فاز انتظاری بورس تهران تا روز یک‌شنبه

۱۳۹۶/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۸۰۶
فاز انتظاری بورس تهران تا روز یک‌شنبه

فضای تردید کنونی میان سهامداران به نظر می‌رسد تا اعلام نظر نهایی ترامپ ادامه داشته باشد

گروه بورس|سیاوش فرهادی|

یکی از موضوعاتی که طی ماه‌های گذشته در بازار به وضوح دیده شده است، تغییر نگرش سهامداران از فاز هیجانی به سمت منطقی شدن است. باتوجه به اینکه همچنان برخی سهامداران با تصمیمات هیجانی معاملات بورس تهران را دنبال می‌کنند، این انتظار وجود داشت که شاخص کل بعد از اظهارات دونالد ترامپ درخصوص برجام نوساناتی در مسیر سقوط سنگین نماگر بازار داشته باشد.

به گزارش «تعادل»، نگرانی‌ها و ریسک سیاسی هسته‌یی از زمانی شروع شد که دونالد ترامپ برخلاف انتظارات بر مسند رییس‌جمهوری ایالات‌متحده‌امریکا نشست زیرا صحبت‌های وی درخصوص برهم زدن برجام در آن زمان و در روزهای اخیر تکرار اظهارات غیرمنطقی در زمینه و شاخ و برگ دادن این صحبت‌ها توسط برخی رسانه‌های داخلی و خارجی به قدری بود که اثر منفی بر بازار‌ها گذاشت. اما با مشخص شدن اظهارات رییس‌جمهور شومن امریکا که علاقه خاصی به توجه رسانه‌ها دارد، غیرعملیاتی به نظر می‌رسد که کمی آرامش بر بازار‌ها و به‌ویژه بورس حاکم شود. بر این اساس سرمایه‌گذاران طی سال‌های اخیر و همزمان با تحولات سیاسی اقتصادی درس‌های بسیاری خوبی گرفته و به این نتیجه رسیده‌اند که اتکای شرکت‌های داخلی به مسائل سیاسی حوزه بین‌الملل، کاسته شده است. در این زمینه بسیاری از سهامداران بر این وقایع نظیر گذشته عکس‌العمل نشان نمی‌دهند و به اصطلاح بازار به یک بلوغ نسبی از تاثیرپذیری مسائل سیاسی بین‌المللی رسیده است.

 بازگشت ثبات به بازار

با این حال فاز انتظار و صبر در بازار سرمایه با کاهش حجم و ارزش مبادلات به وضوح احساس می‌شود و فعالان بازار سرمایه در کنار مابقی فعالان اقتصادی در انتظار رسیدن روز یک‌شنبه و تاریخ اظهارنظر دونالد ترامپ هستند. در این باره عباس نیکچری درمورد آینده برجام و تعیین تکلیف این موضوع مهم توسط امریکا اظهار کرد: برخلاف نظر برخی فعالان بازار سرمایه و دیگران که معتقد به عدم تایید برجام توسط رییس‌جمهور ایالات‌متحده هستند، به شخصه معتقدم ترامپ برجام را تایید خواهد کرد و در بدترین حالت به کنگره ارجاع خواهد شد.

وی ادامه داد: چنانچه این موضوع به کنگره امریکا محول شود، فرصت 60 روزه‌یی ایجاد و طی آن زمان برای لابیگری درونی امریکا و مذاکرات دیگر کشورها فراهم می‌شود. این درحالی است که در کنگره سناتورهای موافق برجام می‌توانند در کسب نتیجه مثبت نقش مهمی ایفا کنند. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سایت بورس گفت: اما باتوجه به روحیات ترامپ و چرخش 180درجه‌یی وی در برخی تصمیمات مهم مانند بحران کره‌شمالی، حمایت سازمان ملل و اتحادیه اروپا، چین و روسیه و... از برجام، حضور شرکت‌های اروپایی در ایران مانند بویینگ و توتال، وابستگی جهان به منابع ایران و فشار افکار عمومی جهانی که مقوله بسیار مهمی است، آینده برجام روشن و مثبت است. نیکچری ادامه داد: از سوی دیگر ترامپ نشان داده که فردی دلال و کاسب بین‌المللی بوده و درنهایت به فکر منافع اقتصادی خود و امریکا خواهد بود اما با اعلام مواضع تند و تیز در برجام در حال دریافت واکنش‌های مسوولان ایران و دیگر کشورهاست.

