واکنش بازار‌ها و کارشناسان اقتصادی به اظهارات امریکایی

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۳۵

پیش‌بینی روند معاملات هفته جاری: محمود احترامی، کارشناس شرکت الپری در خصوص سخنرانی شب گذشته رییس‌جمهور امریکا گفت: بالاخره پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان و رجزخوانی‌های واهی ترامپ در خصوص برجام، موعد سخنرانی وی در خصوص باقی ماندن در برجام یا ترک این توافق بزرگ فرا رسید. این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند معاملات بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه در هفته گذشته به‌طور کامل تحت تاثیر سخنرانی ترامپ بود، به‌طوری‌که فعالان بازار منتظر بودند تا نتیجه صحبت‌های رییس‌جمهور امریکا علیه برجام و مردم شریف ایران در هفته‌های اخیر را مشاهده کنند. وی در خصوص رفتار سرمایه‌گذاران گفت: در هفته گذشته برخی فعالان بازار که ریسک‌گریز بودند، ترجیح دادند تا بخش اصلی پرتفوی خود را به اوراق مشارکت یا وجه نقد تبدیل کرده و با خیالی آسوده به تعطیلات آخر هفته بروند و برخی فعالان بازار که اصولا با ریسک رابطه‌یی بسیار صمیمی دارند و اساسا ماهیت بازار سرمایه را همتراز با ریسک قلمداد می‌کنند، پرتفوی خود را مملو از سهام پرریسک کردند. این گروه روز گذشته از سبزپوشی بازار سود خوبی کسب کردند. احترامی با اشاره به سخنرانی شب گذشته ترامپ گفت: آنچه بیش از پیش برای بازار سرمایه مهم است، عدم خروج امریکا از برجام است. برای نخستین‌بار کشورهای اروپایی در موضوعی به این مهمی با ایران متحد شدند و در مقابل امریکا ایستادند. این اتفاق یک نتیجه مهم به همراه دارد و آن این است که دیپلماسی در سخت‌ترین شرایط نیز مسیر خود را می‌یابد. وی در بررسی روند صنایع بازار سرمایه تاکید کرد: در هفته گذشته گروه خودرو به خبرهای ترامپ در خصوص خروج از برجام واکنش نشان داد، این صنعت به دلیل آنکه در پسابرجام بیشترین بهره را برد و بزرگ‌ترین قراردادها با تولیدکنندگان داخلی این صنعت و کارخانجات تولید خودرو در اروپا منعقد شد، بیشترین تاثیر را از لغو برجام متوجه خود می‌داند. اما این گروه نیز همچون بقیه بازار، پس از روزهای ابتدایی هفته گذشته که جوی منفی بر بازار حاکم بود، رفته‌رفته آرامش گرفت و متعادل شد. این کارشناس بازار سرمایه به گروه پالایشی‌ها نیز به عنوان یک گروه مهم بازار اشاره کرد و گفت: گروه پالایشگاهی نیز از جمله گروه‌هایی بود که ابتدای هفته گذشته را نزولی آغاز کرد ولی در ادامه هفته توانست بخش اعظمی از نزول خود را جبران کند. این گروه در هفته جاری نیز با روند صعودی مواجه خواهد بود، خبر خوب برای این گروه قیمت نفت خام است که حوالی قیمت 57دلار در حال معامله است که می‌تواند این گروه را سرپا نگه دارد.

