روی خط خبر

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۷۷

 پایان پذیره‌نویسی دومین صندوق طلایی:  صندوق طلای زرافشان امید ایرانیان پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله زرافشان امید ایرانیان که از ۱۵ مهر ماه به مدت ۵ روز کاری در بورس کالای ایران آغاز شده بود، دیروز در مهلت تعیین شده با موفقیت پایان یافت.

در همین ارتباط، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امید به عنوان موسس، مدیر و بازارگردان صندوق سرمایه‌گذاری زرافشان امید ایرانیان ضمن اعلام خبر پایان دوره پذیره‌نویسی موفق این صندوق، اظهار کرد: پذیره‌نویسی صندوق مزبور در تاریخ 19/7/1396 با مبلغی حدود ۱۲۰ میلیارد ریال و مشارکت بیش از ۵۰۰ سرمایه‌گذار حقیقی و حقوقی، به عنوان دومین صندوق سرمایه‌گذاری کالایی قابل معامله مبتنی بر سکه طلا با موفقیت پایان پذیرفت.  حبیب رضا حدادی افزود: پذیره‌نویسی صندوق از تاریخ 15/7/1396 لغایت 19/7/1396 از طریق کلیه کارگزاری‌های عضو بورس کالا با نماد «زر» صورت پذیرفت و مورد استقبال سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی قرار گرفت و پس از طی فرآیند اخذ مجوز فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار، رسماً شروع به فعالیت خواهد نمود.  وی تاکید کرد: در پایان لازم می‌دانم از همه همکارانمان در شرکت‌های کارگزاری تشکر نمایم. همچنین از سرمایه‌گذاران بابت اعتماد به شرکت تامین سرمایه امید تشکر نموده و امیدوارم بتوانیم در مجموعه امید روزهای خوشی را به سرمایه‌گذاران نوید دهیم.  این گزارش می‌افزاید: پذیره‌نویسی دومین صندوق طلایی در حالی با موفقیت و در دوره پنج روزه تعیین شده، تکمیل شد که پس از تایید این دوره و طی مراحل ثبت آن، معاملات ثانویه واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق در بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله بورس کالای ایران آغاز می‌شود.

  بازار تحت تاثیر عوامل سیاسی و هیجانات روانی: یک کارشناس اقتصادی گفت: روحیه ریسک‌گریزی در بازار‌های کشورمان تشدید شده و معامله‌گران منتظر کنش و واکنش ایران و امریکا نسبت اقدامات جدید تحریمی علیه ایران هستند. غلامحسین طاهری با اشاره به وضعیت بازار ارز و بورس اظهار کرد: فروش‌های هیجانی در بازار سهام، سنگین‌ترین افت شاخص بورس در چهار ماه اخیر را رقم زد، این درحالی است که یکی دیگر از متغیر‌هایی که در کاهش هیجان اثرگذار بود، پایین آوردن قیمت عرضه ارز از سوی صرافی‌های بانکی بوده است. وی ادامه داد: بازار سهام در روز‌های اخیر با افت و خیز‌هایی روبه‌رو بوده و درعین حال قیمت سهام اکثر شرکت‌ها ناشی از رفتار طبیعی و عوامل درون و برون سازمانی به حساب می‌آید و مسوولان اقتصادی باید فکری به این بخش داشته باشند. طاهری تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین عواملی که در جوسازی معامله‌گران نقش دارد، عوامل سیاسی و هیجانات روانی بازار بوده است. وی افزود: به گفته شماری از فعالان، صحبت‌های میان مسوولان امریکایی و ایرانی یکی از عواملی بود که بازار به آن توجه می‌کرد، در روز‌های اخیر و پس از افزایش احتمال واکنش ترامپ به برجام، فضای انتظاری بازار ارز تا حدی تغییر کرد.  این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بحث همه‌پرسی کردستان عراق و واکنش‌های همسایگان به همه‌پرسی از دیگر عواملی افزایش تقاضای دلار از بازار داخلی بوده است، تصریح کرد: اتفاقی که معامله‌گران ارزی به آن توجه داشتند، روند شاخص بورس بود که در ۲ روز ابتدایی هفته روند منفی را پشت سر گذاشت.

به گفته این کارشناس امور بین‌الملل، بازار ارزی برای مدیریت نوسانات و افزایش قیمت به دو متغیر نیاز دارد اول توجه به انتظارات بازار است که می‌تواند بر اساس خبر‌های جدید تغییر کند و دیگری مدیریت نوسانات است که می‌تواند در بالارفتن دلار و ارز نقش موثری داشته باشد.  طاهری یادآور شد: به هر حال آنچه اهمیت دارد، این است که حال بازار ارز طلا و بورس خوب نیست و لذا مدیریت صحیح در این بازار می‌تواند نگرانی‌های جامعه را نسبت به نوسانات کوتاه‌مدت نرخ ارز رفع کند مگر اینکه شوکی فراتر از این نوسانات در اقتصاد رخ دهد.