 هیجانات فروکش کرد

در این باره مهدی طحانی کارشناس بورس معتقد است که در حال حاضر هیجانات هفته گذشته بازار سرمایه فروکش کرده و شاخص بر مدار تعادل است. طحانی افزود: بازار سرمایه در ابتدای هفته نوسانات منفی شدیدی را تجربه کرد و اگر معاملات بلوکی ابتدای بازار در آن روزها نبود امکان تنزل شاخص بورس تا مرز 700 تا 800 واحد وجود داشت. طحانی تصریح کرد: شاخص بورس دیروز با 46واحد رشد هم‌اکنون در محدوده 84 هزار و 611واحد قرار ‌دارد و در شرایط حاضر سرمایه‌گذاران به‌صورت فردی به امر سرمایه‌گذاری در بورس اقدام می‌کنند و کمتر با شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری که از سازمان بورس مجوز فعالیت دارند در ارتباط هستند. به اعتقاد کسی که در این بازار فعالیت حرفه‌یی دارد، می‌گویم بهتر است افراد برای سرمایه‌گذاری در بورس از تجربیات و رهنمودهای شرکت‌های معتبر مشاور سرمایه‌گذاری بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون فرصت سرمایه‌گذاری در بورس بیشتر از تهدیدات است، اظهار کرد: افراد برای سرمایه‌گذاری و بهره‌مندی از سود مناسب در بورس به‌طور حتم با کارشناسان و اهل فن مشورت کنند.

طحانی ضمن اشاره به وضعیت تعادل و مثبت تمام گروه‌های فعال در جریان معاملات دیروز بورس جز گروه‌ آی‌تی گفت: هم‌اکنون قیمت این گروه‌ها برای سرمایه‌گذاری جذاب و از نظر تکنیکالی اغلب روی خط حمایت قرار دارند. وی در ادامه با اعلام اینکه بازار سرمایه تا 20 مهر ماه جاری به‌دلیل موارد و مسائل مربوط به بحث برجام در بلاتکلیفی به‌سر خواهد برد، افزود: در این مدت بازار با معاملات کم‌حجم روبه‌رو می‌شود.

این کارشناس بورس با اعلام اینکه بازار سرمایه در شهریور امسال از رشد مناسبی برخوردار بوده است، اعتقاد دارد: هر روز نباید انتظار داشت بازار سرمایه مثبت باشد، در حال حاضر هیجانات بازار دو روز گذشته فروکش کرده و شاخص متعادل است.

 ناپایداری جو منفی

علی اسلامی بیدگلی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آرمان آتی همچنین در تشریح رفتار این روزهای بازار سهام گفت: افت این روزهای شاخص بازار سهام ناشی از چند عامل است که مهم‌ترین‌‌ و تاثیرگذارترین آنها، مربوط به صحبت‌های اخیر رییس‌جمهوری امریکا و نااطمینانی در‌مورد جهت‌گیری نهایی امریکا در قبال برجام بوده است.

وی افزود: فضای تردید کنونی میان سهامداران عمدتا به‌دلیل موضوع بقای برجام است. به نظر می‌رسد روند صبر و انتظار تا اعلام نظر نهایی ترامپ ادامه داشته باشد که آخرین مهلت آن یک‌شنبه هفته آینده خواهد بود. وی در پایان تصریح کرد: سایه تردید بر تصمیمات سهامداران به این معنا نیست که بازار سهام طی روزهای آتی همچنان با روند منفی همراه خواهد بود. بر این اساس پیش‌بینی می‌شود روند فعلی بازار در روزهای آتی دنبال نشود.

 توافقنامه جدید بورس با وجود مخالفت‌های علنی امریکا

در این میان بهادر بیژنی جانشین رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در جذب سرمایه‌گذاری خارجی به نمود‌های عملی بی‌اثر بودن و منتفی بودن و بر هم خوردن برجام اشاره دارد و درباره فعالیت‌های بین‌المللی ایران در بازار سرمایه می‌گوید: هلدینگ ایتالیایی آزیموت با سرمایه 50 میلیارد دلاری 20درصد شرکت «سبدگردانی انتخاب مفید» را خریداری کرده که این نشان از ظرفیت‌های بازار سرمایه ایران دارد. وی در ادامه افزود: علاوه بر تلاش بخش خصوصی در جذب سرمایه‌گذار خارجی، سازمان بورس نیز در جدیدترین اقدام خود با نهاد ناظر هند موافقتنامه‌یی را به امضا رسانده که از یک سیکل بسیار سخت عبور کرده است. این مقام مسوول در این باره توضیح داد: نهاد ناظر هند برای اینکه بتواند موافقتنامه‌یی را با هر نهاد ناظر دیگری به امضا برساند باید طرح آن را به امضای کل کابینه هند برساند و در رابطه با امضای توافقنامه با بورس ایران نیز این اتفاق با وجود مخالفت‌های علنی امریکا و صحبت‌های مداوم درخصوص برهم زدن برجام رقم خورده که این اقدام ناشی از اطمینان به ایران و فضای بین‌الملل است. وی با اشاره به پروژه بورس کالایی ایران و هند گفت: ایران یکی از صادر‌کنندگان اصلی قیر به هند است برهمین اساس، لیست شدن قیر در بورس کالای ایران و هند از دیگر اقدامات این دو نهاد ناظر است که به‌زودی به انجام می‌رسد.  با همه این تفاسیر بازار سرمایه و فعالان بازار در انتظار اظهارنظر یک‌شنبه هستند با اینکه جو اطمینان در بازار حاکم است ولی رییس‌جمهور غیرقابل پیش‌بینی امریکا باعث حاکم شدن فاز انتظاری در بازار حداقل تا روز یک‌شنبه

شده است.

 

ارسال نظر