نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۷/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۲۷۶

معامله گندم تولیدی از طریق بورس کالا: سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران جزئیات عرضه گندم در بورس طی سال آینده را تشریح کرد و گفت: مکانیسم عرضه در بورس تفاوت میان گندم‌ باکیفیت و بی‌کیفیت را مشخص می‌کند. حامد سلطانی‌نژاد با بیان اینکه قرار است، کل گندم تولیدی سال آینده از طریق بورس کالا مورد مبادله قرار بگیرد، اظهار داشت: براساس ماده ۳۳ قانون افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی، محصولاتی که قرار است در بورس کالا عرضه شوند و شکل حمایتی آنها از قالب خرید تضمینی به قیمت تضمینی تبدیل شود هر سال باید تعیین شوند و برای سال بعد آنها تصمیم‌گیری شود، درباره محصول گندم نیز ما هم‌اکنون در آستانه تصمیم‌گیری هستیم و با وزارت جهاد کشاورزی و شرکت بازرگانی دولتی ایران طرح را پیش می‌بریم. وی تصریح کرد: همه به این نتیجه رسیده‌اند که اجرای سیاست خرید تضمینی برای دولت امکان‌پذیر نیست، چراکه بار مالی بسیار سنگینی را به دولت تحمیل می‌کند بنابراین ما به سمتی پیش می‌رویم که سیاست قیمت تضمینی را در قالب بورس کالا اجرایی کنیم. مدیرعامل شرکت بورس کالای ایران در گفت‌وگو با مهر ادامه داد: بر این اساس کشاورزان محصول خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند و مابه‌التفاوت قیمت فروش در بورس و نرخ حمایتی تعیین شده برای گندم، توسط دولت به حساب تولیدکنندگان واریز خواهد شد. سلطانی‌نژاد با بیان اینکه درباره گندم ملاحظاتی وجود دارد و دولت در بخش‌های مختلف از این محصول حمایت کرده است، افزود: در این زمینه فقط بحث خرید مطرح نبوده بلکه در بحث حمل و نقل آن تا انبارها، نگهداری در انبارها و حتی در قسمت فروش در نانوایی‌ها نیز ما شاهد حمایت دولت از آن هستیم. وی با اشاره به اینکه در یک دوره زمانی خیلی کوتاه شاهد عرضه حجم انبوهی از گندم هستیم، گفت: برداشت گندم از فصل بهار تا پاییز ادامه دارد و نهایتا طی ۶ماه باید تکلیف کل محصول تولیدی مشخص شود، قطعا این حجم از تقاضا در مدت کوتاهی وجود ندارد.

تسویه اسناد خزانه اسلامی در بازار سرمایه: مدیرعامل سمات از تسویه یازدهمین مرحله اسناد خزانه اسلامی(اخزا ۱۱) خبر داد و گفت: بر این اساس تسویه تمام اخزاها در بازار سرمایه به پایان رسید. محمدرضا محسنی گفت: تسویه یازدهمین و آخرین مرحله اسناد خزانه اسلامی(اخزا 11) روز دوشنبه از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی انجام شد. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) افزود: بر این اساس مبلغ 13هزار و 549 میلیارد ریال بابت انتشار یازدهمین مرحله اسناد خزانه اسلامی به حساب 2364سرمایه‌گذاران واریز شد تا تسویه تمام اخزاها در بازار سرمایه به پایان برسد. وی اضافه کرد: زمان سررسید اوراق اسناد خزانه اسلامی(سخاب) نیز از آبان ماه امسال آغاز می‌شود و سود 6 اوراق سخاب از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به سرمایه‌گذاران پرداخت خواهد شد. گفتنی است، انتشار اسناد خزانه اسلامی به عنوان یک ابزار جدید مالی از مهر ماه سال 94 تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار در شرکت فرابورس ایران آغاز شد.

عرضه ۸۰۰میلیارد تومانی اوراق تامین‌مالی در بورس انرژی: مدیرعامل بورس انرژی ایران گفت: هیات پذیرش با دو مورد انتشار اوراق تامین مالی، یکی در حوزه برق و دیگری برای شرکت ستاره خلیج‌فارس با رقمی بالغ بر 800میلیارد تومان موافقت کرده که به زودی در بازار سلف استاندارد این بورس عرضه می‌شود. سید علی حسینی درخصوص عرضه‌های پیش‌رو در بورس انرژی گفت: پس از پذیره‌نویسی موفق صندوق پروژه برق در بورس انرژی که برای نخستین بار در کشور اتفاق افتاد و منجر به تاسیس یک نهاد مالی جدید در بازار سرمایه کشور شد، پذیرش و انتشار اوراق سلف موازی استاندارد جهت تامین مالی شرکت‌ها در دستور کار قرار گرفت. حسینی به پذیرش کالا‌هایی که اخیرا در این بورس صورت گرفته نیز اشاره کرد و به اقتصاد آنلاین گفت: در 6ماهه اول سال جاری 31 مورد پذیرش اوراق و کالا در بورس انرژی داشته‌ایم که از جمله می‌توان به پذیرش نیتروژن مایع پتروشیمی فجر، نفت کوره 280 پالایش نفت کرمانشاه، زغال‌سنگ سامان کاوش طبس و اکسترکت نفت سپاهان اشاره کرد که قرار است به زودی عرضه‌های آنها آغاز شود.

 

ارسال نظر