سومین کنفرانس جذب سرمایه‌گذار خارجی

۱۳۹۶/۰۷/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۵۰۲

گروه بورس  

امروز در سومین کنفرانس جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای تامین مالی شرکت‌های ایرانی در مورد فرآیند انتشار اوراق بدهی و پذیرش سهام بر مبنای استانداردهای IFRS، موضوع رتبه‌بندی و در نهایت بورس وین به عنوان پذیرش‌کننده اوراق در مورد موضوع تامین مالی بین‌المللی صحبت خواهد شد. بر این اساس، معاون بورس اوراق بهادار تهران از برگزاری این کنفرانس با حضور بیش از 300شرکت‌کننده خبر داد و گفت: این کنفرانس درحالی امروز برگزار می‌شود که هدف از برگزاری، آشنایی ناشران پذیرفته شده در بورس و فرابورس با روش‌های تامین مالی جهانی و الزامات مورد نیاز برای جذب منابع مالی از سوی شرکت‌های ایرانی است.

روح‌الله حسینی‌مقدم با بیان اینکه نخستین کنفرانس در این زمینه با حضور کارگزاری Visor Capital بورس انگلستان با سطح محدودی در تهران برگزار شد، افزود: دومین کنفرانس نیز با حضور موسسه حسابرسی KPMG کشور آلمان که جزو 4 موسسه حسابرسی بزرگ دنیاست برگزار و منجر به همکاری مشترکی در زمینه بررسی پذیرش شرکت‌ها در بورس‌های مختلف و انتشار اوراق بدهی در بازار‌های بین‌المللی شد.

این مقام مسوول افزود: بورس تهران در کنفرانس امروز همکاری مشترکی با بورس وین کشور اتریش خواهد داشت که در مورد پذیرش متقابل سهام شرکت‌ها همچنین پذیرش و انتشار اوراق بدهی در بازار سهام اتریش صحبت خواهد شد. به گفته وی درحالی یکی از الزامات انتشار اوراق بدهی در بازار‌های بین‌المللی براساس رتبه‌بندی تعیین می‌شود که

3 شرکت رتبه‌بندی بزرگ دنیا که امریکایی هستند، چندان حاضر به همکاری با ایران نیستند اما شرکت SCOPE جزو شرکت‌های رتبه‌بندی اروپایی است که مورد تایید همه بورس‌های اروپایی است.

به این ترتیب بحث رتبه‌بندی که چالش شرکت‌های ایرانی برای پذیرش در بازار‌های خارجی است از طریق این موسسه رتبه‌بندی می‌تواند برطرف شود. این مقام مسوول با بیان اینکه فعالیت موسسه SCOPE در ایران نیازمند دریافت مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار ایران است در گفت‌وگو با فارس بیان کرد: اگر شرکت‌های بورسی بخواهند در بورس‌های اروپایی پذیرش شوند، نیازی به دریافت مجوز از بورس ایران نخواهد داشت و می‌توانند با این موسسه تعامل داشته باشند. حسینی‌مقدم افزود: در این کنفرانس مجموعه کاملی شامل فرآیند انتشار اوراق بدهی و فرآیند پذیرش سهام بر مبنای استاندارد‌های IFRS که موسسه حسابرسی KPMG در مورد آن صحبت می‌کند همچنین موضوع رتبه‌بندی به عنوان الزام انتشار اوراق بهادار و در نهایت بورس وین که به عنوان پذیرش‌کننده اوراق می‌تواند نقش داشته باشد به ‌طور تخصصی در مورد موضوع تامین مالی بین‌المللی صحبت خواهند کرد.

