگر به سایت IFRS سر بزنید، می‌بینید که ایران به‌عنوان یکی از کشورهایی است که خود را متعهد به اجرای IFRS کرده است. این موضوع پیام مهمی را به سرمایه‌گذاران و فعالان بین‌المللی که بازار سرمایه ایران برای‌شان جذاب است، دارد و آن این است که ما می‌خواهیم به زبان مشترک بین‌المللی نیز با خارجی‌ها کار کنیم.

بیژنی ادامه داد: اینکه این موضوع تا امروز چه حد اجرا شده و می‌شود، یک بحث است و اینکه ما به سمت این استاندارد رفتیم و باید می‌رفتیم، موضوع دیگری است. جانشین رییس سازمان بورس در امور بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: البته برای اینکه این استاندارد در ایران اجرایی شود، لازم است مقداری صبورتر باشیم. در حال حاضر شرکت‌هایی که به آنها ابلاغ شده که صورت‌های مالی خود را به‌صورت IFRS گزارشگری کنند، هم باید براساس IFRS صورت‌های مالی خود را تعیین کنند و هم براساس استاندارد ملی ایران، با این حال شرکت‌ها به‌تدریج با IFRS آشنایی بیشتری پیدا می‌کنند. علاوه بر این از طرفی سازمان بورس دوره‌هایی برای آشنایی با IFRS گذاشته است ولی به هر حال اینکه ما به سمت این استاندارد جهانی رفتیم و خود را متعهد کردیم، پیام روشنی از سوی فعالان بازارهای بین‌الملل است که بازار سرمایه ایران می‌خواهد شفاف باشد و با زبان مشترک استاندارد بین‌المللی با سرمایه‌گذاران و فعالان بازار سرمایه خارجی صحبت کند.

بیژنی در پاسخ به اینکه آیا مهمانانی که برای شرکت در نمایشگاه بورس کیش حضور داشتند، از سرمایه‌گذاران خارجی بودند که تعامل با آنها منجر به عقد قرارداد شود؟ گفت: طیفی از مهمانان کنفرانس جزو سرمایه‌گذاران بالقوه خارجی بودند ولی طیف قابل‌توجهی از آنها همکاران ما از نهادهای ناظر و بورس‌ها بودند، همچنین کسانی بودند که می‌خواستند با نهادهای مالی ما همکاری کنند. یعنی در واقع این میهمانان تلفیقی از فعالان بین‌المللی و فعالان بازار سرمایه ایران بودند.

وی ادامه داد: در این کنفرانس، هدف این بود که دوستان خارجی را در جریان تحولات بازار سرمایه ایران قرار دهیم و در مورد امکانات سرمایه‌گذاری و امکان‌سنجی مشارکت‌های مالی با آنها وارد مذاکره شویم.

بیژنی افزود: یکی از پلتفرم‌های مشترک ما، پروژه مشترک بین بورس کالای ایران و بورس‌های کالایی هند است که موافقتنامه‌یی بین بورس کالای ایران و بورس کالای هند امضا شد. کارهای این پروژه بسیار مهم از حدود هفت ماه پیش شروع شده و نهاد ناظر ایران و نهاد بازار سرمایه هند موافقتنامه‌یی امضا کردند پیرو موضوعاتی که در چارچوب موافقتنامه بود، باعث شد ما پروژه‌یی را به صورت اجرایی انجام دهیم.  

 

 

ارسال نظر