سهام‌بازان نظاره‌گر!

۱۳۹۶/۰۷/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۷۶

گروه بورس|

معامله‌گران بورس تهران دیروز در حالی شاهد معاملات کم‌حجم بودند که بازارگردان‌ پالایشی‌ها در دامنه نوسان قیمتی فرصتی برای حمایت از سهام پیدا کردند. بازار به دورنمای اقتصاد دیگر اعتماد ندارد.

به گزارش «تعادل» دیروز بورس تهران نظاره‌گر معاملاتی متعادل و به نسبت کم‌حجم در اغلب نمادهای معاملاتی بود که انتظار برای افزایش نرخ ارز دوباره گروه فلزات اساسی و پالایشی‌ها را بهانه‌یی برای پیشرو شدن در بازار کرده است. گروهی که به مدد حقوقی‌های نه چندان فعال خود شاهد بازارگردانی و حمایت در مقابل فروشندگان اغلب حقیقی هستند.

دورنمای اقتصاد ایران در حالی زیر سایه سنگین اخبار سیاست خارجی به‌ویژه برخی تحریم‌های جدید و آینده برجام خاکستری شده که به نظر می‌رسد، تورم بیش از 20درصدی تا پایان امسال و نسخه تکراری افزایش نرخ ارز برای نجات بانک‌ها دوباره در دستورکار دولت برای رهانیدن خود از باتلاق مشکلات مالی قرار گرفته است. این وضعیت باعث شده تا بی‌اعتمادی به آینده همچنان استراتژی‌های کوتاه‌مدت‌نگر را مبنای عملکرد معامله‌گران بازار سهام قرار دهد. شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس و اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات دیروز چهارشنبه 19 مهرماه 96 با افزایش 9واحدی روی رقم 84هزار و 744 واحد ایستاد. شاخص کل هم‌‌وزن اما با افزایش 11واحدی عدد 17هزار و 374واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با افزایش 24واحدی به رقم 91هزار و 515واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با افزایش 18واحدی به رقم 58 هزار و 548واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 37واحدی عدد 189هزار و 146واحد را به نمایش گذاشت.

دیروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با افزایش 4 واحدی به رقم 929 واحد رضایت داد. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد پتروشیمی فن‌آوران با 16واحد، پالایش نفت تهران با 15واحد و پالایش نفت اصفهان با 13واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های ‌های‌وب با 15واحد، سرمایه‌گذاری غدیر با 12واحد و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با 11واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. به گزارش فارس، ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران در حالی به بیش از 141میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 792 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 47 هزار و 232 نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های سیمان لار سبزوار، اوراق مشارکت نفت و گاز پرشیا، سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان، پارس دارو از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده، پشم‌بافی طوس، مهندسی فیروزآ، شیرین دارو، پشم‌بافی افشار یزد، مالیبل سایپا، جوش و اکسیژن ایران، ورزایران، صنعتی و شیمیایی رنگین بازگشایی شدند. دیروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، 227 میلیون سهم پارس‌خودرو به ارزش بیش از 18.5 میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم با معاملات انتقالی همراه بود. 75میلیون سهم سرمایه‌گذاری خوارزمی نیز به ارزش بیش از  6میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم با معاملات انتقالی همراه شد. همچنین 56 میلیون سهم ذوب‌آهن اصفهان به ارزش کمتر از 4.5میلیارد تومان کدبه‌کد شد. 22.5میلیون سهم سیمان داراب نیز به ارزش بیش از 2.5میلیارد تومان میان سهامداران عمده این سهم با معاملات انتقالی همراه شد. همچنین 7میلیون سهم فولاد مبارکه اصفهان به ارزش بیش از یک میلیارد تومان به کدهای انتقالی سهامدار عمده جابه‌جا شد.

 

ارسال نظر