روی خط شرکت‌ها

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۵۵

  سرانجام بلوک مدیریتی سهام دشت مرغاب: بلوک مدیریتی سهام شرکت دشت مرغاب روز چهارشنبه سوم آبان ماه به قیمت هر سهم 845 تومان روانه میز فروش بازار دوم بورس تهران می‌شود. بر این اساس، بلوک مدیریتی 15.89‌درصدی معادل 8 میلیون و 493هزار و 123 سهم از کل سهام شرکت دشت مرغاب به‌طور یکجا، نقد یا نقد و اقساط روز چهارشنبه سوم آبان ماه 96 روانه میز فروش بازار دوم بورس تهران می‌شود. همچنین، عرضه‌کننده این بلوک مدیریتی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی وابسته به بانک ملی ایران است که بنا دارد به قیمت هر سهم 845 تومان آن را واگذار کند. کارگزار خریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش به سامانه معاملاتی هستند که 3درصد ارزش سهام مورد معامله براساس قیمت پایه را به‌طور نقد یا به‌صورت ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط از مشتری دریافت کرده و به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا به شرکت بورس ارائه نماید. گفتنی است بعد از تاریخ مشخص شدن برنده رقابت خریدار 9 روز کاری فرصت خواهد داشت تا سند تسویه خارج از پایاپای و قطعیت معامله را به شرکت بورس ارائه نماید. افزون بر این، مبلغ کل پایه این سهم 7 میلیارد و 176 میلیون و 688 هزار و 935تومان است و در صورت انجام معامله، «وتوسم» به‌طور کامل از ترکیب سهامداران عمده این سهم خارج می‌شود. همچنین، دشت مرغاب 5 میلیارد و 345میلیون و 300 هزار تومان سرمایه دارد که زیان انباشته‌یی بالغ بر 2 میلیارد و 296 میلیون و

 400 هزار تومان را تا پایان بهار 96 محقق کرده است.

 بورس؛ مشارکت عمومی در تولید: رییس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس اوراق بها‌دار تهران با بیان اینکه بازار بورس یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است، اظهار کرد: بازار بورس مشارکت عمومی در تولید، سرمایه‌گذاری و پروسه اقتصادی یک شرکت است. کیوان شیخی رییس اداره آمار و اطلاعات شرکت بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به اینکه بورس دماسنج اقتصاد است، گفت: بدون تردید بورس، آیینه تمام‌نمای اقتصاد ملی است و هر اتفاقی که در اقتصاد ملی می‌افتد، در شاخص‌ها و روند قیمتی سهام شرکت‌های بورسی که یک سوپرمارکت مالی است و اغلب صنایع بزرگ در آن حضور دارند، تاثیرگذار است. وی درباره عوامل اصلی اثرگذار بر بازار سرمایه اظهار کرد: بازار سرمایه همیشه تابع یکسری رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذارهاست که چه در شرایط مثبت و چه در شرایط منفی، کنترل آن هیجانات وابسته به شخص سرمایه‌گذار است و بورس و ارکان بازار سرمایه فقط تا حدودی می‌توانند در کنترل هیجانات دخیل باشند. وی ابراز داشت: بازار بورس مشارکت عمومی در تولید، سرمایه‌گذاری و پروسه اقتصادی یک شرکت است. اگر به اتفاقات بورس از ابتدای سال نگاه کنیم، بازده بورس اوراق بهادار حدود ۹درصد است که نسبت به سود سپرده بانکی که ۱۸درصد است، برابری می‌کند. وی تصریح کرد: بازار سرمایه تنها محلی خواهد بود که سرمایه‌گذاران می‌توانند بازده خوب اقتصادی کسب کنند که شرط این مهم رفتار عقلایی سرمایه‌گذاران و سهامداران است یعنی در تحلیل‌های خود براساس اخبار و اتفاقات زودگذر، عمل نکنند. حقیقت آن است که عموما سرمایه‌گذارها تحلیل درستی ندارند. شیخی در عین حال اثرگذاری رویدادها بر بازار بورس را طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا طی یک روز ۱۵ درصد ارزش کل بازار بورس انگلیس افت پیدا کرد. در واقع این یک موضوع روانشناختی است زیرا افراد نگران از دست دادن سرمایه‌شان هستند. وی به موضوع شفافیت بورس‌ها اشاره کرد و گفت: برخی مدعی رانت اطلاعات و دسترسی پنهان به آنها هستند. یک سال پیش دسترسی آنلاین به اطلاعات بازار ایجاد شد تا بورس از این موضوع که کارشناسان و ارکان بازار سرمایه به اطلاعات مالی شرکت‌ها زودتر از بقیه فعالان بازار سرمایه دسترسی دارند، تبرئه شود.

