در کنار نمایشگاه زیرساخت‌های بورس را سامان دهید

۱۳۹۶/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۱۴۱
در کنار نمایشگاه زیرساخت‌های بورس را سامان دهید

گروه بورس  مسعود کریمی  

روز‌ دوشنبه نخستین روز‌ کاری چهارمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی با حضور تعداد قابل‌ملاحظه‌یی از شرکت‌‌های داخلی و خارجی در جزیره کیش برگزار شد. به‌طور کلی هدف از برگزاری نمایشگاه در هر حوزه‌یی ایجاد تعامل، ارتباط، جذب سرمایه‌گذار و... در راستای فعالیت‌های کاری هر شرکتی است. بر این اساس و مطابق با آمار‌های موجود در کیش اینوکس 2017 بیش از 45مهمان خارجی حضور دارند که بسیاری از فرصت‌های ایران را به دنیا معرفی خواهند کرد اما نباید این نکته را فراموش کرد که کاراترین نمایشگاه برای کلیت فرآیند جذب سرمایه‌گذار خارجی در صورتی که زیرساخت‌های لازم داخلی فراهم نباشد، موثر نخواهد بود. چراکه در حال حاضر با مشکلاتی ازقبیل نبود استاندارد‌‌های بین‌المللی گزارشگری مالی (IFRS) ‌یا حسابی تحت عنوان کاستودین جهت امنیت سرمایه‌گذاری و ... دست و پنجه نرم می‌کنیم. بر این اساس، پیش‌بینی ‌می‌شود باتوجه به حضور مقامات ارشد اقتصادی، مالی، سیاسی و سرمایه‌گذاران کشورهایی ازجمله انگلستان، سوییس، لوکزامبورگ، آلمان، ترکیه، فرانسه، کره‌جنوبی، هند، اندونزی و... بتوانیم شاهد رویداد‌‌هایی تازه در راستای توسعه و تعمیق بازار سرمایه باشیم. از همین رو، «تعادل» در گفت‌وگو با حامد ستاک کارشناس ارشد بازار سرمایه به بررسی اهداف و ابعاد برگزاری نمایشگاه کیش پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

 ارزیابی مثبت از حضور سرمایه‌گذاران خارجی

در همین حال، حامد ستاک کارشناس ار‌شد بازار سرمایه درخصوص نمایشگاه کیش عنوان کرد: به‌طور کلی نمایشگا‌ه‌ها در مناطق مختلف کارکرد‌های متفاوتی دارند. در همین حال، برخی نمایشگاه‌ها مانند نمایشگا‌ه‌هایی که در مناطق مرزی و جزایر برگزار می‌شوند، بیشتر با هدف جذب سرمایه‌گذاران خارجی و سرمایه‌گذاران نهادی فعالیت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به چنین‌ اهدافی ابتدا ‌باید زیرساخت‌هایی لازم مهیا شوند تا در مرحله بعد بتوان آمادگی جذب سرمایه‌ خارجی را داشت.

این تحلیلگر بازار سرمایه اذعان کرد: درخصوص بورس ایران شاید هنوز الفبای اولیه جذب سرمایه‌گذار خارجی را مهیا نکرده باشیم و بستر مناسب برای چنین سرمایه‌یی از طریق داشتن تمامی قوانین، مقررات، فرم‌ها، سایت‌‌ها، تحلیل‌ها، صورت‌های مالی به زبان‌های بین‌المللی و... تاکنون فراهم نشده است.

حامد ستاک بیان کرد: صورت‌های مالی داخلی باید طبق صورت‌های مالی‌ای که زبان مشترک شرکت‌های بزرگ تمام دنیاست، تهیه شود.

وی افزود: در مرحله نخست نباید انتظار داشت که سرمایه‌گذار خارجی از شرکت‌های داخلی کوچک اقدام به سرمایه‌گذاری کند، چراکه معمولا شرکت‌های کوچک پیرو شرکت‌های بزرگ‌تر هستند و از آنها الگو‌برداری می‌کنند.

