تقویت ۴۹ واحدی شاخص

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۵۸۹

گروه بورس

معامله‌گران بورس تهران روز گذشته معاملاتی آرام و کم حجم درحالی به نظاره نشستند که غلبه عرضه بر تقاضای سهام در اغلب نمادهای معاملاتی پیش‌رو باعث شد تا چراغ بورس تهران روز گذشته به امید حقوقی‌های بازارگردان روشن بود.

به گزارش «تعادل» روز گذشته بورس تهران درحالی شاهد معاملاتی متعادل و کم‌حجم در اغلب نمادهای معاملاتی بود که غلبه عرضه به تقاضای سهام در نمادهای پیشرو بازار شامل فلزات اساسی، معدنی‌ها و پالایشی‌ها باعث شد تا روز گذشته کلیت معاملات سهام در بازار با اصلاح قیمتی مواجه باشد. با این ‌همه حمایت بازارگردان‌ها در گروه مخابرات در کنار بازارگردانی فولاد مبارکه در محدوده صفر تابلو(قیمت پایانی) باعث شد تا شاخص کل بورس روز گذشته سبزپوش بماند. با این‌ همه تبیین استراتژی کوتاه‌مدت سرمایه‌گذاری برای اغلب پرتفوی‌گردان‌ها باعث شده تا بازار سهام همچنان روی سهم‌های کوچک و برخوردار از سهام شناوری پایین متمرکز شود. بازاری که این روزها نیم‌نگاهی به گروه غذایی، قندوشکر و تک‌سهم‌های کوچک معدنی و فولادی دارد. در این بین گروه سایر کانی‌های غیرفلزی نیز از نوسان‌گیران بازار استقبال می‌کنند.

در همین حال شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران(تدپیکس) در پایان معاملات روز گذشته یک‌شنبه 30مهر ماه 96 با افزایش 49واحدی روی رقم 86 هزار و 480واحد ایستاد. شاخص کل هم ‌وزن اما با افزایش 19واحدی عدد 17هزار و 576 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش یک واحدی به رقم 93هزار و 578 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما درحالی با افزایش 32واحدی به رقم 60 هزار و 215واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با افزایش 119واحدی عدد 190هزار و 581 واحد را به نمایش گذاشت. روز گذشته همچنین شاخص کل فرابورس(آیفکس) نیز با افزایش 2واحدی روی رقم 943واحد ایستاد.

براساس این گزارش، روز گذشته معاملات سهام در نماد فولاد خوزستان با 49واحد، پالایش نفت اصفهان با 32واحد و پالایش نفت تهران با 21واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های همراه اول با 41واحد، فولاد مبارکه با 33واحد و مخابرات ایران با 28واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.  ارزش کل معاملات روز گذشته بورس تهران درحالی به بیش از 184میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 554 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 52 هزار و 172نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های گروه صنعتی کاغذ پارس، کارخانجات کابل‌سازی تک، کارتن ایران، قرارداد آتی سهام توسعه معادن روی ایران، کالسیمین، توسعه صنایع روی ایران، پتروشیمی شیراز و کارخانجات سیمان صوفیان از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خوارزمی، اوراق مرابحه فولاد مبارکه اصفهان، شهد ایران، فرآوری مواد معدنی ایران، کالسیمین، توسعه معادن روی ایران، قرارداد آتی سهام توسعه معادن روی ایران و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان بازگشایی شدند.

روز گذشته در بازار 2بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد 52 میلیون سهم ذوب‌آهن اصفهان به ارزش بیش از 4.5میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم با معاملات انتقالی همراه بود. در بانک ملت نیز 31.5میلیون سهم بانک ملت به ارزش بیش از 3میلیارد تومان با معاملات انتقالی در میان سهامداران عمده همراه بود. همچنین 17میلیون سهم پالایش نفت تهران به ارزش کمتر از 6 میلیارد تومان به کدهای درون‌گروهی سهامدار عمده انتقال یافت. در بازار پایه اما روز گذشته نماد فعالان بورس انرژی با معاملات درون‌گروهی 3میلیون سهمی به ارزش بیش از 2میلیارد تومان همراه شد.

 

ارسال نظر