تحولات بازار در یک نگاه

۱۳۹۶/۰۷/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۱۲۷

فروش صندوق سرمایه‌گذاری مپنا: واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری پروژه آرمان پرند مپنا در بازار سرمایه فروخته شد. عضو هیات‌مدیره گروه مپنا بهره‌گیری از روش‌های نوین تامین مالی در بازار سرمایه را نقطه اتصال صنعت برق به بازار سرمایه دانست.

جعفر جولا با اشاره به تقاضای 4.5برابری پذیره‌نویسی برای صندوق سرمایه‌گذاری پرند مپنا گفت: این صندوق یکی از راه‌های تامین منابع مالی پروژه در بازار سرمایه است تا عموم فعالان بازار سرمایه از فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود در این پروژه‌ها بهره‌مند شوند. وی افزود: استفاده از روش‌های تامین مالی نوین که هزینه و مخاطرات کمتری برای مجموعه دارد، همواره مورد تاکید بوده است. به گفته عضو هیات‌مدیره گروه مپنا قرار است در چندین مرحله حدود 350میلیارد تومان از طریق این صندوق منابع جذب شود و با پذیره‌نویسی موفق این اوراق امیدواریم راه برای ایجاد صندوق پروژه‌هایی دیگر برای نیروگاه‌های گازی گروه مانند نیروگاه عسلویه مپنا، سنندج، فردوسی و... هموار شود. جولا تصریح کرد: بی‌نیازی به کفایت سرمایه، نیاز به منابع مالی داخلی کمتر، استفاده از اوراق صندوق پروژه به عنوان تضمین، امکان بازخرید واحدهای سرمایه‌گذاری یا پذیرش در بورس پس از اتمام پروژه، افزایش سرمایه‌ها بر اساس ارزش روز و شفافیت در انجام پروژه از مزیت‌های تامین مالی از طریق صندوق پروژه‌هاست.

وی در ادامه با بیان اینکه تلاش در جهت تبدیل نیروگاه‌های گازی موجود به سیکل ترکیبی از اولویت‌های اصلی صنعت برق است، گفت: این کار در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و توجه خاص متولیان این امر، راندمان نیروگاه‌های گازی کشور را بدون نیاز به مصرف سوخت، به‌طور قابل ملاحظه‌یی افزایش خواهد داد. به گفته جولا متوسط بازده نیروگاه‌های گازی کشور حدود 33درصد است که در صورت تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی به 55 درصد افزایش می‌یابد و با افزودن یک واحد بخار، در هر دو واحد گازی موجود بدون نیاز به مصرف سوخت، ظرفیت جدید ایجاد می‌شود. وی تصریح کرد: از اولویت اصلی در جهت‌گیری‌های کلی گروه مپنا، تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی به ویژه برای نیروگاه‌های این گروه است.

نخستین جشنواره تحلیل برتر: زمان برگزاری نخستین جشنواره تحلیل برتر از سوی کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران اعلام شد. نخستین جشنواره تحلیل برتر با هدف ارتقای سطح تحلیل در بازار سرمایه به همت کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران برگزار می‌شود. محور نخستین جشنواره تحلیل برتر بررسی، تحلیل و پیش‌‌بینی قیمت‌ جهانی فلزات اساسی (روی، مس، فولاد) است و تحلیلگران تا 20 آبان‌ ماه فرصت دارند گزارش‌های خود را با فرمت تعیین شده به دبیرخانه این جشنواره ارسال کنند. سعید اسلامی‌بیدگلی، دبیرکل کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران رییس شورای سیاست‌گذاری این جشنواره و مسوولیت اجرایی آن بر عهده سلمانی‌نژاد، قائم‌مقام کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران است. همچنین محمد اصولیان، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی دبیر علمی نخستین دوره جشنواره تحلیل برتر و محمد هاشمی‌‌نژاد، مجید دهقان، روح‌اله حسینی‌‌مقدم و مرتضی علی‌‌اکبری نیز اعضای هیات داوری هستند.