ترامپ تنها ماند: رییس‌جمهور امریکا از برجام برداشت خسران می‌کند چون نه تنها از طریق برجام نتوانسته درآمدی برای امریکا حاصل کند بلکه مجبور شده براساس توافق پول‌های مصادره شده ایران را بازگرداند و همین معادله به معنای زیان برای ترامپ تفسیر می‌شود و در نتیجه از آن ناراضی، ناراحت و عصبانی است. علی‌اصغر ضیاچی، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت امین توان آفرین‌ساز با بیان مطلب فوق به دشمنی دیرینه امریکا نسبت به ایران اشاره کرد و گفت: علاوه بر دشمنی امریکا علیه ایران، شخصیت ترامپ در چالش‌های فعلی بسیار اثرگذار بوده است، ترامپ یک «بیزینس‌من» است و هدف اصلی او کسب سود و منفعت از بازارهای جهانی است. برای به دست آوردن زمینه‌های تجارت، در گام اول با اتکا به اختلافات منطقه‌یی، خاورمیانه را به عنوان بازار هدف انتخاب کرده و با سفر به کشورهای عربی حداکثر استفاده را از فروش اسلحه می‌برد، چون بدون شک در شرایط حاضر ایران‌هراسی برای امریکا درآمدزایی دارد. وی در گفت‌وگو با سنا به واکنش بازار سرمایه به اتفاقات اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: تحلیلگران بازار باهوش هستند و به دقت بازی بازیگران بزرگ را رصد می‌کنند و می‌دانند از دل این چالش‌ها می‌توانند، فرصت‌های خوبی را با اتکا به التزام به نظم‌دهی و برطرف کردن چالش‌های اصلی بازار چون کاهش نرخ سود بانکی و تکیه بر توان داخلی رقم بزنند اما باید این ذهنیت در سرمایه‌گذاران خرد نیز ایجاد شود که این تهدیدها 40 سال است، وجود دارد بنابراین باید از حرکت‌های هیجانی خودداری کنند. ضیاچی تصریح کرد: شرایط فعلی بازار سرمایه به مراتب بهتر از سال گذشته است. از آنجایی که بازار سرمایه ما بیشتر کامودیتی‌محور است، افزایش قیمت‌های جهانی وضعیت بنیادی شرکت‌ها را در شرایط جذاب قیمتی قرار داده است که می‌تواند نویدبخش روزهای خوب در بازار سرمایه باشد.

رشد دسته‌جمعی فلز سرخ و طلای سیاه: قیمت مس در معاملات آخرین روز هفته با رشد همراه شد. قیمت مس لندن در معاملات روز جمعه با افزایش همراه شد و هر تن از این کالا از 6 هزار و 813 دلار به 6 هزار و 858 دلار رسید. این در حالی است که قیمت هر تن مس برای 3ماه آتی به 6 هزار و 886 دلار رسید. در این بین، خرید و فروش نقدی آلومینیوم با قیمت 2هزار و 139 دلار و 2هزار و 140 دلار صورت گرفت.  

قلع با نرخ 20هزار و 915دلار خریداری شد و به نرخ 20 هزار و 925دلار در هر تن فروخته شد. گزارش‌ها حاکی از آن است که خرید و فروش روی با نرخ 3هزار و 323 و 3هزار و 325دلار انجام شد. سرب هم در رینگ معاملاتی با نرخ 2هزار و 541دلار خریداری و 2هزار و 542دلار فروخته شد. در حالی که عکس‌العمل‌ها نسبت به آمار ناامید‌کننده نرخ مصرف‌کننده در این کشور، قیمت این کالا را صعودی کرد. در این بین قیمت بنزین و نرخ تورم سالانه که به 2.2درصد رسیده بود، موجب شد قیمت نقره نیز با دومین هفته افزایش همراه شد و هر اونس این فلز 17دلار و 38سنت معامله شد. آمار و داده‌های اقتصادی در امریکا موجب شد، آخرین ساعات معاملاتی در بازارها قیمت طلا با رشد 0.7درصدی همراه شد و هر اونس این فلز به یک هزار و 306 دلار معامله شود. اما در بازار نفت، قیمت این کالا به دلیل کاهش میزان ذخایر نفتی امریکا و همچنین افزایش میزان واردات این کالا توسط چین با روند افزایشی همراه شد در حالی که سخنرانی ترامپ در خصوص برجام نیز در بازار این کالا بی‌تاثیر نبود. در این بازار، قیمت نفت تگزاس با رشد 1.6درصدی هر بشکه 51 دلار و 42 سنت معامله شد. در حالی که قیمت این کالا برای تحویل در ماه نوامبر با رشد 3سنتی همراه شد و به هر بشکه 51 دلار و 45 سنت رسید. قیمت نفت برنت دریای شمال نیز با رشد 92سنتی هر بشکه 57 دلار و 17 سنت معامله شد.

