واکاوی شرایط ورود خارجی‌ها به بورس تهران

۱۳۹۶/۰۸/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۹۹۰

ورود سرمایه‌گذار خارجی به بازار سرمایه الزامات خاص خود را دارد و طی سال‌های اخیر این بازار در خصوص دستیابی به این الزامات موفقیت‌هایی داشته است. روح‌الله حسینی‌مقدم معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران در خصوص لوازم و اقتضائات حضور در صحنه بین‌المللی عنوان کرد: حضور در بازارهای بین‌المللی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی الزامات خاص خود را دارد که از آن جمله می‌توان به روش قرضی برای فروش سهام شرکت‌ها اشاره کرد. در این روش شرکت‌ها با انتشار انواع اوراق، فاینانس، یوزانس و خط اعتباری می‌توانند در بازارهای جهانی تحرک بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌ها در بازار سرمایه برای استفاده از این ملزومات باید به نکات بسیار مهمی توجه کنند، ادامه داد: نخستین موضوع، استاندارد در گزارشگری مالی است. در این زمینه شرکت‌ها باید بتوانند از زبان‌های استاندارد بین‌المللی که قابل درک برای سرمایه‌گذار خارجی است، استفاده کنند. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران دومین موضوع در جذب سرمایه‌گذار خارجی را موضوع رتبه اعتباری شرکت‌ها دانست و گفت: چنانچه شرکتی بخواهد اوراق قرضه یا اوراق بهادار با درآمد ثابت منتشر کند مسلما باید از رتبه اعتباری برخوردار باشد. وی افزود: رتبه اعتباری تاکنون برای شرکت‌های ما تعریف نشده است که برای دریافت رتبه خود باید سراغ موسسات اعتبارسنجی بروند. اگر شرکت‌ها تمایل به جذب سرمایه با هزینه اندک داشته باشند، قاعدتا باید سراغ موسسات رتبه‌بندی معتبر بروند.

حسینی‌مقدم همچنین تصریح کرد: از دیگر موارد، الزام شرکت‌ها به نظام حاکمیت شرکتی است. در این مسیر شرکت‌ها می‌توانند برای همکاری‌های بیشتر بین‌المللی، نظام حاکمیت شرکتی را پیاده‌سازی کنند. وی به سنا گفت: بخش‌های اصلی نظام راهبری شرکتی یا حاکمیت شرکتی در بسیاری از قوانین اقتصادی مانند قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری آمده است. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس تهران همچنین گفت: از دید سرمایه‌گذار خارجی، بسیار با اهمیت است که اطمینان لازم برای رعایت حقوق تمام ذی‌نفعان رعایت شود. در این خصوص نزدیک‌تر شدن به قوانین بین‌المللی می‌تواند فضایی را ایجاد کند تا سرمایه‌گذار خارجی با اطمینان بیشتری به بازار ایران بیاید. حسینی‌مقدم همچنین در خصوص جایگاه ایران در جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیان کرد: در حال حاضر ایران در میان 20 اقتصاد برتر دنیا قرار دارد. به همین دلیل بسیاری از سرمایه‌گذاران خارجی و اقتصادهای بین‌المللی با توجه به شرایط رکودی دنیا به دنبال بازاری برای عرضه فعالیت و خدمات هستند. وی افزود: در حال حاضر بسیاری از اقتصادهای بزرگ اروپا مانند آلمان و فرانسه، اقتصادهای شرق آسیا مانند کره‌جنوبی و ژاپن به شیوه‌های مختلف تمایل خود را برای حضور در ایران نشان داده‌اند. حسینی‌مقدم همچنین بیان کرد: متاسفانه در حوزه جذب سرمایه‌گذار خارجی نتوانسته‌ایم از پتانسیل‌هایی که وجود دارد، استفاده کنیم، به همین منظور شرکت‌ها باید برای ارتباط با سرمایه‌گذار بین‌المللی خودشان را آماده و تجهیز کنند. وی در ادامه گفت: امروزه برای ارتباط گرفتن با شرکت‌های بین‌المللی صرفا استفاده از تسهیلات ارائه شده از سوی دولت‌ها مطرح نیست. در این زمینه خود شرکت‌ها و بنگاه‌ها باید بسترهای لازم را برای این همکاری‌ها آماده کنند. حسینی‌مقدم همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص بسترهای لازم برای آماده شدن بازار سرمایه در جذب سرمایه‌گذار خارجی اینچنین گفت: چند نکته به صورت ذاتی شرایط آماده‌یی را برای جذب سرمایه‌گذار خارجی فراهم کرده است. مورد اول اقتصاد کشور است که سال‌هاست سرمایه‌گذاری زیرساختی و اساسی در آن صورت نگرفته است. وی در توضیح این مطلب گفت: در سال‌های اخیر دولت‌ها تمام منابع کسب شده را در هزینه‌های جاری صرف کرده‌اند، به همین دلیل نقدینگی لازم جهت ارتقای زیرساخت‌ها به وجود نیامده است. لذا این نخستین بستر برای جذب سرمایه‌گذار خارجی است. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس با اشاره به اینکه موضوع دوم فعالیت شرکت‌هایی است که در ایران هستند، ابراز داشت: شرکت‌های زیادی در ایران وجود دارند که می‌توانند در جذب سرمایه‌گذار خارجی یک پتانسیل محسوب شوند. برخی از این شرکت‌ها در حال حاضر محصولات استراتژی بسیار مهمی را تولید می‌کنند. حسینی‌مقدم در تشریح این موضوع گفت: برخی شرکت‌های ایرانی با فعالیت‌هایی که دارند، می‌توانند بازار بزرگ منطقه را در اختیار بگیرند. قاعدتا از دید سرمایه‌گذار خارجی این یک مزیت بسیار بزرگ است که در بازاری فعالیت کند که پتانسیل عرضه محصولات به سایر کشورها را داشته باشد. وی ادامه داد: شاید بتوان گفت همه موارد فوق‌الذکر مزیت‌های ذاتی در ایران و اقتصاد کشور است، با وجود این برای جذب سرمایه‌گذار خارجی بسترهای لازم را باید فراهم کنیم. حسینی‌مقدم در خصوص بسترهای لازم نیز گفت: برای جذب این سرمایه‌گذاران نیاز به قوانین محکمی است که بتواند اطمینان لازم را به سرمایه‌گذار خارجی بدهد. آنها باید مطمئن شوند، سرمایه‌گذاری در ایران اگر ریسکی دارد مربوط به مقوله کسب و کار است.

 

ارسال نظر