قدرت بیشتر عرضه بر تقاضا در بازار سهام

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۴۲

گروه بورس

معامله‌گران بورس تهران روز گذشته همزمان با تداوم بازارگردانی سهام در برخی سهم‌های حامی نماگر بورس شاهد غلبه عرضه بر تقاضای سهام از سوی معامله‌گران حقیقی بود در این بین گروه خودرویی‌ با اقبال خریداران سهام روبه‌رو شد.

به گزارش«تعادل» شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران(تدپیکس) در پایان معاملات روز گذشته دوشنبه 8 آبان ماه 96 با افزایش 60 واحدی روی رقم 87هزار و 477واحد ایستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 11واحدی عدد 17هزار و 440واحد را به نمایش گذاشت. بر این اساس روز گذشته بورس تهران درحالی زیر سایه معاملات کد به کد و انتقالی بازارگردان‌های حامی معامله‌گران بورس شاهد غلبه عرضه بر تقاضای سهام در اغلب نمادهای معاملاتی به ویژه میان بازار دومی‌ها و شرکت‌های برخوردار از سرمایه پایین بود که گروه خودرویی‌ها و قطعه‌سازها با اقبال خریداران اغلب حقیقی سهام روبه‌رو شد. روز گذشته در گروه فلزات اساسی نیز فولادی‌ها درحالی شاهد عرضه پرحجم سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی بودند که بازارگردان‌های حقوقی در دامنه نوسان منفی فرصتی برای جمع‌آوری سهام پیدا کردند و گروه پالایشی‌ها نیز همزمان با آغاز به کار بازارهای جهانی و رفت و برگشت قیمت جهانی نفت خام به قیمت‌های قبلی دوباره با معاملات متعادل در این گروه روبه‌رو شدند. در گروه بانک‌ها نیز اگرچه این روزها زمزمه تغییر مدیران بانکی ازجمله در بانک‌های ملت، مسکن، رفاه و بانک ملی ایران مطرح شده اما نکته قابل تامل اینکه طولانی شدن توقف نماد معاملاتی بیش از 6 ناشر بانکی، لزوم بازنگری در قوانین و چارچوب‌ جاری در بازار سرمایه کشور در مورد عملکرد ناشران و توقف و بازگشایی نمادهای معاملاتی در میان تابلوهای برتر این بازار را یادآور شد.

 آیفکس در قله تاریخی

از سوی دیگر میانه هفته معاملاتی جاری بازار فرابورس ایران شاهد مبادله نزدیک به 285میلیون ورقه بهادار به ارزش یک‌هزار و 818 میلیارد ریال بود که نسبت به روز گذشته از افزایش حجم و ارزش معاملات حکایت داشت. بر این اساس دوشنبه هشتم آبان ماه به موازات دادوستدهای انجام شده در بازارها همچنین شاهد چندین توقف و بازگشایی نماد و اعلام تاریخ توقف نماد معاملاتی اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب2» بودیم. در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس هم که شنبه هفته آینده مورخ 13 آبان ماه نماد اسناد خزانه اسلامی در نماد «سخاب2» برای واریز وجه اسمی این اوراق در سررسید متوقف می‌شود، سرمایه‌گذاران 987هزار ورقه را به ارزش 962میلیارد ریال دست به دست کردند. در نهایت شاخص کل فرابورس با رشد نزدیک به 9واحدی در قله تاریخی خود یعنی ارتفاع 969واحدی ایستاد. نمادهایی از گروه‌های پالایشی و پتروشیمی یعنی«مارون»، «شراز» و «خراسان» و نیز 3نماد از گروه عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم به نام‌های«بمپنا»، «دماوند» و «بکهنوج» بیشترین تاثیر مثبت بر آیفکس را در معاملات روز گذشته رقم زدند.

 

ارسال نظر