احساس رضایت فعالان اقتصادی از مکانیسم بورس کالا

۱۳۹۶/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۳۷۰

گروه بورس|

 درهفته گذشته رویدادهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران رخ داد که برگزاری چهارمین نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۷ و امضای تفاهمنامه همکاری میان بورس کالای ایران و هند از مهم‌ترین آنها بود؛ همچنین در هفته گذشته معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز از فروش گندم تولید داخل از طریق بورس کالای ایران در سال آینده خبر داد.

به گزارش «تعادل» در هفته گذشته رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان کرمان اعلام کرد: عرضه پرحجم پسته در بورس کالا، بازار را قابل پیش بینی می‌کند. طبیب‌زاده گفت: با عرضه پسته در بورس کالا می‌توان اطمینان داشت که هر نوع پسته با هر نوع کیفیت در سطح کشور و منطقه چه بهایی دارد و این قیمت ملاک انجام معاملات حتی در خارج از بورس کالا شده و تشویش و نگرانی‌ها را خواهد زدود.

به گفته رییس اتاق بازرگانی کرمان عرضه این محصول در بورس کالا نه‌تنها قیمت را شفاف می‌کند و انسجامی در بازار داخل به وجود می‌آورد بلکه فضایی را فراهم می‌کند که بازیگران این بازار می‌توانند فعالیت‌های پسته را پیش‌بینی کنند در حالی که اکنون نمی‌توانند این کار را انجام دهند.

 بزرگ‌ترین خواسته باغداران پسته

در همین حال یدالله سلطان‌زاده تولید‌کننده پسته با بیان اینکه بورس کالا شفافیت معاملاتی را می‌تواند در پی داشته باشد، معتقد بود که در حال حاضر گروه‌های خاص روند قیمت‌گذاری پسته را در دست دارند؛ البته حضور این افراد تنها محدود به محصول پسته نبوده و در همه بخش‌های کشاورزی قابل مشاهده است که امیدواریم بورس بتواند در مقابل این گروه‌ها بایستد. این تولیدکننده پسته در استان کرمان با ابراز ناراحتی از مشکلات بازار سنتی پسته و نبودن شفافیت در آن، اظهار کرد: دلالان و واسطه‌ها در حالی بخش زیادی از سود باغداران را به دست می‌آورند که زحمت اصلی بر دوش باغدار است. دراین شرایط بورس کالا هم پا به میدان گذاشته و وعده حذف دلالان را ارائه کرده است.

سلطان‌زاده با بیان اینکه بورس کالا شفافیت معاملاتی را می‌تواند در پی داشته باشد، گفت: در حال حاضر گروه‌های خاص روند قیمت‌گذاری پسته را در دست دارند؛ البته حضور این افراد تنها محدود به محصول پسته نبوده و در همه بخش‌های کشاورزی قابل مشاهده است که امیدواریم بورس بتواند در مقابل این گروه‌ها بایستد. سلطان‌زاده تاکید کرد: عرضه پسته در بورس کالا طرح جدیدی است که تجربه آن را نداشته ایم؛ اما بزرگ‌ترین خواسته ما باغداران پسته ایجاد بازاری سالم با مدیریت درست است تا منافع حاصل از زحمت باغداران عاید افراد و گروه‌های خاص نشود.

 مزایای عضویت در بورس کالا

در همین حال در رویداد‌های برجسته هفته قبل به اظهارات معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان غربی می‌رسیم که عنوان کرد: واحدهای تولیدی با عضویت در بورس کالا علاوه بر استفاده از مزایای مختلف آن، امکان تهیه مواد اولیه مورد نیاز با شرایط و قیمت‌های شفاف و پایین را نیز خواهند داشت.

