بین‌ا‌لملل

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۶۱۱

 ۲ عامل موثر بر قیمت طلا: طلاتازه‌ترین تحلیل اقتصادی نشان می‌دهد که قیمت جهانی طلا در روزهای آینده به‌شدت تحت تاثیر نوسانات ارزش دلار امریکا و شاخص سهام در بازارهای مالی خواهد بود.

به گزارش کیتکو نیوز در حالی که طی روزهای آتی آمارهای اقتصادی چندان مهمی منتشر نخواهد شد، تحلیلگران بر این باورند که قیمت طلا بیشتر تحت تاثیر ارزش دلار و شاخص سهام قرار خواهد داشت. بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد تصویب بودجه پیشنهادی دولت ترامپ از سوی سنای امریکا می‌تواند موجب تقویت ارزش دلار و شاخص سهام در روزهای آینده شده و این مساله فشار زیادی را بر قیمت طلا وارد کند.

قیمت این فلز گرانبها در هفته‌یی گذشت با افت

1.9 درصدی روبه‌رو شده است. این بدترین عملکرد قیمت طلا از ۲۲ سپتامبر به شمار می‌رود. قیمت هر اونس نقره نیز با یک درصد کاهش به کمتر از 17.07دلار رسیده است. قیمت نقره نیز در هفته گذشته با کاهش 1.9درصدی روبرو شده است. دولت فدرال امریکا سال مالی ۲۰۱۷ میلادی را در حالی پشت سر گذاشته که با کسری بودجه ۶۶۶ میلیارد دلاری روبرو بوده است. کسری بودجه دولت فدرال امریکا در سال مالی ۲۰۱۷ میلادی با رشد ۸۰ میلیارد دلاری نسبت به سال قبل مواجه شده است. این بالاترین کسری بودجه امریکا از سال ۲۰۱۳ میلادی به شمار می‌رود. به نظر می‌رسد تصمیم ترامپ برای کاهش مالیات‌ها موجب شود تا کسری بودجه امریکا طی سال‌های آینده با افزایش بیشتری روبرو شده و تا ده سال آتی به ۱۵۰۰ میلیارد دلار برسد. به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی کاهش مالیات‌ها در نهایت به نفع ارزش دلار و به ضرر قیمت طلا خواهد بود. نظرسنجی از کارشناسان اقتصادی نشان می‌دهد که دولت ترامپ برنامه کاهش مالیات‌ها را از سال آینده آغاز خواهد کرد. فواد رزاق‌زاده تحلیلگر ارشد موسسه فارکس تاکید کرد قیمت طلا در کوتاه‌مدت تحت تاثیر افزایش ارزش سهام و رشد ارزش دلار با کاهش بیشتری روبرو خواهد شد. به نظر من قیمت طلا در کوتاه‌مدت زیر ۱۳۰۰ دلار خواهد بود. باب هابرکورن تحلیلگر ارشد موسسه آر جی او نیز گفت: فدرال رزرو قصد دارد در نشست دسامبر یک بار دیگر نرخ بهره را افزایش دهد و این مساله قطعا بر قیمت طلا فشار وارد خواهد کرد. اگر تنش‌های سیاسی تشدید نشود و نرخ بهره نیز با افزایش چشمگیری روبرو نشود، قیمت طلا با افت بیشتری روبرو خواهد شد.

 شکوه از دست رفته بورس کلکته: بورس کلکته که از سال 2013 میلادی با توقف معاملات و فعالیت خود مواجه شده بود در پی بازپس گرفتن شکوه از دست رفته خود و بازگشت به چرخه معاملاتی است. بورس کلکته در نظر دارد با راه‌اندازی نهاد سپرده‌گذاری و تسویه وجوه، دوباره فعالیت حرفه‌یی خود را آغاز کند. بورس نمادین کلکته از هیات‌مدیره بورس‌های اوراق بهادار کشور هند در خواست کرده است که مجوز آغاز معاملات پلتفرم CStar (پلتفرم معاملاتی آنلاین در بورس کلکته) را به این بازار اعطا کند. بورس کلکته با ارسال نامه‌یی به هیات‌مدیره بورس‌های اوراق بهادار این کشور، درخواست اعطای مجوز برای راه‌اندازی نهاد سپرده‌گذاری را اعلام کرده بود. شنیده‌ها حاکی از این است که بورس کلکته، نهاد پایاپای و تسویه خود را راه‌اندازی کرده است. اتاق تسویه وجوه و پایاپای لیونز رنج، که نهاد تسویه بورس کلکته محسوب می‌شود در حال راه‌اندازی نرم افزارهای مورد نیاز است و در پورتال وزارت کار نیز نام آن درج شده است و برای راه‌اندازی رسمی در انتظار مجوز هیات‌مدیره است. بر اساس شواهد منتشر شده توسط موسسه آمارسنجی نومورا و هیات‌مدیره بورس‌های اوراق بهادار هند، اشتیاق زیادی برای فعالیت مجدد بورس کلکته وجود دارد و این بورس تاثیر زیادی در معاملات اوراق بهادار در مناطق شرقی بر عهده دارد. بر این اساس بورس کلکته تمام معیارها را برای تجهیز اتاق تسویه و پایاپای خود در نظر گرفته است و حتی ارزش خالص دارایی خود را 103 کرور هندی معادل

15 میلیون دلار امریکا اعلام کرده است.

 

ارسال نظر