این کارشناس ار‌شد بازار سرمایه تصریح کرد: در حال حاضر برخی شرکت‌های بزرگ داخلی صورت‌های مالی خود را براساس استاندارد‌های بین‌المللی گزارش‌گری مالی (IFRS) ‌تهیه‌ می‌کنند.

این تحلیلگر بازار سرمایه اظهار کرد: در حال حاضر منبعی که سرمایه‌گذاران برای دیدن قیمت‌ سهم‌ها به آن رجوع می‌کنند هر چند وقت‌ یک‌بار یا به‌عنوان مثال پس از هر عر‌ضه‌ اولیه‌یی به دلیل اینکه تعداد زیادی از کاربران وارد آن می‌شوند کاملا از دسترس خارج می‌شود.

 حامد ستاک بیان کرد: مشاهده می‌شود که چنین منبعی کارکرد لازم برای سرمایه‌گذاران داخلی را در روز‌های شلوغ ندارد. در همین حال باید یک‌سری از زیرساختار‌های ضروری برای سرمایه‌گذار‌ان خارجی را در بازار سرمایه فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه موازات با فراهم کردن زیرساخت‌‌های لازم، به‌طور قطع می‌تواند کارکرد واقعی خود را در بورس ایران به نمایش بگذارد.

این کارشناس ار‌شد بازار سرمایه عنوان کرد: از طرفی، اگر زیرساخت‌‌ها مهیا نباشد حتی در صورتی که برگزاری نمایشگاه به صورت 100 درصد بازدهی داشته باشد اما درنهایت منجر به نتیجه مطلوب نخواهد شد. حامد ستاک اذعان داشت: زمان برگزاری نمایشگاه باید تداخلی با روز‌های کاری بورس نداشته باشد چراکه قسمتی از مراجعه‌کنندگان را فعالان داخلی بازار سرمایه تشکیل می‌دهند. در صورتی که چنین تداخلی بین روز‌های معاملاتی و نمایشگاه وجود داشته باشد، نمایشگاه رونق لازم را نخواهد داشت.

 این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به حضور سرمایه‌گذاران خارجی در چهارمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی عنوان کرد: حضور سرمایه‌گذاران خارجی در نمایشگاه کیش به‌طور کلی مناسب و مثبت ارزیابی می‌شود. در همین حال، معمولا فرآیند سرمایه‌گذاری افراد خارجی پس از حضور مدیران ارشد، بحث‌های کارشناسی، ارزیابی ابعاد مختلف و... صورت می‌گیرد.

وی ابراز کرد: درصورتی که مهمانان افراد تصمیم‌گیر باشند، به‌طور قطع پس از برگزاری نمایشگاه در صورتی که شرایط را مطلوب ارزیابی کنند، می‌توان امیدوار به ورود سرمایه‌گذار خارجی بود. این کارشناس ار‌شد بازار سرمایه درخصوص برگزاری نمایشگا‌ه‌های گذشته و تاثیر آنها نیز اذعان کرد: به‌طور کلی سرمایه به سمتی حرکت می‌کند که بازدهی نسبتا امنی داشته باشد. این در حالی است که، هر اندازه که تبلیغ کنیم یا نمایشگاه برگزار کنیم، سرمایه‌های بزرگ غالبا به صورت علمی، همرا با تحقیق و ارزش‌گذاری ورود پیدا می‌کنند.

 حامد ستاک درخصوص اینکه نمایشگاه‌هایی که در گذشته برگزار شدند آیا به اهداف تعیین شده رسیده‌اند یا خیر نیز گفت: متاسفانه هیچ تحقیق علمی در این زمینه که آیا سرمایه‌گذاران داخلی یا خارجی پس از برگزاری نمایشگاه افزایش پیدا کرده‌اند یا خیر، صورت نگرفته است.