  شاخص بورس آسیا همچنان در صدر ۱۰سال اخیر: شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز پنج‌شنبه همچنان به بیشترین سیر افزایشی خود در ۱۰ سال اخیر ادامه داد؛ ضمن اینکه طلا هم به رکود بیشترین رقم در ۱۵ روز اخیر رسید.

به گزارش رویترز، شاخص بورس کشورهای آسیایی در روز پنجشنبه باز هم رکورد بیشترین سیر صعودی خود در ۱۰سال اخیر را حفظ کرد و روی نوار افزایشی خود حرکت کرد. این در حالی است که به گفته کارشناسان اقتصادی یک موجی از رشد در سهام بورس‌های جهان به راه افتاده است.

همچنین انتظار می‌رود، شاخص بورس کشورهای اروپایی هم با روند مثبت شروع به‌کار کنند. بر همین اساس، میانگین شاخص بورس آسیا-اقیانوسیه در خارج از ژاپن با 0.05درصد جهش روبه‌رو شد که همچنان بیشترین روند رو به جلو بورس این منطقه از دسامبر سال ۲۰۰۷ میلادی به بعد محسوب می‌شود.  شاخص بورس «نیکی» ژاپن ۴ دهم درصد تقویت شد که با رسیدن به ۲۰,۹۹۴. ۴۰ واحد به عنوان یک رکورد از نوامبر سال ۱۹۹۶ میلادی به بعد تلقی می‌شود؛ ضمن اینکه بورس «کاسپی» کره‌جنوبی 0.55درصد افزایش داشت و در هنگ کنگ بورس «هنگ سنگ» هم بالا آمد.

البته روند صعودی شاخص‌های اصلی بورس «وال استریت» امریکا و نیز فروکش کردن بحران منطقه «کاتالونیا» اسپانیا نه تنها روی بورس آسیا تاثیر بسزایی گذاشته بلکه بازارهای مالی جهان را از هیجان‌های کاذب دور کرده است.

در بازار جهانی ارز هم شاخص دلار امریکا در برابر ۶ سبد اصلی ارز جهان با رسیدن به 92.821واحد همچنان در کمترین سطح خود در ۲ هفته اخیر است؛ ضمن اینکه دلار در برابر یورو هم عملکرد ضعیفی داشت.  هر یورو به 1.1879 دلار افزایش پیدا کرد و هر دلار به 112.360 ین ژاپن رسید که حاکی از تغییری اندک در روند افزایشی ارزش دلار در برابر ین است. قیمت هر اونس طلای منطقه‌یی هم به یک‌هزار و ۲۹۵ دلار و ۴۵ سنت افزایش پیدا کرد که بیشترین رقم برای فلز زرد در ۲ هفته اخیر محسوب می‌شود.

  ۳ ویژگی فعالان اقتصادی در ۳ سال بعد: پژوهشگر ریسک بازار با برشمردن ۳ ویژگی دسته‌یی از فعالان اقتصادی، آینده کسبه خرد را طی ۳ سال آتی پیش‌بینی کرد. محمدحسین ادیب در کانال تلگرامی درخصوص سه ویژگی یک دسته از فعالان اقتصادی اعلام کرد: این دسته یا فاقد ملک تجاری‌اند لذا ملک تجاری را اجاره کرده‌اند، یا فروش اندکی دارند لذا به سبب خرید اندک، گران‌تر می‌خرند (معمولا ٥ تا ١٠ درصد) یا فاقد سرمایه در گردش‌اند لذا مدت‌دار می‌خرند و ماهانه ٣ درصد هزینه خرید عرفی را پرداخت می‌کنند، اینها امانت فروش‌اند نه مغازه‌دار. در مورد آینده کسبه خرد باید گفت کسبه‌یی که سه ویژگی فوق را دارند گران اداره می‌شوند و اکنون ٥٠ درصد آنها کم فعال شده‌اند و طی سه سال آینده از بازار اخراج می‌شوند. کسبه‌یی که با سرمایه حداقلی وارد بازار شده‌اند، به وسیله سرمایه‌های کلان در بازار بلعیده می‌شوند. اینها سرمایه حداقلی را نیز در سه سال آینده از دست می‌دهند. راه‌حل این گروه زودتر خارج شدن از بازار است تا سرمایه حداقل را از دست ندهند. زمان به سود این دسته نیست.

 

ارسال نظر