صعود 519 واحدی بورس تهران

۱۳۹۶/۰۷/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۰۳۴

در پی اعلام مواضع خصمانه ترامپ و اعلام رسمی عدم پایبندی به برجام، بورس ایران برخلاف دوره‌های گذشته، واکنش اولیه مثبتی نشان داد به طوری که قیمت سهام اکثر شرکت‌ها سبز و مثبت بود.

به گزارش«تعادل» درحالی برخی فعالان بازار سرمایه نگران ریزش قیمت‌ها و متغیرها بعد از مشخص شدن رای ترامپ در مورد برجام بودند که مانند قبل با روشن شدن تصمیمات و رفع ابهامات و احتمالات، بازار سهام با شرایط بهتری روبه‌رو شد و در همان آغاز معاملات دیروز نشان داد، واهمه‌یی از اتهامات تکراری امریکا و ترامپ ندارد که برخلاف مفاد قرارداد سازمان ملل و دیگر طرف‌های حاضر در مذاکرات عمل کرده است. در همین حال دیروز شنبه شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران ۵۱۹ واحد رشد کرد و برای بار دیگر از کانال ۸۵هزار واحدی بالا رفت. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۱۲۸واحدی مواجه شد و به رقم ۱۷هزار و ۴۸۶واحدی رسید.

معامله‌گران فرابورسی دیروز شنبه 22مهر ماه نزدیک به 262میلیون ورقه را در بیش از 41هزار دفعه دادوستد کردند که ارزش این مبادلات رقم یک‌هزار و 836 میلیارد ریال بود. بررسی این ارقام و مقایسه آن با مبادلات روز چهارشنبه نشان می‌دهد این متغیرها شامل حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات با رشد مواجه شده‌اند و در این مسیر شاخص کل نیز با آنها همراهی کرده و به مدد تاثیرگذاری مثبت از جانب نمادهای«سمگا»، «ذوب»، «ارفع»، «شراز»، «بمپنا» و «شپاس» نزدیک به 5 واحد (4.7واحد) افزایش یافته است.

با رشد دیروز آیفکس، این نماگر در ارتفاع 934واحدی قرار گرفته است.

معاملات دیروز در مجموع بازارهای اول و دوم فرابورس نیز به دادوستد بیش از 126میلیون سهم به ارزش 245میلیارد ریال منتهی شد.

 در این دو بازار نماد ذوب آهن بالاترین رقم حجم و ارزش مبادلات را تجربه کرد؛ به طوری که در نماد «ذوب» بیش از 57 میلیون سهم به ارزش 61 میلیارد ریال دادوستد شد که فاصله قابل ملاحظه‌یی با دیگر نمادهای مورد مبادله در این دو بازار داشت. در همین حال نگاهی به نمادهای پربازدید فرابورس نشان می‌دهد به ترتیب 3 نماد سبزپوش «ریشمک»، «ولشرق» و «ذوب» در صدر نمادهای پربیننده قرار گرفته‌اند و 3 نماد «سمگا»، «شلیا» و «حآسا» درحالی با بیشترین افزایش قیمت پایانی روبه‌رو شده‌اند که نمادهای«کمرجان»، «تلیسه» و «کرمان» بالاترین افت قیمتی را متحمل شدند.

در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس هم مبادلات دیروز با نقل و انتقال یک میلیون ورقه به ارزش یک ‌هزار و 289میلیارد ریال خاتمه یافت.

اسناد خزانه اسلامی مرحله سوم در صدر این بازار به لحاظ ثبت بیشترین حجم و ارزش مبادلات قرار گرفت. دیروز همچنین سهم عرضه اولیه لیزینگ ایران و شرق با وجود افزایش عرضه سهام از سوی سرمایه‌گذاری تدبیر اما همچنان با صف خرید 7میلیون سهمی روبه‌رو شد. در گروه فلزات اساسی ملی مس درحالی همچنان با اقبال خریداران روبه‌روست که دیروز حقیقی‌ها این سهم را برای جمع‌آوری در بازار ارزنده دیدند. گروه معدنی‌ها نیز به مدد حقوقی‌های خود همچنان با بازارگردانی سهام و حمایت همراه شده‌اند.

با این اوصاف، انتظار می‌رود در صورت ادامه حمایت حقوقی‌ها از بازار همچنین اعمال تصمیمات درست و منطقی دولت و تداوم حمایت‌های اروپا از ایران و برجام، روند صعودی اما آرام بازار سهام در روزهای آینده هم تکرار شود. در این میان باید منتظر روزهای آینده و وضعیت دلار و قیمت‌های جهانی نفت و دیگر محصولات بود.

 

ارسال نظر