این تحلیلگر بازار سرمایه افزود: سرمایه‌گذار بیشتر با هدف کسب بازدهی وارد بازار می‌شود. در عین حال، هر اندازه که بازار امنیت سرمایه‌گذاری لازم (سیستم‌های معاملاتی، زیرساخت‌ها، منابع ارائه‌دهنده اطلاعات سهم‌ها و تحلیل‌ها، دسترسی آزاد به صورت‌‌های مالی با استاندارد‌های بین‌المللی و...) را نداشته باشد، سرمایه‌گذار خارجی سردرگم خواهد شد و اقدام به سرمایه‌گذاری هم در اکثر مواقع نخواهد کرد.

این کارشناس ار‌شد بازار سرمایه گفت: رفع این عوامل منوط بر فرآیندی علمی است به‌گونه‌یی که از متخصصان این حوزه که دارای تحصیلاتی در همین راستا هستند، استفاده شود.

وی درخصوص هزینه‌های زیاد نمایشگاه برای شرکت‌ها نیز اظهار کرد: نمایشگاهی که خروجی داشته باشد و شرکت‌ها پس از حضور در نمایشگاه شاهد تغییراتی در سطح عملیاتی خود باشند، به‌طور قطع باعث می‌شود که خود شرکت‌ها تمایل به حضور در نمایشگاه‌های بعدی هم داشته باشند.

حامد ستاک تصریح کرد: خیلی از نمایشگا‌ه‌های خوب بین‌المللی از سایر کشور‌ها مراجعه‌کننده دارند به‌طوری که در یک زمان محدود کلیت فضای نمایشگاه پر می‌شود.

وی اظهار کرد: نمایشگاه‌های داخلی بیشتر به این صورت است که برگزارکننده از شرکت‌ها برای رونق بیشتر نمایشگاه، درخواست حضور می‌کند و برخی شرکت‌ها‌ رغبتی برای حضور و تخصیص بودجه برای این مهم ندارند و این اتفاق به نوعی نشان‌دهنده این امر است که نمایشگاه متاسفانه بازدهی لازم را ندارد و فعالان در چنین نمایشگاه‌هایی بیشتر به دید و بازدید یکدیگر می‌پردازند.

این تحلیلگر بازار سرمایه اذعان کرد: در صورتی که نمایشگاه بازدهی مناسب داشته باشد شرکت‌ها با کمال میل حضور پیدا می‌کنند.

 ارتقای شفافیت در بازار سرمایه

همچنین شاپور محمدی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار کشور در گفت‌وگو با سنا، درخصوص ارزیابی و جمع‌بندی از جلسه وزیر امور اقتصادی و دارایی با ارکان بازار سرمایه گفت: ارکان بازار سرمایه نشست خوبی با وزیر اقتصاد داشتند. وزیر اقتصاد رهنمودهایی برای بازار سرمایه داشت که تلاش می‌شود خواست‌های ایشان برآورده شود و البته فعالان بازار سرمایه نیز درخواست‌هایی داشتند که از طریق کانون‌ها منتقل شد.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه با بخش واقعی اقتصاد همزمان باید مورد حمایت قرار بگیرد، افزود: دولت باید برای افزایش سودآوری بنگاه‌های اقتصادی تلاش کند البته با کمکی که دولت به شرکت‌های تولیدی داشته و حمایت‌هایی که از بخش تولید کشور می‌شود، سودآوری صنایع در حال بهبود است.

محمدی با اشاره به سیاست‌های روشن وزارت اقتصاد افزود: مهم‌ترین سیاست وزارت اقتصاد و دارایی کمک به تامین مالی بخش خصوصی است، در همین راستا نقش بازار سرمایه باید در تامین مالی ارتقا پیدا کند. وی در ادامه با اشاره به اینکه شفافیت یکی دیگر از موارد مورد تاکید وزیر اقتصاد بود، افزود: سازمان بورس وظیفه خودش را ارتقای شفافیت در بازار سرمایه می‌داند که باتوجه به تاکید وزیر اقتصاد بر این مهم، تلاش می‌شود شفافیت بیشتر شود.