 انتشار 2 شفاف‌سازی از «غاذر»: مدیرعامل شرکت کشت و صنعت پیاذر در دو اطلاعیه جداگانه در خصوص فعالیت‌های شرکت شفاف‌سازی کرد. شرکت کشت و صنعت پیاذر امروز در دو اطلاعیه جداگانه در خصوص دلایل تغییر گزارش فعالیت ماهانه فروردین ماه و آخرین وضعیت پیش‌بینی سال 96 توضیحاتی را ارائه داد. وی در این خصوص بیان می‌کند که با توجه به افزایش فروش در مدت مزبور، EPS 6 ماهه معیار سنجش دقیقی برای ارزیابی سالانه شرکت نیست. همچنین در این اطلاعیه آمده است؛ برنامه‌های آتی شرکت در 6ماهه دوم سال، راه‌اندازی خطوط تولید جدید و افزایش سبد محصول است که نقش بسزایی در فروش نیمه دوم سال دارد. همچنین مدیرعامل اعلام کرده است در صورت تغییر در نخستین پیش‌بینی سود، شرکت اطلاعیه شفاف‌سازی منتشر می‌کند. همچنین در نامه دوم شرکت در خصوص تغییرات گزارش ماهانه فروردین ماه توضیح داده است. در این اطلاعیه آمده است؛ پس از بررسی صورت‌های مالی شرکت در نخستین ماه سال مشخص شد در زمان مدیریت پیشین، پیش سفارشی در ابتدای سال از یکی از مشتریان دریافت و وجه آن به صورت تهاتر کالا در ماه‌های فروردین و اردیبهشت دریافت شده است. لذا قسمتی از مبلغ فروش کالای فوق در فروردین ماه اصلاح شده و مابقی آن در اردیبهشت ماه اصلاح شده است. در پایان آمده است مبلغ 1220میلیون ریال فروش اصلاح شده فروردین ماه با حاشیه سود تقریبی 30درصد تاثیر بسزایی بر EPS شرکت ندارد.

سودآوری سهامداران بازار سرمایه از فولادی‌ها: دبیر سندیکای تولید‌کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران با تاکید بر سودآوری فولادی‌ها در نیمه نخست سال جاری بر این باوراست که کاهش خطاهای مدیریتی این صنعت سودآوری خوبی برای سهامداران بازار سرمایه به ارمغان آورد. امیرحسین کاوه در گفت‌وگو با امتداد با تاکید بر اینکه صنعت فولاد در بازار سرمایه و اقتصاد کشور بسیار حایز اهمیت است و یکی از بازیگران اصلی و شاخص‌ساز در بازار سرمایه است، گفت: حضور صنایع فولادی در بازار سرمایه چه صنایع مادر و چه صنایع تکمیلی می‌تواند، تاثیر مثبتی در افزایش تولید ناخالص داخلی ایفا کند. دبیر سندیکای تولید‌کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران افزود: از این‌رو می‌بینیم، فعالان بازار سرمایه در سبد سهام خود، سهامی از شرکت‌های صنعت فولاد هم جا می‌دهند. کاوه تصریح کرد: شرکت‌های فولادی حاضر در بورس در مقاطع زمانی مختلف توانسته سودآوری خوبی را برای سهامداران بازار سرمایه به ارمغان آورد علاوه بر این بیش از 60درصد معاملات بورس کالا هم به صنایع فلزی اختصاص دارد. وی با اشاره به اینکه همه واقف هستیم که اشتباه و خطا‌های مدیریتی نیز می‌تواند در کاهش سودآوری موثر باشد، اظهار کرد: به‌طور مثال مدیران برخی شرکت‌های فولادی حاضر در بورس؛ سال گذشته صادرات فولاد با حاشیه سود صفر و گاها به‌صورت دامپینگی انجام داده‌اند در حالی که بازار داخلی کشش برای خرید تولیدات داخلی را متناسب با قیمت جهانی داشته است که این به زیان سهامداران شده و شنیده شده برخی سهامداران جزء پیگیر مسائل حقوقی این زیان وارده هستند.