هزینه هزار میلیارد دلاری ترامپ برای عرب‌ها: کارگزار بورس با اعلام هزینه ۱۰۰۰میلیارد دلاری سخنرانی ترامپ برای عرب‌ها گفت: تهدید ترامپ می‌تواند ایران را در فشار قرار دهد اما نگرانی اصلی اقدامات غلط سیاست داخلی و اقتصاد از جمله ترازنامه متورم بانک‌ها و سود واهی است. به گزارش پایگاه خبری بورس‌پرس، شاهین چراغی رییس هیات‌مدیره کارگزاری مهرآفرین درباره تبعات مواضع اخیر ترامپ درباره برجام اعلام کرد: سخنرانی شب گذشته ترامپ حداقل ۱۰۰۰میلیارد دلار برای کشورهای عرب حاشیه خلیج‌فارس هزینه در بر خواهد داشت. چراغی افزود: سبک ترامپ در اداره کشور و سیاست جهانی، بلوف‌های یک بازرگان است که می‌خواهد با تخریب رقیب اقدام به فروش کالاها به دیگران آن هم به چندبرابر قیمت کند. همچنان که حضرت امام(ره) فرمودند: امریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند اما نگران کارهای غلطی هستم که در حوزه سیاست داخلی و اقتصاد کشور در این چندین دهه انجام داده‌ایم و مرتب تکرار می‌کنیم. تهدید ترامپ می‌تواند ما را در فشار قرار دهد اما نگرانی اصلی ترازنامه متورم بانک‌ها و سود واهی است که بالغ بر 60میلیارد دلار در سال در حساب‌های آنان ثبت می‌شود. آن هم بدون اینکه تولید ناخالص ملی رشد موثری داشته باشد.

حرکت مثبت شاخص: اگرچه برخی انتظار داشتند که سخنان ترامپ، تاثیر منفی روی بازار بورس تهران بگذارد، اما از نخستین دقایق شروع معاملات شاخص با روند رو به رشد در حال حرکت است. به گزارش مهر، در دقایق آغازین شروع معاملات بورس تهران، شاخص با روند رو به رشدی در حال حرکت است؛ روندی که برخی پیش‌بینی می‌کردند با سخنان منفی شب گذشته ترامپ، غیر از این به مسیر خود ادامه دهد. بر این اساس 9:23 صبح دیروز شاخص در کانال ۸۴هزار واحدی در حال حرکت است و به ۸۴ هزار و ۹۳۶واحد رسیده است. حسین صبوری، کارشناس ارشد اقتصادی می‌گوید: نکته قابل توجه در این معاملات، افزایش قیمت در نمادهای گروه خودروسازی است که تحریم‌های قبل از برجام این صنعت را به یکی از آسیب‌پذیرترین صنایع کشور مبدل کرده بود. این موضوع نشان می‌دهد بازار از صحبت‌های ترامپ نگرانی خاصی نداشته و مهم‌تر اینکه از نگرانی بازار کاسته شده است. وی افزود: با توجه به معاملات بازار سهام تاکنون، واکنش بازار سهام به سخنان اخیر ترامپ برای این بازار مثبت ارزیابی شده است.

طلا ۱۳۰۳دلار شد: طلا به دنبال اظهارات ضد ایرانی رییس‌جمهور امریکا و انتشار آمارهای ضعیف تورم در امریکا قیمت طلا در بازارهای جهانی با افزایش روبه‌رو شد.، پس از آنکه دونالد ترامپ در اظهارات روز گذشته خود هشدار داد که ممکن است در نهایت توافق هسته‌یی با ایران را لغو کند، قیمت طلا در بازارهای جهانی با افزایش روبه‌رو شده است. بر اساس گزارش رویترز انتشار آمارهای ضعیف تورم در امریکا طی ماه گذشته نیز احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر را کاهش داده و این مساله نیز به نفع قیمت جهانی طلا بوده است. انتشار آمارهای ناامید‌کننده تورم در امریکا در شرایطی است که قیمت بنزین در این کشور طی ماه سپتامبر به علت وقوع توفان‌های سهمگین و اختلال در فعالیت پالایشگاه‌های بزرگ با افزایش روبه‌رو شده است. تازه‌ترین نظرسنجی سی‌ام‌ای نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو در نشست دسامبر به ۸۲درصد رسیده است. این رقم در نظرسنجی قبلی که پیش از انتشار آمارهای تورم امریکا انجام شده بود به بیش از ۸۷درصد رسیده بود.

 

ارسال نظر