فعالیت مشترک بورس تهران با 12 بورس خارجی

۱۳۹۶/۰۸/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۵۸۸

گروه بورس  

مدیرعامل بورس تهران با اشاره به لزوم رتبه‌بندی شرکت‌های بورسی ایران توسط شرکت‌های رتبه‌بندی بین‌المللی می‌گوید شرکت‌ها برای کاهش هزینه تامین مالی خود باید صورت‌های مالی خود را به روش IFRS تنظیم کنند.

به گزارش «تعادل»،‌ حسن قالیباف‌اصل در همایش جذب سرمایه‌گذار خارجی برای تامین مالی شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی گفت: شرکت‌ها نباید فقط به بازار داخلی و انتشار سهام کفایت کنند. ابزار بدهی نسبت به سهام تنوع بالایی دارد و این تنوع در حال حاضر وجود دارد. جا دارد شرکت‌ها در کنار افزایش سرمایه و ابزار سهام از این ابزار هم استفاده کنند.

وی افزود: می‌توان با سهولت از ابزار بدهی برای تامین مالی شرکت‌ها بهره گرفت. این روش یکی از راه‌های تامین مالی خارجی است. بنگاه‌های ما باید با این ابزار آشنا شوند و از آن استفاده کنند. امیدوارم شرکت‌ها از این پتانسیل‌ها استفاده کنند. مدیرعامل بورس تهران اضافه کرد: امیدوارم این کنفرانس‌ها به هدف خود برسند و شرکت‌کنندگان توسعه‌یی در تامین مالی داشته باشند و فعالان سایر بازارها در بازار سرمایه ما فعالیت کنند.

وی ادامه داد: ما با ۱۲ بورس تفاهمنامه امضا کردیم که یک‌سری فعالیت‌هایی مشترک داشته باشیم، به‌عنوان نمونه با بورس استانبول نشست‌هایی را برگزار کردیم. بحث پذیرش‌های متقابل برای هر دو طرف مهم است. ما متوجه شدیم برای حضور یک بنگاه اقتصادی در یک کشور دیگر باید استانداردهای آن کشور را پذیرفت. بحث IFRS یکی از این مباحث است که برای بورس استانبول مهم بود. شرکت‌هایی که سازمان بورس اعلام کرده فرصت دارند تا انتهای آبان ماه صورت‌های مالی خود را براساس IFRS انجام دهند. شرکت‌ها باید دوست داشته باشند این کار را کنند چون هزینه تامین مالی‌شان کم می‌شود.

قالیباف افزود: بورس ما متنوع است و در منطقه به‌عنوان بورسی بزرگ محسوب می‌شود، در نتیجه ما خود را باید با الزامات بین‌المللی تطبیق دهیم.

مدیرعامل بورس تهران اضافه کرد: اتفاق خیلی مهمی که اخیرا افتاده بحث کاهش کارمزدهاست. بالغ بر ۵۰درصد معاملات به‌صورت معاملات الگوریتمی انجام می‌شود. برای اینکه این تکنیک‌ها جذاب باشد باید کارمزدها کم شود، سرمایه‌گذاران خارجی هم انتظار دارند این اتفاق رخ دهد.

او اظهار کرد: موضوع دیگر بحث ریتینگ شرکت‌هاست که نیازش در بازار ما احساس شده است. اگر کار رتبه‌بندی انجام شود ابزار بدهی برای سرمایه‌گذار و ناشران جذابیت پیدا می‌کند. وی افزود: اگر می‌خواهیم بازار را توسعه دهیم باید کاری کنیم که ابزار بدهی رونق پیدا کند. شاید در ابتدا فکر کنیم این عمل، کار اقتصادی نیست ولی نیاز به صبر و حوصله دارد و باید این اقدامات را انجام داد تا بازار سرمایه‌مان عمق بیشتری پیدا کند. روح‌الله حسینی‌مقدم در همایش جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای تامین مالی شرکت‌های ایرانی در بازارهای جهانی که با حضور نمایندگانی از کشورهای سوییس، اتریش، آلمان و انگلیس برگزار شد، اظهار کرد: به گواه صورت‌های مالی سال ۹۵ نزدیک به ۸درصد فروش شرکت‌های بورسی هزینه مالی است و با احتساب شرکت‌های بزرگ که این هزینه را در صورت‌های سود و زیان نمی‌آورند این عدد بالاتر است که جذابیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را کم می‌کند.

 وی افزود: باید به شرکت‌ها کمک کنیم تا به سمت روش‌های تامین مالی غیرقرضی حرکت کنند که این امکان با فروش اوراق بدهی در بازار بین‌المللی یا پذیرش سهام‌شان در بورس‌های خارجی صورت می‌گیرد که تاکنون به خوبی صورت نگرفته است.  معاون ناشران و اعضای بورس تهران با بیان اینکه پذیرش در بورس‌های خارجی الزاماتی دارد، گفت: گزارش با زبان بین‌المللی و دریافت رتبه اعتباری از شرکت‌های بین‌المللی از جمله این الزامات است.

 

 

ارسال نظر