منوچهر خوفی با اشاره به امضای تفاهم‌نامه مشترک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با شرکت بورس کالای ایران و صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک، اظهار کرد: حضور بنگاه‌ها در بازار بورس به فروش محصولات صنایع کوچک و متوسط بدون واسطه کمک خواهد کرد، اایجاد تحرک و رونق در صنایع از مزایای دیگر بازار سرمایه است و تامین مواد اولیه از طریق بورس منجر به حذف واسطه‌ها و دلال‌ها شده و در کاهش قیمت تمام شده تولید نقش بسزایی خواهد داشت.

 مبنایی قابل اعتماد برای قیمت سکه

از سوی دیگر حبیب رضا حدادی مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید در خصوص تبدیل صندوق‌های کالایی و گواهی سپرده سکه طلا به مرجعیت قیمت‌گذاری در بازار گفت: از آنجایی که بحث قیمت‌گذاری در بازار سرمایه مسبوق به سابقه بوده و مردم و به خصوص سرمایه‌گذاران به درستی با این قسمت آشنایی دارند، می‌توانند در قیمت‌گذاری به عنوان اطلاعات کافی به آن تکیه کرده و براساس آن نسبت به برنامه‌ریزی‌های خود در زمینه سرمایه‌گذاری اقدام کنند. وی افزود: به دلیل عدم هماهنگی‌هایی که در بازار فیزیکی وجود دارد، بازاری نهادینه که مورد وثوق و اعتماد همگی فعالان بازار سکه طلا باشد، وجود نداشته و راه‌اندازی این صندوق‌ها با پرتفویی متشکل از گواهی سپرده، می‌تواند به ایجاد بازاری نهادینه کمک کند.

وی ادامه داد: بازار گواهی سپرده سکه و صندوق سرمایه‌گذاری طلا در بورس کالا می‌تواند محلی قابل اطمینان برای تعیین قیمت‌ها و مبنایی برای انجام معاملات فیزیکی سکه باشد. حدادی چشم‌انداز این صندوق‌ها را از بابت استقبال سرمایه‌گذاران امیدوارکننده دانست و تاکید کرد: در حال حاضر در بانک مرکزی این نتیجه حاصل شده که باید بازاری متناسب با بازار پول داشته باشیم. زیرا اگر بازار پول به درستی کار خود را انجام دهد، سایر بازارها نیز می‌توانند در همان راستا به یک استاندارد لازم دست یابند.

 خوراک تحلیلگران بازار سهام

در میان اخبار و تحلیل‌های هفته گذشته تحلیل یک کارشناس ارشد بازار سرمایه در خصوص تاثیرپذیری روند معاملات سهام از معاملات بورس کالا قابل تامل بود. وی اظهار کرد: بورس کالا با اهداف بزرگ و مهمی در اقتصاد ایران راه‌اندازی شده است که یکی از اهداف اصلی، حذف معضل سهمیه بندی‌ها و معاملات حواله‌یی و غیرشفاف بود که در بخش فلزات و پتروشیمی بازار رقابتی بورس کالا توانست معاملات حواله‌یی را از بین ببرد. محمد جنانی افزود: بر همین اساس، بازار سهام و فعالان آن به این جمع‌بندی رسیدند که می‌توانند برای تحلیل بهتر وضعیت شرکت‌ها، تحرکات معاملات در بورس کالا را زیرنظر داشته باشند.

وی با بیان اینکه روند قیمت‌ها و حجم معاملات در بورس کالا روی سهام شرکت‌های عرضه‌کننده حاضر در بورس اثرگذار است، گفت: این تاثیرپذیری به ویژه در گروه‌های صنعتی و فلزی بیشتر قابل مشاهده است. در بخش پتروشیمی نیز این رویه شکل گرفته، اما می‌تواند پررنگ‌تر شود؛ بطوری که با انجام معاملات کلیه محصولات پتروشیمی‌ها در بورس کالا شاهد اعمال اثر مستقیم تحولات بورس کالا بر روند قیمتی سهام آنها نیز باشیم.

 

 

ارسال نظر