روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۸/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۸۳۸

 نگاهی به عملکرد بورس تهران: شرکت بورس و اوراق بهادار تهران پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 96 را حسابرسی نشده و با سرمایه معادل یک‌هزار و 250میلیارد ریال منتشر کرد. همچنین این شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 96 را مبلغ 247 ریال اعلام کرد و طی 6ماهه نخست امسال مبلغ 38ریال سود به ازای هر سهم اختصاص داد و به 15درصد از پیش‌بینی‌هایش رسید. گفتنی است، این شرکت در 6ماهه نخست سال مالی 95 با اختصاص مبلغ 94ریال سود به ازای هر سهم معادل 45درصد از پیش‌بینی‌هایش را محقق کرده بود. بر اساس صورت‌های مالی منتشر شده از سوی این شرکت سود خالص 6ماهه نخست امسال نیز مبلغ 62 میلیارد و 754میلیون ریال و سود خالص هر سهم مبلغ 50ریال اعلام شده است در حالی که سود خالص هر سهم در 6ماهه سال مالی 95 مبلغ 113 ریال بوده است. افزون بر این، به سود خالص هر سهم نیز سود انباشته ابتدای سال اضافه شد و در نهایت مبلغ 264میلیارد و 195میلیون ریال سود انباشته پایان دوره در حساب‌های این شرکت منظور شد.

 پوشش پیش‌بینی‌های پتروشیمی اراک: شرکت پتروشیمی شازند پیش‌بینی عملکرد سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 96 را حسابرسی نشده و با سرمایه ثبت شده معادل 5هزار و 40میلیارد ریال منتشر کرد. همچنین این شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 29 اسفندماه 96 را مبلغ 532 ریال اعلام کرده است و طی دوره 6 ماهه با اختصاص 277ریال سود به ازای هر سهم معادل 52درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش داد که در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل معادل 10 درصد افزایش یافت. گفتنی است، این شرکت در دوره 6ماهه مشابه سال مالی قبل مبلغ 252ریال سود به ازای هر سهم کنار گذاشت و به 33درصد از پیش‌بینی‌هایش رسید.

 «شبهرن» 8هزار میلیون ریال کالا فروخت: شرکت نفت بهران با سرمایه ثبت شده 2هزار میلیون ریال گزارش فعالیت ماهانه یک‌ماهه منتهی به پایان مهر ماه امسال را منتشر کرد. همچنین این شرکت در مهرماه امسال 37هزار و 128مترمکعب انواع محصول را تولید کرده که در این میان انواع روانکار بیشترین حجم تولید را داشته است. بر این اساس، مبلغ فروش این شرکت در مهرماه یک هزار و 525 میلیارد و 50 میلیون ریال بوده است. همچنین نفت بهران از ابتدای سال جاری تا پایان مهر 231 هزار و 604 مترمکعب انواع محصول تولید کرده است. این در حالی است که مبلغ فروش این شرکت در این 7 ماهه 8هزار و 181 میلیارد و 912 میلیون ریال بوده است.

 بطر صادراتی در صدر تولید «کگاز»: شرکت شیشه و گاز با سرمایه ثبت شده 250هزار میلیارد ریال گزارش فعالیت ماهانه یک‌ماهه منتهی به پایان مهر ماه امسال را منتشر کرد. همچنین این شرکت در مهرماه امسال 10میلیون و 694هزار انواع محصول را تولید کرده که در این میان بطر صادراتی بیشترین حجم تولید را داشته است. علاوه بر این مبلغ فروش این شرکت در مهرماه 32میلیارد و 793میلیون ریال بوده است. همچنین شیشه و گاز از ابتدای سال جاری تا پایان مهرماه 86میلیون و 951هزار انواع محصول تولید کرده است. بر اساس این گزارش، مبلغ فروش این شرکت در این 7ماهه 302میلیارد و 898 میلیون ریال بوده است.