حسینی‌مقدم درباره تامین مالی ابزارهای بدهی در بازار‌های بین‌المللی گفت: از نظر فقهی باید تامین مالی بر مبنای شریعت اسلامی باشد و از آنجا که در بازار‌های بین‌المللی ابزارهای مالی اسلامی به ‌طور کامل پذیرفته شده و محدودیتی به لحاظ شناخت و به کارگیری ابزارهای مالی اسلامی در بورس‌های معتبر دنیا وجود ندارد، نمی‌توان از این گزینه صرف نظر کرد و تنها به سراغ اوراق قرضه رفت. هنوز در زمینه اوراق قرضه هیچ اقدام جدی انجام نگرفته و از این رو از اوراق تامین مالی اسلامی در بورس‌های معتبر می‌توان به خوبی استفاده کرد.

به باور وی عمده شرکت‌های ایرانی دارایی محور هستند و کمتر شرکتی وجود دارد که دارایی فیزیکی کمی داشته باشد. لذا بهره‌گیری از این توان در گام اول باید در دستور کار متولیان قرار گیرد. وی بر اهمیت ادبیات مالی امروز بازارهای بین‌المللی ادبیات مالی و لزوم کاهش فاصله‌ها با آن تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون تامین مالی به‌ طور مثال از طریق صکوک اگر در بازار ایران بخواهد انجام شود، ارکان مختلفی تعیین می‌شود که هزینه‌های زیادی را برای تامین مالی ایجاد می‌کند.

بازارگردان و پذیره‌نویس که هر کدام در فرآیند پذیره‌نویسی و انتشار اوراق بدهی هزینه یک تا دو درصدی دریافت می‌کنند، باعث گران تمام شدن تامین مالی می‌شوند اما در دنیا چیزی تحت عنوان بازارگردان یا تعهد پذیره‌نویس برای حجم‌های کوچک اوراق معنایی ندارد. اگر کسی 500 میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق بدهی تامین مالی انجام دهد، پذیره‌نویس و بازارگردان در دنیا برای این حجم معنایی ندارد. به گفته وی در بورس‌های بزرگ دنیا برای ابزار‌های مالی که حجم آن کم است در اغلب موارد پذیره‌نویسی به ‌طور عمومی به فروش نمی‌رسد و از طریق عرضه‌های خصوصی و در وقت محدودی آن را می‌فروشند. هر چند چنین حجم‌هایی برای بازار‌های سهام دنیا محدود است اما برای بازار سهام ایران تامین مالی بزرگی است. این مقام مسوول با بیان اینکه باید با ادبیات مالی امروز بورس‌های بین‌المللی آشنا شد سپس به سراغ تامین مالی در بازار‌های بین‌المللی رفت، عنوان کرد: هدف از این کنفرانس ایجاد فهم مشترک میان ارکان و ناشران و نهادهای تخصصی در این زمینه است که با نگاه تامین مالی بین‌المللی می‌توان با الزامات اولیه آن آشنا شد. وی در برابر این پرسش که تاکنون چه اقدام‌هایی برای بازاریابی اوراق تامین مالی ازجمله اوراق بدهی دولتی در بورس‌های منطقه یا بین‌المللی صورت گرفته است، گفت: موضوع انتشار اوراق بدهی دولتی و عرضه عمومی و خصوصی در بازار‌های بین‌المللی درحال بررسی و پیگیری دولت و سازمان برنامه و بودجه است اما موضوع رتبه‌بندی این اوراق از اهمیت بالایی برخوردار بوده و با وجود تضامین دولتی اما از دید سرمایه‌گذار خارجی باید از سوی نهاد رتبه‌بندی معتبر مهر تایید دریافت کند. تا زمانی که دولت ایران برای اوراق خزانه خود این رتبه‌بندی را دریافت نکند، تامین مالی از سوی بازار‌های بین‌المللی صورت نخواهد گرفت. حسینی‌مقدم گفت: پیشنهاد‌های مورد نیاز برای انتشار و معاملات ثانویه اوراق مشارکت ارزی ناشران بورسی هنوز تهیه و در مرحله رتبه‌بندی قرار دارد که شاید تا پایان امسال به سرانجام برسد.

 

 

ارسال نظر