نگاهی به بازارطلا

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۷۶

طلای جهانی در مرز ۱۳۰۰ دلار ایستاد: طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر ضعیف شدن ارزش دلار، برای ششمین روز متوالی افزایش یافت. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور 0.2درصد افزایش یافت و به 1296.21 دلار رسید. بهای معاملات این بازار پس از چهار هفته کاهش متوالی، به سوی افزایش هفتگی پیش می‌رود. در بازار نیویورک، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر 0.2درصد افزایش یافت و به 1298.60 دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز پنج‌شنبه 7.60 دلار یا 0.6درصد افزایش یافته و در 129.50 دلار بسته شده بود.

در حالی که سرمایه‌گذاران بین‌المللی منتظر اعلام آمارهای نرخ تورم امریکا هستند، قیمت طلا در بازارهای بین‌المللی با افزایش روبرو شده است. به گزارش پایگاه اینترنتی رویترز، انتشار آمارهای تورم امریکا می‌تواند تاثیر زیادی بر وضعیت نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر داشته باشد. بر اساس این گزارش تازه‌ترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که احتمال افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در نشست دسامبر بیشتر شده است. این مساله می‌تواند فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کند. ارزش دلار امریکا در هفته جاری با افت نسبی روبرو شده است. اگر آمارهای تورم امریکا نشانگر افزایش سطح عمومی قیمت‌ها باشد، این احتمال افزایش خواهد یافت که فدرال رزرو نرخ بهره را در نشست دسامبر بالا خواهد برد. قیمت‌های تولید‌کننده در ماه سپتامبر با افزایش روبرو شده است. علت اصلی این مساله رشد فزاینده قیمت بنزین بوده که با بیشترین افزایش در 2 سال اخیر روبرو شده است. وقوع توفان‌های سهمگین هاروی و ایرما تاثیر منفی زیادی بر فعالیت پالایشگاه‌های خلیج مکزیک داشته و این مساله موجب افت تولید بنزین و سایر محصولات نفتی شده است.

جیمز بولارد رییس فدرال رزرو سنت لوییس تاکید کرد، فدرال رزرو امریکا باید به هدف نرخ تورم 2درصدی دست یابد تا بتواند نرخ بهره را افزایش دهد. برخی منابع آگاه اعلام کردند که بانک مرکزی اروپا قصد دارد طی ماه‌های آینده برنامه خرید اوراق قرضه را کاهش دهد. رییس بانک مرکزی اروپا از سیاست تثبیت نرخ بهره دفاع کرده و با پیشنهاد آلمان برای عقب‌نشینی سریع از سیاست‌های پولی انبساطی مخالفت نموده است. رییس بانک مرکزی ژاپن نیز در تازه‌ترین اظهارات خود از ادامه اجرای سیاست‌های انبساطی پولی دفاع کرد و گفت: حتی اگر بانک‌های مرکزی امریکا و اروپا بخواهند سیاست‌های انبساطی پولی را متوقف کنند، ژاپن اجرای این سیاست‌های انبساطی را متوقف نخواهد کرد.

بانک مرکزی روسیه نیز اعلام کرده است که قصد دارد خرید طلا در بورس مسکو را مد نظر قرار دهد. نمایندگان جمهوری‌خواه در حال بررسی سیاست‌های مالیاتی دولت ترامپ هستند. ادوارد مایر، تحلیلگر شرکت INTL FCStone در این باره گفت: این شرکت تا حدودی نسبت به دورنمای طلا محتاط مانده زیرا تصور می‌رود با نزدیک شدن به زمان نشست بانک مرکزی اروپا و افزایش نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی امریکا در اواخر سال، طلا برای صعود به قیمت بالاتر با مانع روبرو شود. بر اساس گزارش رویترز، دلار روز جمعه کاهش یافت و به سوی کاهش هفتگی در حرکت است. این ارز روز پنج‌شنبه پس از انتشار جزییات نشست سیاست پولی بانک مرکزی امریکا در سپتامبر که نشان داد سیاست‌گذاران امریکایی نسبت به تورم اندک نگران هستند، به پایین‌ترین سطح دو هفته گذشته در برابر سبدی از ارزهای بزرگ نزول کرده بود. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره برای تحویل فوری 0.6درصد افزایش یافت و به 17.26 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری 0.5 درصد رشد کرد و در 937.60 دلار ایستاد و هر اونس پالادیوم برای تحویل فوری با یک درصد افزایش، 982.25دلار معامله شد.

رشد بی‌سابقه خرید طلا توسط آلمانی ها: تازه‌ترین تحلیل اقتصادی نشان می‌دهد که آلمانی‌ها در سکوت کامل به بزرگ‌ترین خریداران طلای جهان تبدیل شده‌اند. به گزارش پایگاه اینترنتی فوربس، در حالی که تصور عمومی این است که چین و هند بزرگ‌ترین خریداران فیزیکی طلا در جهان به شمار می‌روند ولی تازه‌ترین آمارهای رسمی نشان می‌دهد که خرید طلا به صورت فیزیکی د ر آلمان طی سال‌های اخیر به خصوص پس از بحران مالی و اقتصادی 2008 میلادی به‌طور فزاینده‌یی افزایش داشته است. به‌طور سنتی اکثر کارشناسان اقتصادی بر این باورند که رشد تقاضای فیزیکی در بازارهای هند و چین عامل مهمی برای نوسانات قیمت طلا در بازارهای جهانی به شمار می‌رود. آمارهای رسمی نشان می‌دهد که واردات طلای هند در ماه سپتامبر با 31 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل به 48 تن معادل 2میلیارد دلار رسیده است. خانوارهای هندی بزرگ‌ترین ذخایر طلای خصوصی جهان را در اختیار دارند. برآوردها نشان می‌دهد که خانواده‌های هندی بیش از 24هزار تن نگهداری می‌کنند. این رقم از مجموع ذخایر طلای امریکا، آلمان، ایتالیا فرانسه چین و روسیه بیشتر است.

ولی تازه‌ترین آمارهای شورای جهانی طلا نشان می‌دهد که طی سال گذشته بزرگ‌ترین وارد‌کننده طلای جهان نه هند و نه چین بوده‌اند. آلمانی‌ها با خرید 8 میلیارد دلار شمش سکه و سایر محصولات طلا به بزرگ‌ترین خریداران طلای جهان در سال گذشته تبدیل شده‌اند.

 

ارسال نظر