به گفته رییس سازمان بورس لایحه اصلاح قوانین بازار سرمایه در حال عبور از مراحل نهایی است و نظرات فعالان بازار سرمایه در حال جمع‌آوری است و به‌زودی در مسیر تصویب قرار خواهد گرفت.

 کیش؛ پیام رسان فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران

سخنگوی سازمان بورس با تاکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ارکان بازار سرمایه جذب و پذیرش شرکت‌های جدید در بازار سرمایه است، افزود: در حوزه‌های مختلف به لحاظ قوانین و مقررات حمایت‌هایی نیاز داریم که البته در این رابطه کمیسیون‌های مختلف مجلس و نمایندگان مجلس از بازار سرمایه حمایت می‌کنند و امید است به‌زودی قوانین اصلاح شود.

سخنگوی سازمان بورس درخصوص برنامه‌های این سازمان در حوزه جذب سرمایه‌گذار خارجی گفت: ما ناگزیر از این هستیم که اقتصاد دنیا را در اقتصاد ایران شریک کنیم و در اقتصاد دنیا نیز سهیم شویم. بازار سرمایه تا امروز نقش خوبی در این روند داشته و بیش از 2 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خارجی از طریق آن جذب شده است.

وی با اشاره به اینکه تغییر عضویت ایران در آیسکو از عضو عادی به ناظر به‌طور جدی در حال پیگیری است، افزود: در زمینه تکنولوژی‌های مالی تفاهمنامه‌های متعددی با کشورهای مختلف داشتیم و امید است بتوانیم سامانه‌های معاملاتی بازار سرمایه را ارتقا دهیم. محمدی با اشاره به اینکه نمایشگاه‌ها و همایش‌ها کمک می‌کنند فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران را به دنیا معرفی کنیم، اظهار کرد: امید است به سرعت این روند در فازهای عملیاتی‌تری قرار بگیرد. وی با اشاره به اینکه از جمله برنامه‌های جذب سرمایه‌گذار خارجی، نمایشگاه بازار سرمایه در کیش است که هر سال برگزار می‌شود، افزود: مخاطبان از 17 کشور با بیش از 45 شرکت‌کننده در این گردهمایی، پیام‌رسان فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران به دنیا خواهند شد.

وی افزود منطقه آزاد کیش به علت سهل بودن ورود و خروج سرمایه‌گذاران خارجی کمک خواهد کرد که این رابطه کاراتر برقرار شود.

این مقام مسوول درخصوص آخرین وضعیت صندوق ارزی گفت: مقررات صندوق ارزی کامل و در هیات‌مدیره سازمان مصوب و ابلاغ شده است. در حال حاضر باید متقاضیان برای راه‌اندازی صندوق ارزی به سازمان بورس درخواست بدهند و سازمان بورس هیچ محدودیتی در این رابطه ندارد.

 تامین مالی پایدار

در همین حال رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه در سال گذشته از طریق بازار سرمایه تامین مالی بسیار مناسبی در صنعت خودرو صورت گرفت، اظهار کرد: «این تامین سرمایه از محل‌های متنوعی مثل افزایش سرمایه، اوراق سلف بورس کالا، انتشار انواع اوراق و پذیرش شرکت‌ها صورت گرفته است.» سخنگوی سازمان بورس، با اشاره به امکان بسیار مناسب بورس کالا برای عرضه خودرو، افزود: باتوجه ‌به امکانی که بورس کالا فراهم آورد، سراتو به‌عنوان نخستین خودرو در بورس کالا عرضه شد و قرار است دنا نیز به‌عنوان دومین محصول خودرویی در بورس کالا عرضه شود.

 

ارسال نظر