 مفهوم EPS در عملکرد بیمه‌ای‌ها: در شرکت‌های تولیدی در حالت عادی، رشد فروش متناظر با رشد سودآوری است در حالی که برای شرکت‌های صنعت بیمه رشد فروش الزاما متناظر با رشد EPS نیست و مولفه‌های مرتبط با بحث ذخایر، خسارت‌ها و توان سودسازی نیز در این بین دخیل هستند. شاهد این مدعا را می‌توان در مجامع برخی شرکت‌های بیمه در سنوات قبل دید که با وجود آنکه EPS بالایی هم ساخته بودند، نتوانستند در مجمع سود مناسبی بین سهامداران توزیع کنند. علیرضا ابراهیم‌پور مدیرعامل بیمه‌ ملت با تاکید بر اینکه تعدیل منفی EPS به معنای خراب شدن اوضاع شرکت نیست، بیان کرد: به عنوان یک کارشناس صنعت بیمه به تحلیلگران بورسی توصیه می‌کنم در تحلیل شرکت‌های بیمه به کیفیت پرتفوی بیمه‌یی و کیفیت سود محقق شده توجه داشته باشند و حتی تعدیل منفی EPS را برای یک شرکت بیمه‌یی به عنوان یک نقطه ضعف تلقی نکنند، چراکه مفهوم این تعدیل می‌تواند حرکت در جهت واقعی شدن و باکیفیت شدن سود باشد. وی افزود: بیمه‌ ملت نیز ‌دنبال کارایی بالاتر در کل عملیات بیمه‌گری و سرمایه‌گذاری است و قصد ندارد سودی روی کاغذ بسازد که در مجمع نتواند آن را بین سهامداران تقسیم کند. ابراهیم‌پور عنوان کرد: از نظر عملیات بازار، سهام شرکت بیمه ‌ملت به ‌صورت کامل از طرف سهامداران عمده حمایت می‌شود و از منظر نقدشوندگی سهامداران هیچ مشکلی ندارند. همچنین تمهیدات جدیدی نیز از طرف سهامداران عمده برای روان‌تر شدن معاملات سهام در دست بررسی است که در صورت نهایی شدن در زمان مناسب اعلام خواهد شد. مدیرعامل بیمه ‌ملت ابراز داشت: در مجموعه هیات‌مدیره با یک سیاست کلی اصلاحات لازم را در ترکیب دارایی‌های شرکت اعم از سهام، املاک و مستغلات انجام می‌شود که در نهایت بازده بیشتری از منابع موجود برای سهامداران حاصل شود و با برنامه‌ریزی‌های انجام شده، آثار آن را در طول زمان شاهد خواهیم بود.

 کسب سود «وپخش»: شرکت داروپخش صورت وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها در دوره یک‌ماهه منتهی به 30 مهرماه 96 را با سرمایه 840هزار میلیارد ریال منتشر کرد. همچنین این شرکت در ابتدای دوره یک‌ماهه منتهی به پایان مهرماه امسال تعدادی از سهام چند شرکت بورسی را با بهای تمام شده یک‌هزار و 262میلیارد و 364میلیون ریال و ارزش بازار 9هزار و 852 میلیارد و 537 میلیون ریال در سبد سهام خود داشت. علاوه بر این، بهای تمام شده سهام بورسی این شرکت در دوره یک ماهه یاد شده 514 میلیون ریال افزایش یافت و در پایان مهر ماه به رقم یک‌هزار و 262میلیارد و 878میلیون ریال رسید. همچنین ارزش بازار این شرکت طی همین دوره 139میلیارد و 108میلیون ریال کاهش یافت و در پایان دوره معادل 9هزار و 713میلیارد و 429 میلیون ریال محاسبه شد. بر این اساس، در دوره یک‌ماهه منتهی به 30 مهرماه 96 سهام دو شرکت بورسی را با بهای تمام شده 55میلیون ریال واگذار کرد و از این محل 179میلیون ریال سود کسب کرد. کل مبلغ واگذاری 234میلیون ریال بود.

 

ارسال نظر