عقب‌گرد پرحاشیه شاخص کل بورس

۱۳۹۶/۰۷/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۶۳۱

گروه بورس

معامله‌گران بورس تهران با غلبه عرضه بر تقاضای سهام مواجه شدند، گروه خودرویی‌ها، پالایشی‌ها و فلزات اساسی و هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس مقابل سقوط نماگر بورس در کانال ۸۴ هزار و احدی ایستاد.

به گزارش «تعادل» بازار سهام روز گذشته در حالی همچنان چشم‌انتظار خبرهای ینگه دنیا و رییس‌جمهور پرحاشیه آن در مورد برجام بود که انتظار برای برخی تغییر و تحولات مدیریتی در گروه بانک‌ها، بیمه، خودرو و البته بازار سرمایه باعث شده تا به قول برخی سهامداران بازار حامیان شاخص تا اطلاع ثانوی دست از حمایت بازار بردارند. بر این اساس شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس و اوراق بهادار تهران (تدپیکس) در پایان معاملات روز گذشته یک‌شنبه 16 مهرماه 96 با کاهش 504 واحدی روی رقم 84هزار و 565واحد ایستاد. شاخص کل هم‌وزن اما با کاهش 267 واحدی عدد 17هزار و 328واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 857واحدی به رقم 91هزار و 190 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 556 واحدی به رقم 58هزار و 299واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 34 واحدی عدد 189هزار و 404واحد را به نمایش گذاشت.

روز گذشته همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) نیز با کاهش 22واحدی به رقم 915واحد رضایت داد. براساس این گزارش روزگذشته معاملات سهام در نماد هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با 170واحد، پتروشیمی فجر با 26 واحد و ارتباطات سیار ایران با 12واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند. در مقابل معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های سایپا با 39واحد، پالایش نفت بندرعباس با 37واحد و فولادمبارکه اصفهان با 33واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

ارزش کل معاملات روزگذشته بورس تهران در حالی به بیش از 232میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 836 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 66 هزار و 194 نوبت دادوستد بود.

این در حالی بود که ارزش معاملات بازار نقد بورس بیش از 172میلیارد تومان بود. طی معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های بیمه رازی، لبنیات کالبر، پتروشیمی کازرون از سوی ناظر بازار سهام متوقف و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌های سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و اوراق گواهی سپرده عام بانک رفاه کارگران متوقف شدند. روز گذشته همچنین آگهی عرضه اولیه 80میلیون سهم شرکت آسیا سیر ارس برای دوشنبه به روش ثبت‌سفارش در فرابورس منتشر شد.

روز گذشته در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامداران عمده اختصاص دارد، 20 میلیون سهم سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی به ارزش کمتر از 3میلیارد تومان کد به کد شد. در سرمایه‌گذاری بوعلی نیز 15میلیون سهم به ارزش یک و نیم میلیارد تومان به کدهای انتقالی سهامدار عمده انتقال یافت. در گسترش نفت و گاز پارسیان همچنین 10میلیون سهم به ارزش کمتر از 2 میلیارد تومان کد به کد شد.

در عین حال 10میلیون سهم پتروشیمی مبین به ارزش کمتر از 4میلیارد تومان به کدهای انتقالی سهامدار عمده انتقال یافت.

در این بازار همچنین بیش از 6.5میلیون سهم نهادهای مالی بورس و اوراق بهادار به ارزش بیش از 2.5 میلیارد تومان کد به کد شد. در عین حال روز گذشته 5میلیون سهم پتروشیمی خلیج‌فارس به ارزش 2.5میلیارد تومان، 5میلیون سهم مخابرات ایران به ارزش یک‌میلیارد تومان و 5 میلیون سهم مس ایران به ارزش بیش از یک میلیارد تومان کد به کد شد. پتروشیمی جم نیز روز گذشته با کد به کد شدن بیش از 3میلیون سهم به ارزش کمتر از 3میلیارد تومان مواجه بود. در نهایت روز گذشته اندکی بیش از یک‌میلیون سهم شرکت ارتباطات سیار ایران به ارزش بیش از 2میلیارد تومان کد به کد شد. در بازار نقد سهام نیز روز گذشته هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس در حالی با بازارگردانی سهام از کد حقیقی به حقوقی در محدوده صفر تابلو به کار خود پایان داد که در گروه خودرویی‌ها با وجود انباشت عرضه سهام از سوی معامله‌گران حقیقی اما بازارگردانی سهام باعث شد تا معاملات این گروه در روندی متعادل روی دامنه نزولی قیمت‌ها بسته شود.

در این گروه روز گذشته سایپا شاهد معاملات دوطرفه و کد به کد میان معامله‌گران حقیقی بود. در ذوب‌آهن نیز معاملات دوطرفه و کد به کد از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی به روند معاملاتی متعادل اما در پایین‌تر کف دامنه نوسان قیمتی انجامید.

در گروه پالایشی‌ها نیز انباشت عرضه سهام از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی در حالی ادامه یافت که با بازارگردانی حقوقی‌ها روند معاملاتی متعادل در دامنه نزولی قیمت‌ها حاکم شد.

 

 

ارسال نظر