 اتصال به شبکه‌های بین‌المللی پرداخت کلید خورد: شرکت خدمات انفورماتیک به نمایندگی از بانک مرکزی با شرکت PBC روسیه قرارداد همکاری امضا کرد تا اتصال به شبکه بین‌المللی پرداخت به‌طور رسمی کلید بخورد. بر این اساس، این شرکت در راستای عمل به مسوولیت محول شده درخصوص فراهم آوردن امکان اتصال به شبکه‌های بین‌المللی پرداخت در قالب یکی از پروژه‌های استراتژیک نقشه راه بانک مرکزی، با شرکت PBC روسیه قرارداد امضا کرد. سیدابوطالب نجفی مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک، درخصوص روند انعقاد قرارداد اظهار کرد: از چندی پیش که مسوولیت اتصال به شبکه‌های بین‌المللی پرداخت در قالب نقشه راه بانک مرکزی به شرکت خدمات انفورماتیک ابلاغ شد، مقدمات برگزاری مناقصه بین‌المللی برای تهیه یک سامانه سوییچ کارت استاندارد با تهیه اسناد مناقصه به وسیله تمام ذی‌نفعان آغاز و نهایی شد و سپس آگهی مناقصه در نشریات داخلی و خارجی منتشر شد. وی افزود: 9 شرکت خارجی اسناد مناقصه را دریافت کردند و پس از برگزای کنفرانس مناقصه، نهایتا 5 شرکت پیشنهادات‌شان را ارسال کردند. مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک ادامه داد: پیشنهادهای دریافت شده توسط کارشناسان شرکت خدمات انفورماتیک مورد ارزیابی فنی و بازرگانی قرار گرفت و سپس شرکت‌های World line (فرانسه)، شرکت Open way (روسیه) و شرکت BPC (روسیه) براساس میانگین نمرات ارزیابی رتبه‌بندی شدند.

 ارتباط با شرکت‌های بین‌المللی: اتاق تهران می‌تواند صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر را مخصوص استارت‌آپ‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات تشکیل دهد. بهزاد سلطانی مدیرعامل و رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، درباره رشد استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی گفت: در حوزه‌ ارتباطات و فناوری اطلاعات، تجربه هند بسیار درس‌آموز است که اتصال بازار این کشور به بازارهای جهانی بازار را چندین برابر گسترش داد. شدت رشد شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در جهان چنان بالاست که آنها به لحاظ حجم سودآوری، جایگزین شرکت‌های نفتی شده‌اند، بنابراین در شرایطی که بازار داخلی برای حوزه ICT چندان رشد یافته نیست، برای رشد یا حتی زنده نگه داشتن شرکت‌های فعال در این حوزه راهی جز برقراری ارتباط با شرکت‌های بین‌المللی نیست. راه مرسوم برقراری ارتباط میان شرکت‌های داخلی و خارجی نیز مشارکت در چنین رویدادهایی است. نمایشگاهی در این سطح که از همه دنیا در آن شرکت کنند در ایران وجود ندارد. بنابراین ضرورت دارد نمایشگاه‌های بین‌المللی نظیر جیتکس جدی انگاشته شود و شرکت‌های داخلی باید تشویق شوند که در این نمایشگاه حضور پیدا کنند.

 

ارسال نظر