کاوه در ادامه بیان کرد: البته امسال با توجه به اولویت داشتن تامین مواد اولیه صنایع داخلی، در 6ماه اول سال 96 تا 50درصد بیش از 6ماه مشابه سال قبل افزایش سود داشته‌اند. دبیر سندیکای تولید‌کنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران این را هم یادآور شد؛ در فولاد صنایع بزرگ و بالادست به دلیل اختصاص انواع یارانه‌های تولید و معافیت مالیاتی حضور در بورس، قیمت تمام شده آنها نسبت به دنیا پایین‌تر است از این رو وقتی محصولات آنها در بازار داخلی یا جهانی متناسب با قیمت دیگر فولاد‌سازان دنیا فروخته می‌شود یعنی سود هنگفتی را باید نصیب سهامداران کند که متاسفانه گاهی با دامپینگ این سود به جای اینکه در جیب سهامداران داخلی برود تقدیم به صنایع خارجی در اروپا می‌شود. وی افزود: به‌طور حتم به حداقل رسیدن خطای مدیریتی می‌تواند به ارتقای این صنعت فولاد در بورس‌های اوراق و بورس کالای ایران منجر شود. کاوه در خصوص سخنان اخیر ترامپ و تاثیر آن بر بازار سرمایه نیز خاظرنشان کرد: ملت ما چندین دهه است به این یاوه‌سرایی‌های امریکایی‌ها که گاها شدت می‌گیرد آشنا هستند، راه مقابله با تهدیدات دشمنان توجه به اقتصاد مقاومتی و درون‌زایی است. ما نباید منابع خود را به‌ صورت خام به خارجی صادر کنیم و باید خواسته‌های صنایع تکمیلی کوچک و متوسط را تامین و با فرآوری مواد خام که از مزیت‌های کشورمان است برای خود امنیت اقتصادی بدون وابستگی فراهم کنیم.

تامین مالی چند هزار میلیاردی در بورس: مدیر تامین مالی شرکت تامین سرمایه امین با تاکید بر اینکه شناخت لازم از ابزارهای بازار سرمایه برای تامین مالی وجود ندارد، گفت: در صورت استفاده از این ابزار‌ها برای پروژه‌های کلان به خصوص در حوزه نفت و گاز می‌توان به راحتی چند هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کرد.

حسین سعیدی مدیر تامین مالی شرکت تامین سرمایه امین به ظرفیت‌های تامین مالی پروژه‌های کلان از طریق بازار سرمایه اشاره کرد و درباره جزئیات چند نمونه از این پذیره‌نویسی‌ها گفت: صنایع مختلف به خصوص در حوزه نفت و گاز باید از فرصت تامین مالی از بازار سرمایه استفاده کنند، در حال حاضر سود مربوط به ابزار‌های مالی بازار سرمایه تعدیل شده و به‌صرفه‌تر از تسهیلات بانکی است، به همین دلیل در حال حاضر اوراق در بازار سرمایه از استقبال خوبی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه محدودیتی از نظر سقف تامین مالی در این بازار وجود ندارد، خاطرنشان کرد: در سال گذشته شرکت تامین سرمایه امین، مدیریت پذیره‌نویسی و بازاریابی اوراق مرابحه بیمه سلامت را که حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان بود، انجام داد. البته مبلغ فوق با کمک مابقی شرکت‌های تامین سرمایه و در خارج از بازار سرمایه انجام شد.

مدیر تامین مالی شرکت تامین سرمایه امین با تاکید بر این نکته که بازار سرمایه ظرفیت پذیره‌نویسی برای مبالغ بالاتر از این را نیز داراست، گفت: بنابراین از لحاظ رقم می‌توان گفت که محدودیتی وجود ندارد، برای مثال پذیره‌نویسی برای مبالغی بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰میلیارد تومان به راحتی از طریق بازار سرمایه امکان‌پذیر است.  وی دلیل عمده عدم استقبال نسبی از ابزار‌های بازار سرمایه را ناآشنایی شرکت‌ها و بخش خصوصی با ابزار‌های تامین مالی بازار سرمایه دانست و گفت: بسیاری از پروژه‌های کشور نیازی به سرمایه خارجی ندارد و به راحتی قابلیت تامین مالی از بازار سرمایه داخلی وجود دارد.  سعیدی با خاطرنشان کردن این نکته که اگر بخش خصوصی با ابزارهای مالی موجود در بازار سرمایه آشنا بشوند، مسلما به استفاده از این ابزار‌ها روی می‌آورند، گفت: بازار سرمایه در مقایسه با سود تسهیلات ریالی بانکی به مراتب به‌صرفه‌تر است و همچنین به تضامین کمتری احتیاج دارد. وی یکی از وظایف شرکت‌های تامین سرمایه را آموزش و فرهنگ‌سازی شرکت‌ها و بخش خصوصی دانست و گفت: بسیاری از پروژه‌ها نیاز به تامین مالی یا افزایش سرمایه دارند که به علت نداشتن شناخت در این زمینه از استفاده از این ابزار محروم می‌مانند. 

 

ارسال نظر